کد خبر : 169949
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۲۵
-

چادری يا مانتویی؟!

چادری يا مانتویی؟!

به گزارش قائم آنلاین، اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در قرآن کریم از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند. دین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی و

به گزارش قائم آنلاین، اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در قرآن کریم از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند.

دین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی و تحکیم بنیان خانوادگی و عفت و اخلاق اجتماعی بر زن واجب فرموده است.

گفتنی است از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد و هر دو قشر نیز باید به این مسئله توجه کنند.

در مسئله حجاب آنچه اهمیت دارد عدم جلب توجه نامحرمان است، تاکید بر پوشیدن چادر از سوی زنان به معنی انحصار مصداق حجاب در آن نیست بلکه به دلیل کامل بودن پوشش با چادر است، چراکه کم نیستند در جامعه ما مانتویی‌هایی که با حجابند.

حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی‌یمین در این خصوص اظهار کرد: کسانی که به حجاب اهمیت نمی‌دهند نسبت به مسائل دینی و شرعی پایبندی کمتری دارند، وقتی پایبندی افراد نسبت به قواعد دینی کمتر می‌شود، خود به خود در بیرون نیز نمود پیدا می‌کند.

مردم باید حجاب را باور کنند

وی با بیان اینکه در مسئله حجاب بیش از اینکه به بیرون توجه شود باید به درون توجه کرد افزود:‌ وقتی افراد خداباور شوند که حجاب چه مزیت‌هایی دارد قطعاً پوشش آنها تفاوت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید عمیقاً تلاش کرد تا افراد باور و ایمان افزون‌تری داشته باشند که البته چندین راهکار برای این مسئله وجود دارد.

حسینی‌یمین با تاکید به اینکه باید از اقدامات غلط محرز جلوگیری کرد گفت: تلویزیون در این زمینه نقش مهم دارد، اکثرا صدا و سیما افراد زشت، فقیر و  پایین شهر را چادری نشان می‌دهد و افراد زیبا و به اصطلاح باکلاس را بدون چادر که قطعاً فضای سریال‌ها در نوع پوشش افراد تا حدودی تاثیر داشته است.

وی با اشاره به اینکه رئیس قوه قضائیه کار درستی انجام داد و پوشش چادر را از متهمان و زندانی‌ها برداشت افزود: بعد از ۴۰ سال که زنان برای ورود به زندان و دادگاه چادر می‌پوشیدند اخیراً این دیدگاه تغییر یافته و می‌توان با مانتو هم وارد چنین مراکزی شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از اشتباهات این است که صدا و سیما در ۲۲ بهمن و روزهای راهپیمایی دنبال بی‌حجاب‌ها می‌گردد و نظر آنها را در خصوص مسائل مختلف جویا می‌شود که اشتباه مبرمی است گفت: برخی مواقع اجبارها و اکراه‌ها در مسئله حجاب وجود دارد که کار اشتباهی است.

وی در ادامه گفت: وقتی فرد بی‌حجاب احساس کند وارد مجامع عمومی می‌شود مردم بیشتر به او توجه دارند در نتیجه بیشتر به سمت بی‌حجابی سوق می‌یابد، بنابراین بهترین کمکی که مومنین می‌توانند داشته باشند، عدم توجه مثبت به این فرد، نگاه نکردن و اعراض کردن از آنهاست.

وی با بیان اینکه از دیگر موارد مورد توجه این است که مومنان باید زندگی خوبی داشته باشند تا نشان دهند دین در نحوه زندگی موثر بوده است تاکید کرد: وقتی افراد می‌بینند دین در زندگی تاثیری ندارد، از آن زده می‌شوند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره اینکه یک فرد در تحقیق دین ممکن است در جمع فامیل رصد کند که آیا دیگرانی که مومن‌تر هستند، زندگی بهتر، شادتر و بچه‌های بهتری دارند؟ گفت: اگر او به جواب منفی برسد و یا اینکه این مسئله آنچنان تفاوتی نداشته باشد به سمت دین نمی‌رود و این یک نوع آسیب به شمار می‌آید.

خانواده‌های مذهبی مروج دین باشند

وی با بیان اینکه خانواده‌های مذهبی باید به این مسائل توجه کنند تا افراد با دیدن آنها جذب دین شوند گفت: توجه به مسئله روانشناسی در حوزه دین حائز اهمیت است.

حسینی‌یمین بیان کرد: از طرف دیگر اقلیتی از افراد با دلیل و منطق دنبال موضوع می‌گردند که باید کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون آزاد در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و اندیشکده‌ها برای اظهار نظرهای آنها برگزار شود تا در فضای باز و آزاد به نتیجه متقن برسند.

مانتویی خوب به رسمیت شناخته شود

وی با بیان اینکه ما باید برخی از زیرساخت‌ها را فراهم کنیم گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه باشد، به رسمیت شناختن پوشش مانتو است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه نباید تنها لفظ چادری و مانتویی را برای زنان به کار برد بلکه باید بگوییم چادری، مانتویی خوب و … گفت: طیف محجبه‌ها را باید به دو قسم چادری و مانتویی خوب تقسیم کرد.

وی افزود: وقتی به مانتو به عنوان پوشش اسلامی خوب اصالت دادیم و افراد نیز طبق نظر مراجع اسلامی پوشش را رعایت کردند، در نتیجه در بازار هم مانتوهای خوب بسیار می‌شود.

حسینی یمین خاطرنشان کرد: در حال حاضر چون مانتو برای یک قشر خاص تولید می‌شود، آنهایی هم که چادری هستند زیر مانتو چادر می‌پوشند و ممکن است مانتوی دکمه‌دار پیدا نکنند اما اگر به قشر مانتویی خوب رسمیت دهیم، فرد مانتویی پوشش خوبی خواهد داشت و در نتیجه در بازار هم شاهد عرضه مانتوهای خوبی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه اگر پوشش با مانتوی مناسب به رسمیت شناخته شود دیگر به فردی که مذهبی بوده و همسر مانتویی انتخاب می‌کند خرده نمی‌گیریم گفت: فرد مانتویی که لباس مناسب دارد، پوشش برتر و عالی را انتخاب نکرده اما پوشش خوب را انتخاب کرده و هیچ اشکالی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر مانتویی خوب به رسمیت شناخته شود، عده‌ای که می‌گویند آب از سر ما گذشته و حالا که مانتویی هستیم هر طور لباسی بپوشیم، خود را بی‌حجاب تلقی نمی‌کنند افزود: در این صورت ادارات، گزینش استخدامی، ما و متدینین این افراد را باحجاب تلقی کرده و به رسمیت می‌شناسیم.

وی با تاکید به اینکه این مسائل باید به دقت بررسی و عملیاتی شود گفت: در حرم ائمه(ع) به این موضوع دقت شده و می‌گویند چادر بپوشید و اگر مانتو خوب هم پوشیده و حجاب را رعایت کرده‌اید، اشکالی ندارد.

حسینی یمین با بیان اینکه حل این مسئله سازمانی نیست و باید از لحاظ روانی کار کرد که وقتی فردی مانتوی مناسب داشت، در جامعه او را بپذیریم گفت: افراد مانتویی را باید به دو طیف تقسیم کرد چراکه برخی از افراد تمایل دارند پوشیده باشند اما برای آنها پوشیدن چادر سخت است و یا اینکه احساس می‌کنند با چادر بسیار در چشم دیگران هستند.

وی ادامه داد: از آنجا که این افراد تمایل دارند پوشش داشته باشند و باید راهی برای آنها قائل شد، حجاب برتر و عالی چادر است اما مانتوی خوب هم حجاب محسوب شود.

این کارشناس مسائل مذهبی در پاسخ به اینکه تحقیقات چقدر می‌تواند در این زمینه موثر باشد؟ گفت: می‌توان از این طریق به صورت واقعی اقداماتی را عملیاتی کرد.

وی تصریح کرد: گاهی مواقع کرسی‌های آزاداندیشی برگزار می‌شود اما کسی جرأت مخالفت ندارد یا ترس اخراج از دانشگاه را دارد اما اگر فضای علمی وجود داشته باشد و افراد نظرات خود را بیان کنند تاثیرات قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

حسینی یمین با اشاره به اینکه بسیاری از افراد وقتی در این مسائل وارد می‌شوند و ما هم منطق حجاب را برای آنها بگوییم می‌پذیرند گفت: گاهی ممکن است ما منطق آنها را بپذیریم، پس اگر با این دیدگاه جلو رویم بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولاً ما با دیدگاهی که تمام صحبت‌هایمان درست است جلو می‌رویم در صورتی که نباید اینطور باشد و طرف مقابل هم آن را احساس می‌کند گفت: باید در فضا و داوری آزاد مسائل مطرح و بررسی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از آمارها مانند آمار خیانت می‌تواند در این زمینه کمک کند افزود: باید این آمارها تحلیل شود که چرا در یک جامعه‌ای خانواده دچار مشکلات می‌شود و تا چه حد می‌تواند از بی‌حجابی و بی‌حیایی نشأت بگیرد.

وی با بیان اینکه ساخت مستندهای در این زمینه موثر است گفت: هرآنچه فضای گفت و شنود آزاد باشد، کسانی که با منطق پیش می‌روند، می‌توانند راه درستی را انتخاب کنند.

حسینی‌یمین با اشاره به اینکه قطعاً باید کسانی که به دین پایبند هستند انسانیت، معرفت، علم بیشتر و زندگی سالم و بهتری داشته باشند اما متاسفانه این فضا در جامعه دیده نمی‌شود گفت: برخی حجاب را به صورت سنتی رعایت می‌کنند و خود آن را انتخاب نکرده‌اند که باید در این زمینه بیشتر ورود کرد و نظرات را جویا شد تا به اهداف مورد نظر رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − یک =