کد خبر : 169792
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
-

وظیفه علمای شیعه و سنی ایجاد وحدت بیشتر در جهان اسلام است

وظیفه علمای شیعه و سنی ایجاد وحدت بیشتر در جهان اسلام است

به گزارش قائم آنلاین، رحیم پورازغدی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ تیرماه) در دومین روز از اولین نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه و ائمه جمعه و جماعات اهل سنت، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی – عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری

به گزارش قائم آنلاین، رحیم پورازغدی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ تیرماه) در دومین روز از اولین نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه و ائمه جمعه و جماعات اهل سنت، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی – عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری و… در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد، با بیان این موضوع که ما همواره باید ارتباط خود را با نسل جوان و آینده حفظ کنیم و بدانیم که دشمنان بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند به خصوص در دنیای امروز که فضای اینترنت تا عمق خانه‌ها نفوذ کرده است اظهار کرد: دشمنان با ایجاد مسائلی به ذائقه جوانان ما سعی در جذب آن‌ها دارند و ما باید با یک جریان تمدن‌سازی معاصر در مقابل آن‌ها بایستیم.

وی گفت: انقلاب اسلامی از ایران آغاز شد و منشأ نهضت بیداری در جهان اسلام شد. اصل شکوفایی دین در جهان معاصر از ایران شکل گرفت. قبل از آن هم نهضت‌های بیداری وجود داشته است اما اینکه بخواهیم به صورت جهانی آن را عرضه کنیم از ایران این الگو بوجود آمده است. یکی از بزرگترین موانع تشکیل امت واحده نقطه ضعف در بحث تعامل و ارتباط با یکدیگر است. ۴۰ سال گذشته دو تفکر در جهان وجود داشت یکی تفکر غربی و دیگری تفکر شرقی بود. با ظهور و بروز انقلاب اسلامی سه تفکر در جهان بوجود آمد و تفکر سوم تفکر اسلامی بود که باعث سقوط کمونیسم نیز شد. اگر بگوییم که نیمی از تحریم‌های امروز ایران به دلیل این است که ما فرهنگ و نهضت خود را از جهان اسلام داریم گزاف نگفته‌ایم. دشمنان یک هدف دارند و آن ایجاد جنگ بین شیعه و سنی است به همین دلیل است که شیعه انگلیسی و وهابیت را بوجود آورده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در برخی از موارد می‌بینیم که شیعه انگلیسی و یا وهابیت احادیث و روایاتی را مطرح می‌کردند که نادرست است که نمی‌توانیم آن را بپذیریم، مثلاً در برخی از جاها می‌خوانیم که فرد هر کاری دلش می‌خواهد انجام بدهد شراب بخورد، حق و ناحق بکند و… اما همین که در مجلس عزای سیدالشهدا (ع) حضور یافت همین امر باعث می‌شود که تمام گناهان او ریخته شود. این‌ها اصل دین نیستند، گریه و عزا برای امام حسین (ع) مقدس و ارزشمند است اما نباید تمام دین را تعطیل کنیم. شیعه انگلیسی و سنی تکفیری در صدد هستند تفکرات غلط را در جامعه ترویج بدهند. در زمان جنگ با عثمانی، شیعه و سنی با یکدیگر زیر لوای پرچم اسلام متحد شدند و از این طریق بود که توانستند آن‌ها را شکست بدهند. بهتر این است که مسلمانان به زیر بیرق اسلام بیایند. دشمنان ما از خارج نمی‌توانند ما را شکست بدهند مگر از داخل و به جان یکدیگر انداختن مسلمانان بتوانند به اهداف خود برسند. در برخی از موارد می‌بینیم که مشکلاتی در جهان اسلام وجود دارد که ناشی از مشکلات اقتصادی نیست بلکه نشأت گرفته از معنویت است. دو قطبی کردن جهان اسلام باعث می‌شود که ما نتوانیم به اهداف خود برسیم و از این طریق استکبار جهانی به هر آنچه که می‌خواهد دست یابد. در کمتر دوره‌ای از اسلام تا این اندازه دشمنان درصدد نابودی دین بودند. تمام پنج پیامبر اولوالعزم در منطقه خاورمیانه بودند اما این را هم نباید فراموش کنیم که طبق آیات قرآنی هیچ امتی در جهان اسلام وجود ندارد مگر آنکه پیامبری برای راهنمایی آن‌ها آمده باشد. دشمنان برای اینکه قدرت اسلام را تضعیف کنند نمی‌گذارند که جهان اسلام با یکدیگر متحد باشند.

پورازغدی ادامه داد: برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی امام راحل فرمودند که همیشه باید دل به مسبب‌الاسباب ببندیم. یعنی همواره بدانیم خداوند است که مسیر را برای ما باز می‌کند و کارها را به پیش می‌برد. ایمان باعث می‌شود که انسان از خشونت و شقاوت دوری کند. شاید در روش‌ها اختلافاتی وجود داشته باشد، خطاها را می‌پذیریم که باید اصلاح کنیم اما ما بشر هستیم و باید با ایمان و به دور از خشونت و شقاوت در کنار یکدیگر زندگی کنیم. بزرگان و علمای شیعه باید پرچم توحید کلمه و کلمه توحید حرکت کنند و پرچم اتحاد را بیشتر از گذشته بالا ببرند. شیعه انگلیسی می‌گوید چرا به فلسطین کمک کنیم در حالی که فلسطین مسئله جهان اسلام است. تنها راه شکست اسلام این است که تفکر وهابیت و شیعه انگلیسی را ترویج بدهند. شاهد این موضوع هستیم که بعضاً در دولت آل سعود دیسکو و رقص را بساط کرده‌اند که در زمان بنی امیه هم مکه و مدینه مرکز شراب‌خواران و رقاصه‌ها بود. اگر تفکر وهابیت را بگذارند می‌گویند مردم به طواف خانه خدا بروند، بعد از آن هم اگر خواستند به دیسکو بروند.

وی گفت: امام راحل فرمودند ما با هیچکدام از ادیان دعوایی نداریم، دعوای اسلام با استکبار و کفر است نه دعوای مذهب با مذهب. فوکویاما (اندیشمند غربی) می‌گوید؛ غرب با همه می‌تواند سر کند به جز اسلام. بر همین اساس است که همواره در مقابل اسلام می‌ایستند. ترکیه یک کشور سنی سکولار بود که می‌خواستند در جهان اسلام الگو شود چون عربستان تمدن ندارد و ایران هم نباید به این قدرت برسد. بر همین اساس بود که آمریکا از تمام توان نظامی خود استفاده کرد و به عراق و افغانستان حمله کرد. هانتینگتون می‌گوید بعد از انقلاب ایران عصر تمدن جهان اسلام آغاز شده است و آن‌ها نگران آگاهی مردم و به ویژه مسلمانان هستند. او همچنین می‌گوید: امید ما به نسل بعدی است که می‌توانیم بر روی آن‌ها کار کنیم. بر همین اساس است که در ابتدای صحبت‌های خود گفتم نسل جوان را نباید نادیده بگیریم و همواره باید با آن‌ها ارتباط داشته باشیم. تفکر فکویاما و هانگ تینگ تن در صدد ایجاد خشم مسلمانان علیه یکدیگر است. و می‌خواهد مسلمانان بگوید که ما خواهر و برادر نیستیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آن‌ها می‌دانند که در پنج استان ایران برادارن و خواهران اهل سنت زندگی می‌کنند و بر همین اساس همواره بر روی تضادهای شیعه و سنی به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند. طرح کاهش نرخ رشد جمعیت یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که در صدد اجرایی کردن آن هستند. آن‌ها همواره امپراطوری ایران را مطرح می‌کنند که بگویند ایران می‌خواهد بر تمام کشورهای اسلامی مسلط شود در حالی که دشمن اول ملی‌گرایی امام راحل بودند که می‌گفتند پان ایرانی و عربی نداریم فقط یک پان داریم و آن پان اسلام است. ایجاد جنگ‌های داخلی و تفرقه از جمله مواردی است که غرب به دنبال آن است. عقلانیت و مدارا دو مسئله‌ای است که باید به آن بپردازیم. حضرت علی (ع) با اخلاق خوش و روح بیداری که داشتند انسان‌ها را گرد یکدیگر جمع کردند. با اخلاق تمام بشریت را می‌توانیم جذب کنیم. امروز علمای شیعه و سنی باید پرچم اتحاد را بالا ببرند و همه بدانیم که تفکر علمای شیعه و سنی نسبت به یکدیگر تفکری توأم با احترام بوده است. چه کسی می‌گوید رهبران مذاهب اسلامی با هم به گونه‌ای بد رفتار می‌کردند. آن‌ها نمی‌خواهند ما بگوییم همه با هم برادر و خواهر هستیم در حالی که بالاتر از وحدت و برادری ما چیزی نداریم و این وظیفه علمای شیعه و سنی است که باید آن را برای مردم تبیین کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − چهار =