کد خبر : 169283
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
-

“دره” بلاتکلیف

“دره” بلاتکلیف

به گزارش قائم آنلاین، ۱۳ سال می‌گذرد و اقدامی مطابق با این مصوبه در این منطقه انجام نگرفته و همچنان این ظرفیت عظیم گردشگری در جنوب اراک بلاتکلیف باقی مانده است، از طرفی شهروندان اراکی که با کمبود بسیار زیاد اماکن تفریحی مواجه هستند، اقبال بسیار زیادی به این منطقه نشان داده و عموماً برای طبیعت

به گزارش قائم آنلاین، ۱۳ سال می‌گذرد و اقدامی مطابق با این مصوبه در این منطقه انجام نگرفته و همچنان این ظرفیت عظیم گردشگری در جنوب اراک بلاتکلیف باقی مانده است، از طرفی شهروندان اراکی که با کمبود بسیار زیاد اماکن تفریحی مواجه هستند، اقبال بسیار زیادی به این منطقه نشان داده و عموماً برای طبیعت گردی کوتاه مدت دره گردو را برمی گزینند، بر این اساس دره گردو در تعطیلات پایان هفته یکی از شلوغ‌ترین نقاط شهر اراک برای کوهنوردی‌های خانوادگی و پیک‌نیک است.

به دلیل اینکه دره گردو خارج از محدوده شهری است، متولی تهیه طرح گردشگری آن استانداری مرکزی است، اما در سال ۹۳ شهرداری اراک موظف به تهیه طرح برای دره شد که پس از انتخاب مشاور و طراحی، کلیات طرح در کمیته امور زیربنایی استان مورد موافقت قرار گرفت.

این طرح شامل پروژه‌های تجاری و تفریحی، خدمات رفاهی، مجموعه فرهنگی، مجموعه بازی کودکان و ایجاد امکانات ورزشی، پیست موتورسواری، دوچرخه‌سواری، آفرود (زمین مسابقات موتور کراس و خودورهای شاسی بلند)، کانون گردهمایی ورزش همگانی و مجموعه پذیرایی می‌شود، اما علیرغم وجود سرمایه‌گذار، تاکنون روی اجرا به خود ندیده است.

یک مترمربع زمین به شهرداری واگذار نشده

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اراک در این خصوص به ایسنا گفت: شهرداری اراک به عنوان سرمایه‌گذار مادر در این دره طرح را آماده کرد، اما با توجه به اینکه ساخت دره در توان مالی شهرداری نیست، سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای پروژه جذب می‌شود.

فرامرز مهاجرانی بیان کرد: در طرح اولیه ۱۰۰ هکتار از اراضی دره گردو برای توسعه گردشگری مدنظر قرار گرفته است که ۸۰ هکتار این اراضی متعلق به راه و شهرسازی و ۲۰ هکتار نیز متعلق به منابع‌طبیعی است و برای آغاز اجرای طرح باید زمین تحویل شهرداری شود.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که شهرداری زمین نداشته باشد امکان انجام کار نیز وجود ندارد چراکه سرمایه گذار برای شروع سرمایه‌گذاری خود اسناد مالکیت طلب می‌کند و در حال حاضر یک مترمربع زمین در دره گردو در اختیار شهرداری نیست، افزود: مالکین فعلی ۱۰۰ هکتار از اراضی طرح گفته اند که اراضی را مشروط به نظر کارشناسان به شهرداری اراک واگذار می‌کنند.

انصراف سرمایه گذار در صورت افزایش قیمت زمین / ضرورت قیمت گذاری بر مبنای اراضی سبز

مهاجرانی تصریح کرد: طبق این شرط، به عنوان مثال برای احداث هتل، کارشناس باید براساس کاربری در نظرگرفته شده ارزیابی انجام دهد و ارزش زمین را تعیین کند، شهرداری این روند را قبول ندارد چون اگر کارشناسی به این صورت انجام شود، قیمت زمین به شدت بالا می‌رود و زمانی که آورده پروژه افزایش یابد مسلماً سرمایه‌گذار تمایلی به حضور نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم راه و شهرسازی را متقاعد کنیم که قیمت زمین براساس قیمت منطقه و کاربری اولیه آن تعیین شود، گفت: این دره خارج از محدوده شهر است و در قالب اراضی سبز جای می‌گیرد و همین امر باعث می‌شود که قیمت آن خیلی بالا نباشد. بر این اساس اگر قیمت‌گذاری براساس اراضی سبز انجام شود قیمتی معقول اعلام خواهد شد و سرمایه‌گذار راغب به انجام کار خواهد بود و از آنجاکه پروانه گردشگری برای طرح صادر می‌شود، این نوع سرمایه‌گذاری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مهاجرانی ارزش سرمایه گذاری برای این ۱۰۰ هکتار را ۷۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: مسلماً برای این حجم سرمایه‌گذاری، تعدادی سرمایه‌گذار جذب می‌شود. در حال حاضر تعدادی از سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی اعلام آمادگی و مشارکت در طرح کرده اند، ولی با مشکل واگذاری زمین به شهرداری مواجه هستیم که مانع پیشرفت پروژه گردشگری دره گردو شده است.

واگذاری به شرط مطالعه و کارشناسی

به گزارش ایسنا، مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در این راستا به ایسنا گفت: قاعدتاً برای واگذاری زمین‌های دولتی باید طرح و اعتبار مطالعه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نظر گرفته شود که تاکنون این امر انجام نشده است.

احمد مرزبان افزود: طبق “ماده ۲۲ قانون ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی” برای واگذاری اراضی باید پروسه اداری انجام گیرد، مشاور جذب شده و امور مطالعاتی انجام شود، سپس برای اخذ مجوز نهایی از تهران، طرح با نظر کارشناس به تهران ارسال شود و تا زمانی که طبق قانون این اعتبار در نظر گرفته نشده و کار کارشناسی برای واگذاری اراضی راه و شهرسازی در دره گردو به شهرداری اراک انجام نگیرد، عملاً واگذاری انجام نمی‌شود.

شهرداری مجاز به فعالیت خارج از محدوده شهر نیست / اراضی محدوده شهر به راه‌وشهرسازی واگذار شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این خصوص بیان کرد: شهرداری‌ها مجاز به فعالیت خارج از محدوده شهر نیستند، برهمین اساس، اراضی که در محدوده شهر بوده جهت واگذاری به شهرداری اراک، به راه و شهرسازی واگذار شده است.

غلامحسین محمدی تصریح کرد: به هیچ عنوان امکان واگذاری اراضی خارج از محدوده شهر جهت فعالیت‌های شهرداری و ساخت و ساز و خدمات‌رسانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، تاکنون ۱۳ سال از تصمیمات اخذ شده جهت توسعه گردشگری در منطقه دره گردوی اراک می‌گذرد و با توجه به موانع موجود شاید در ۱۳ سال آینده هم همچنان دره گردو را به همین شکل کنونی ببنیم و کاری از پیش نرفته باشد، نکته اینجاست که اراک به لحاظ گردشگری و فضاهای تفریحی با فقر عمیقی مواجه است، شهروندان با وجود اینکه امکاناتی در این دره وجود ندارد، همچنان اقبال زیادی به منطقه دارند و با همه کاستی‌های آن کنار آمده‌اند.

شاید این همه تعلل، کم‌کاری و حتی بی‌تفاوتی به فراغت شهروندان ناشی از مطالبه‌گر نبودن خود مردم باشد، ۱۳ سال از پروژه می‌گذرد و مردم هیچ‌گاه نسبت به وضعیت این دره اعتراضی نکرده اند و همین باعث می‌شود که همچنان توسعه گردشگری گردو بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری شود.

البته مطالبه گر نبودن مردم، به معنی صدور مجوز برای کم کاری مسئولان نیست و آنچه در حال حاضر درخصوص طرح توسعه دره گردو مشاهده می‌شود، مصداق واقعی بلاتکلیفی‌هایی است که انواع مختلف آنرا در اراک و استان شاهدیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 9 =