کد خبر : 169103
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
-

همدان قطب دامپروری می‌شود اگر…

همدان قطب دامپروری می‌شود اگر…

به گزارش قائم آنلاین،  وجود ۵ میلیون واحد دامی در همدان این استان را به یکی از قطب‌های تولیدات دامی تبدیل کرده به‌طوریکه این استان علاوه برداشتن شرایط آب و هوایی، بازار مصرف پایتخت را در نزدیکی خود دارد که یک امتیاز مثبت برای رونق این صنعت در همدان است. وجود ۳۷۰ هزار رأس گاو

به گزارش قائم آنلاین،  وجود ۵ میلیون واحد دامی در همدان این استان را به یکی از قطب‌های تولیدات دامی تبدیل کرده به‌طوریکه این استان علاوه برداشتن شرایط آب و هوایی، بازار مصرف پایتخت را در نزدیکی خود دارد که یک امتیاز مثبت برای رونق این صنعت در همدان است.

وجود ۳۷۰ هزار رأس گاو و گوساله، یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار رأس گوسفند و بره و ۱۱۰ هزار رأس بز و بزغاله این استان را قطب تولیدات دامی کرده و شاهد این ادعا تولید ۴۷۹ هزار و ۸۳۷ تن مواد پروتئینی طی سال گذشته در این استان است.

براساس اظهارات معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از ۱۴۴۵ واحد صنعتی پرورش دام در این استان ،۷۹۷ واحد مربوط به دام سبک و سنگین صنعتی با ظرفیت ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ رأس است همچنین در استان همدان ۵ کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین با ظرفیت کشتار ۱۷۰۰ رأس دام سبک و ۲۴۵ رأس دام سنگین در استان همدان فعالیت دارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت همدان استعداد و پتانسیل خوبی در توسعه واحدهای پرورش دام داشته و می‌توان با توجه بیشتر به این ویژگی‌ها رونق و توسعه این صنعت را در استان رقم زد. این امر می‌طلبد مسئولان مربوطه بیش از پیش به توسعه و رونق این صنعت اهتمام ورزند.

تراز دامپروری در همدان مثبت است

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان در نشست «راه‌های رفع موانع تولید در بخش دامپروری» که در دفتر ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه تراز دامپروری در همدان مثبت است، گفت: شرایط آب و هوایی مناسب، نزدیکی به بازار مصرف و زیرساختهای حمل و نقلی باعث شده تراز تولید تراز تولید گوشت، مرغ و تخم مرغ در همدان مثبت باشد.

ابراهیم رستمی با اشاره به اینکه همدان استانی ییلاقی است، اظهار کرد: تعداد واحدهای صنعتی پرورش دام در استان رشد چشمگیری داشته است به‌طوریکه ۸ واحد در بخش صنایع تبدیلی دام فعال هستند.

وی با بیان اینکه خشکسالی باعث شده دامپروری استان رشد نزولی داشته باشد، تصریح کرد: اگر دامداری‌ها و صنایع تبدیلی فعال شوند رونق تولید را درپی خواهد داشت.

رستمی با تأکید بر اینکه کشاورزی بومی استان همدان است، یادآور شد: کشاورزی و دامداری فرهنگ غنی شده مردم منطقه است و احتیاجی به کشورهای خارجی نداریم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان افزود: بیشترین اشتغال و خودکفایی در بخش کشاورزی و دامپروری است که باید توجه بیشتری به این بخش شود.
وی با اشاره به اینکه ۸ تعاونی عضو سهامدار اتحادیه دامداران استان هستند، بیان کرد: ۳۱۷ هزار دام تحت پوشش این تعاونی‌ها قراردارند.
رستمی با بیان اینکه اعضای اصلی اتحادیه ۴۴ هزار رأس است، گفت: تا سال ۹۶ در استان همدان ۳۶۹ هزار و ۱۴۰ رأس گاو و گوساله، یک میلیون و ۳۵۱ هزار رأس گوسفند و بره و ۱۱۳ هزار و ۲۱۰ رأس بز و بزغاله وجود داشت.
۶۰۰۰ رأس دام سنگین تحت پوشش طرح DHI قرار دارد

وی با اشاره به طرح بهبود مدیریت گله‌های شیری استان، افزود: طرح DHI (مدیریت گله‌های شیری) در استان در حال انجام است که در این طرح هر ماه از گله‌ها نمونه‌برداری و تمامی عوامل و فاکتورها برررسی می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با بیان اینکه در این طرح ۲۱ آیتم در شیر نمونه‌برداری شده و اندازه‎‌گیری می‌شود، اظهارکرد: هر ماه ۶۰۰۰ رأس دام نمونه‌برداری می‌شود و نتیجه آن به دامداران اعلام و در نهات شناسنامه‌ای برای دام تعریف می‌شود.
رستمی خاطرنشان کرد: در استان همدان ۶۰۰۰ رأس دام در قالب ۲۲ گله تحت پوشش طرح DHI قرار دارند و شناسنامه دریافت کرده‌اند.
میدان دام استان همدان؛ بزرگترین میدان غرب کشور

وی با اشاره به انجام امور بازرگانی در اتحادیه دامداران استان، بیان کرد: در این امور تأمین نهاده‌ها و مایحتاج دامپروری انجام می‌گیرد که در این راستا ۶۰۰۰ تن ذرت، سویا و جو تأمین و توزیع شده است.
وی با بیان اینکه اتحادیه دامداران بزرگترین تأمین کننده نهاده‌های دامی است، افزود: میدان دام استان همدان بزرگترین میدان غرب کشور است که روزانه تا ۳۰۰۰ رأس دام معامله می‌شود که عمده آن به کشتارگاه می‌رود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با بیان اینکه میدان دام همدان ۳ هکتار وسعت دارد، یادآور شد: ۶۳ غرفه دام سبک و ۸ غرفه دام سنگین در میدان دام همدان وجود دارد که نیاز شهر همدان از این میدان تأمین می‌شود.
رستمی با اشاره به اینکه در کشتارگاه‌های همدان ۴۰۰ تن کشتار دام صورت می‌گیرد، ادامه داد: چالش دام که چندی پیش در کشور به وجود آمد ملی بود و کل کشور با آن مواجه شد به‌طوریکه برخی از این اتفاقات جنبه روانی داشت که توسط برخی افراد در کشور ایجاد شد و به قاچاق دام برمی‌گشت.
وی با تأکید براینکه بخشی از مشکلات دام به کمبود دام و خشکسالی‌ها مربوط بود، عنوان کرد: ۱۰ سال خشکسالی در کشور وجود داشت که به این علت دام به بازار عرضه می‌شد این درحالیست که اگر مراتع وضعیت خوبی داشته باشند عشایر دام خود را نگه می‌دارند.
وی افزود: بنابراین می‌توان گفت کمبود دام به دلیل خشکسالی‌های پی درپی و بدجنسی برخی افراد که آب در آسیاب دشمن ریختند باعث ایجاد جوی متشنج در بخش دامداری کشور شد.
خواستار مبادلات مرزی عاقلانه دام هستیم

رستمی با اشاره به لغو صادرات دام، تصریح کرد: دامداران دوست ندارند صادرات از حالت عادی خارج شود بلکه خواستار مبادلات مرزی عاقلانه دام هستیم.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با بیان اینکه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا دام‌ها هویت گذاری می‌شوند، گفت: هویت گذاری دام‌ها در راستای کنترل کیفی گله‌ها، ارزیابی بیماری‌های دام و جلوگیری از سرقت و قاچاق دام انجام می‌شود.
مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه جامعه عشایری استان همدان دارای بیش از ۳۰۰۰ خانوار هستند، گفت: ۲۵ درصد گوشت قرمز استان همدان توسط عشایر تولید می‌شود.
حسین محمدی باتآکید براینکه عشایر در خودکفایی نقش زیادی دارند، اظهارکرد: استعدادهای عشایر در بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل توجه است به‌طوریکه این جامعه نقش بسزایی در حفظ وحدت کشور دارند.
تولید ۲۵ درصد از گوشت قرمز استان در توسط عشایر است

محمدی ادامه داد: عشایر استان همدان با ۴۷۰ هزار رأس دام ۲۵ درصد تولید گوشت استان را برعهده دارند این درحالیست که تنها ۹.۵ درصد از مراتع استان در اختیار عشایر است.
مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه ۱.۸ درصد از جمعیت استان همدان به عشایر اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: جمعیت عشایری استان همدان ۱۴ هزار و ۸۸۰ نفر در قالب ۳۰۰۰ خانوار در ۷۲ سامانه است.
عشایر کمتر در مراتع حضور دارند

وی با اشاره به کاهش ظرفیت مراتع استان، یادآور شد: عشایر کمتر در مناطق مرتعی حضور دارند و بیشتر در حاشیه شهرها و روستاها سکونت دارند.
وی با بیان اینکه باید در سلامت عشایر و آموزش‌های مختلف در راستای تولید و توانمندکردن عشایر کوشا باشیم، افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی و کمبود مراتع عشایراستان کاهش پیدا کرده و به حاشیه شهرها کشیده شده‌اند.
محمدی با اشاره به تسهیلات بانکی برای خرید علوفه دام عشایر، بیان کرد: خوشبختانه در سالهای گذشته تسهیلات خوبی برای خرید علوفه دام عشایر دریافت شده است به‌طوریکه در سال ۹۸ در شهرستان همدان ۲,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات از صندوق توسعه ملی جذب شده است.
جذب ۳,۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات خرید علوفه

مدیر امور عشایری استان همدان یادآور شد: با جذب این تسهیلات ۱۰۰۰ رأس دام پروار شده و ۱۰ تن به میزان تولید گوشت قرمز استان اضافه شده

است.
وی با بیان اینکه در کل استان ۳,۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات خرید علوفه عشایر جذب شده است، ادامه داد: با جذب این تسهیلات ۱۷۵۰ رأس دام پروار شده ۳۵ درصد عشایر استان از این تسهیلات بهره‌مند شدند.
محمدی افزود: در سالهای گذشته به دلیل خشکسالی و نبود مرتع غنی عشایر بره‌های کوچک خود را به فروش می‌رساندند درحالیکه این بره‌ها ظرفیت بالایی برای پروار و افزایش تولید داشتند اما در حال حاضر با توجه به خرید علوفه، عشایر به سمت پروار بندی رفته و با این اقدام ظرفیت تولید افزایش یافته است.
نیاز ۱۰ هزار تن علوفه در سال

وی تصریح کرد: در سه ماهه اول سال گذشته تشکل‌های عشایری ۴۳۰۰ تن علوفه را در اجرای زنجیره گوشت قرمز خریداری کردند که باعث افزایش تولید و اشتغال پایدار در منطقه شدند.
مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه با تأمین و تولید علوفه استفاده از مراتع کاهش می‌یابد، اظهارکرد: دام عشایر استان همدان سالانه ۱۰ هزار تن علوفه نیاز دارند.
مرتع؛ نیاز اصلی عشایرهمدان

وی با تأکید براینکه نیازعشایر مرتع و حمایت‌های دولت است، گفت: نیاز اصلی عشایر استان مرتع است اما ازطرفی باید ازفشار به مراتع کاسته شد.
محمدی ادامه داد: عشایر در اقتصاد مقاومتی کشور حرف اول را می‌زنند و با کمترین امکانات بیشترین تولید را در جامعه دارند.
مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه ۹۰ درصد معیشت عشایر وابسته به دام است، خاطرنشان کرد: باید مشاغل دیگری برای عشایر ایجاد کنیم تا فشار به مراتع کم شود.
درآمد عشایر باید مورد توجه قرار گیرد

وی با تأکید براینکه درآمد عشایر باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: درآمد ناخالص هر عشایر ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است درحالیکه باید با توانمندسازی عشایر این عدد را به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسانیم.
وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد عشایراستان کوچ‌رو هستند، اظهار کرد: درحال حاضر بیشتر عشایر در روستاها و اراضی کشاورزی ساکن می‌شوند چرا که مرتعی وجود ندارد و عشایر تمایل به حضوردر اراضی کشاورزی دارند.
محمدی با اشاره به اجرای طرح اصلاح مدیریت پرورش دام سبک عشایر، یادآورشد: این طرح موفق‌ترین طرح دام عشایر در کشور بوده است که با هدف اجرای اقتصاد مقاومتی، حفظ مراتع و مقابله با کم آبی و تأمین پروتئین اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =