کد خبر : 168902
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۱۰
-

رکود در پروژه «نئوم» به دلیل سردی روابط عربستان سعودی با اردن

رکود در پروژه «نئوم» به دلیل سردی روابط عربستان سعودی با اردن

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم نوشت که به رغم این که هفته گذشته برخی از پروژه‌های زیرساختی در بخش سعودی پروژه نئوم در ساحل دریای سرخ و در نزدیکی شهر العقبه اردن، شاهد فعالیت‌هایی بود ولی این فعالیت‌ها بدون انجام مشورت یا تماس‌هایی با مقامات منطقه العقبه اردن صورت گرفت. بر اساس

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم نوشت که به رغم این که هفته گذشته برخی از پروژه‌های زیرساختی در بخش سعودی پروژه نئوم در ساحل دریای سرخ و در نزدیکی شهر العقبه اردن، شاهد فعالیت‌هایی بود ولی این فعالیت‌ها بدون انجام مشورت یا تماس‌هایی با مقامات منطقه العقبه اردن صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های ترکیه‌ای که در بخش حمل و نقل دریایی در خلیج العقبه اردن فعالیت دارند، طی دیدارهایی که با همتایان اردنی داشتند اعلام کردند که رکود در بین روابط سیاسی بین ریاض و امان بر سهم شهر العقبه از این پروژه تأثیر منفی گذاشته است.

به رغم اینکه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی چهار سال پیش اعلام کرد که منطقه العقبه اردن مشمول پروژه نئوم خواهد بود و از این پروژه اقتصادی و توسعه‌ای سهمی خواهد داشت، ولی از زمان آغاز این پروژه تا به امروز (دو سال) هنوز اردن هیچ گونه سندی از سوی سعودی‌ها که نشان دهنده تمایل آن‌ها برای مشارکت اردن در این پروژه‌ها باشد، دریافت نکرده است.

روزنامه رأی الیوم می‌نویسد، به نظر می‌رسد دولت اردن هم‌اکنون در حال بررسی چالش‌های پیش رو عملیات و فعالیت‌های شهر عقبه در صورت آغاز پروژه‌های نئوم عربستان است و اینکه کمیته زیرساخت‌های ویژه پروژه نئوم عربستان سعودی نسبت به شهر العقبه اردن بی‌توجهی می‌کند، نشانه مهمی است بر این که پروژه‌های نئوم عربستان سعودی از سردی روابط سیاسی بین این کشور و اردن متأثر شده است.

طرح «نئوم» (Neom) سال ۹۶ از سوی محمد بن سلمان برای ایجاد مناطق شهری و گردشگری جدید در شمال غرب عربستان سعودی و نزدیک اردن و فلسطین اشغالی رونمایی شد با این حال، به دلیل سیاست‌های شخص وی و خروج سرمایه‌گذاران خارجی از عربستان طی مقطعی، پیشرفت این پروژه بر اساس زمانبندی اعلام شده، پیش نرفته است (جزئیات بیشتر).

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − دو =