کد خبر : 169019
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
-

برگزاری نشست مشترک با موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد

برگزاری نشست مشترک با موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد

به گزارش قائم آنلاین، پروفسور فرهاد افشار، مسؤول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوئیس و مؤسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با دکتر بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و رئیس و معاونان واحد آذربایجان غربی در راستای توسعه همکاری‌های آموزشی کشاورزی، مطالعاتی و خدمات تخصصی ترویجی دیدار و گفت و

به گزارش قائم آنلاین، پروفسور فرهاد افشار، مسؤول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوئیس و مؤسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با دکتر بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و رئیس و معاونان واحد آذربایجان غربی در راستای توسعه همکاری‌های آموزشی کشاورزی، مطالعاتی و خدمات تخصصی ترویجی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار پروفسور فرهاد افشار، مسؤول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوئیس با اشاره به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی به ویژه واحد آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به فعالیت‌های علمی مطالعاتی عملگرایانه می‌تواند زمینه‌های خوبی برای توسعه و ترویج همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

وی در این دیدار برنامه‌ها و ایده‌های خود را در حوزه دعوت از اساتید مطرح دنیا برای ارائه یافته‌های علمی به متخصصان استان و کشور و همچنین ایجاد اتاق فکر اساتید مطرح دنیا و انجام فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه در بخش‌های مختلف ارائه کرد.

مؤسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه آموزش‌های حرفه‌ای و مهارتی در سیستم آموزشی کشور ایران نیز عملیاتی شود و صرفاً بر دروس و آموزش‌های تئوریک اکتفا نشود، افزود: در سوئیس فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز باید وارد فاز عملیاتی و اجرا شوند و علاوه بر ارائه پایان نامه باید آن را به مرحله اجرا درآوردند.

وی ادامه داد: دانشگاه با ایجاد بستر لازم برای اختراع و با ارائه خدمتی متفاوت از چندین دانش آموخته در رشته‌های مختلف در قالب شرکتی دعوت به فعالیت می‌کند و پس از به نتیجه رسیدن طرح مذکور علاوه بر خدمتی جدید توسط دانش آموختگان و اجرایی کردن آموخته‌هایشان سرمایه اولیه نیز به دانشگاه باز گردانده می‌شود.

افشار با بیان اینکه کشور سوئیس کمترین تعداد بیکار را دارد، بر نقش و تأثیر مدل آموزش افراد تاکید کرد و گفت: در مدل آموزشی سوئیس تاکید بر کار و توانمند سازی است، در ایران تحصیل کرده‌های زیادی در سطوح آموزش عالی بدون مهارت کافی وجود دارد اما به جای توانمندسازی و اشتغال زایی و کارآفرینی از دولت گلایه دارند چرا کاری برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سوئیس از هر ۱۰۰ نفر فقط ۷ نفر به دانشگاه می‌روند و ۹۳ درصد مابقی بدنبال آموزش‌های حرفه‌ای و کسب مهارت در رشته‌های مختلف هستند و به قدری در کسب مهارت تلاش می‌کنند که از راه اجرا به رده‌های بالایی هم تراز مهندس و دکترا می رسند.

این استاد دانشگاه برن سوئیس گفت: برای شروع هر کاری باید در مقیاس کوچک وارد عمل شد و پس از موفقیت در مقیاس بزرگ‌تر عملیاتی کرد.

وی با اشاره به نحوه تشکیل خیریه در ایران گفت: بعد از استفاده صدام از سلاح شیمیایی در عرض ۶ هفته ۱‌.۲ میلیون پناهنده در بدترین شرایط که ایران آمادگی پذیرش را نداشت مهاجرت کردند که پس از خیل عظیم ورود پناهنده به ایران اولین NGO با هدف برقراری ارتباط بین المللی مردمی در ایران توسط وزارت خارجه ایجاد شد.

افشار با بیان اینکه در ابتدا مدل مدیریت این NGO تأمین مکان چندساله برای پناهندگان بود، گفت: اما مدل دیگری با هدف جایگزینی مهاجرت بین فرهنگی به جای مهاجرت بین المللی به سازمان ملل پیشنهاد کردیم به طوری که پس از تأمین مکان و امکانات زندگی برای پناهنده، فرد با پرداخت قسط صاحب خانه ساکن خود می‌شد و از حالت مصرفی به فردی کارا و مولد تبدیل می‌شد.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد خیریه توانمند کردن افراد است، تصریح کرد: خیریه در نقش کاتالیزور عمل کرده و به جای اینکه پول را از کسی به کس دیگری برسانیم بستر و امکانات برای فعالیت و توانمندی را برای افراد فراهم می‌کنیم.

مسؤول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوئیس گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند در زمینه تحقق اهداف انسان دوستانه و علمی حوزه‌های مشترکی را با این نهاد علمی و خیریه داشته باشد.

در ادامه دکتر بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با تشریح فعالیت‌های این نهاد و زمینه‌های همکاری آن در استان‌های مختلف به ویژه آذربایجان غربی گفت: جهاد دانشگاهی و خصوصاً واحد آذربایجان غربی دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خوبی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، کشاورزی و آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت بوده که می‌تواند در منطقه فعالیت‌های ارزشمندی به مردم منطقه و کشور داشته و هم چنین در بعد بین المللی با ارائه خدمات به کشورهای همسایه درآمد ارزی ایجاد کند.

وی ادامه داد: سایر واحدهای جهاد دانشگاهی نیز توانمندی‌های خاصی در برخی حوزه‌های مورد نیاز جامعه دارند به طوری که واحد صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه ماشین آلات کشاورزی به موفقیت‌های خوبی رسیدند، همچنین واحد خواجه نصیر جهاد دانشگاهی در حوزه تولید خودروی الکتریکی به سطوح خوبی رسیده است که می‌توانیم از طریق همکاری مشترک با دانشگاه‌های سوئیس فعالیت‌ها و طرح‌های مشترک خوبی را در حوزه‌های آموزش و پژوهشی آغاز کنیم.

بیجندی ادامه داد: درصددیم با دانشگاه‌های دیگر اقدام به برگزاری دوره‌های تردد دانشجویی با هدف اتصال بین گروه‌های دانشجویی دنیا با ایران برای آشنایی با فرهنگ ایران و بالعکس و تعامل علمی کنیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سطوح مختلف پژوهشی، آموزشی، کار آفرینی و اشتغال موفقیت‌های بسیار قابل توجهی کسب کرده است، گفت: ۳ پارک فناوری و ۱۸ مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی وجود دارد.

وی عدم اجرای پایلوت طرح‌ها را از علل شکست بسیاری از پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: اگرچه تحریم‌ها صدمه ایجاد کرد، اما سبب تقویت نیروی خودباوری شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در ابتدای این دیدار رئیس و معاونان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ضمن اشاره به فعالیت‌های این واحد آمادگی این نهاد در سطح استان را برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف با دانشگاه و مؤسسه مربوطه اعلام کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + یازده =