کد خبر : 168890
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۴۰
-

آثار فردی و اجتماعی حجاب و عفاف

آثار فردی و اجتماعی حجاب و عفاف

به گزارش قائم آنلاین، بر اساس آنچه در دین اسلام درباره کلیات بحث حجاب مطرح شده حجاب به معنی پوششی است که مانع فساد شود یعنی خداوند متعال برای انسان حریمی تعریف کرده که رعایت این حریم توسط انسان را حجاب گویند که این حریم سبب حفظ ارزش‌های والای انسانی می‌شود. اگر به معنای عام،

به گزارش قائم آنلاین، بر اساس آنچه در دین اسلام درباره کلیات بحث حجاب مطرح شده حجاب به معنی پوششی است که مانع فساد شود یعنی خداوند متعال برای انسان حریمی تعریف کرده که رعایت این حریم توسط انسان را حجاب گویند که این حریم سبب حفظ ارزش‌های والای انسانی می‌شود.

اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‌تواند اقسام متفاوتی داشته باشد؛ از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‌کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.

حجاب و عفاف دارای آثار فردی و اجتماعی بسیاری است که از آن‌جمله می‌توان؛ احترام به شخصیت زن به واسطه‌ی رعایت حجاب، جلوگیری از فساد و ناهنجاری، سلامت نسل جدید جامعه، پیشگیری از فساد اخلاقی، مبارزه با مظاهر بی‌دینی و حفظ کیان خانواده اشاره کرد.

حجاب اصلی‌ترین عامل رشد و تعالی انسان

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد و تعالی زنان را حجاب معرفی و اظهار کرد: حجاب مقوله‌ای است که از سوی خداوند برای انسان در نظر گرفته شده و حفظ حجاب توسط بانوان سبب رشد و تعالی معنوی می‌شود.

حجت الاسلام تجلایی افزود: حجاب مزیت‌های فردی و اجتماعی فروانی دارد و در واقع حجاب یک ویژگی اجتماعی برای جامعه محسوب می‌شود، بدین‌گونه که شخص با حفظ حجاب علاوه بر این که ارزش‌های شخصی خود را مورد توجه قرار می‌دهد به ارزش‌های جامعه نیز پایبند است.

وی در خصوص کم رنگ شدن حجاب و عفاف در جامعه گفت:  حجاب و عفاف تاحدودی در جامعه کم‌رنگ شده اما در این شرایط نیز خیل عظیمی از مردم اعتقاد راسخی به بحث حجاب و عفاف دارند.

تجلایی گفت: یکی از نیازهای ضروری جامعه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف میان جوانان است و در واقع با فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان ارزش و اهمیت بالای حجاب را برای نسل جدید تبیین و بسیاری از جوانان را نسبت به حفظ این ارزش فرهنگی و معنوی متقاعد کرد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل ادامه داد: فرهنگ‌سازی باید از افرادی شروع شود که بیشتر زیر ذره بین جوانان هستند و در واقع الگوی جوانان محسوب می‌شوند. به‌طور مثال ارزش دادن به بحث حجاب در بین افرادی که می‌توانند در زمینه‌های مختلف هنری، ورزشی و … قطعا سبب می‌شود جوانان نیز مثبت‌تر از سابق به مقوله حجاب فکر کنند.

وی تاکید کرد: در کنار فرهنگ‌سازی مناسب، دولت نیز باید حجاب را در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار دهد چرا‌که جامعه اسلامی بدون حجاب و عفاف با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد پس نیاز است تا تمام مسؤولان مربوطه نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

برنامه های فرهنگی در راستای توسعه عفاف و حجاب افزایش یابد

کارشناس علوم اجتماعی نقش بی‌بدیل حجاب را در جامعه غیرقابل انکار دانست و عنوان کرد: در کشور ما مقوله حجاب و عفاف جایگاه ویژه‌ای دارد و  در حال حاضر می‌بینیم که اکثر دانشگاه‌های معروف دنیا برای دانشجویان پوشش‌های مناسب با محیط آموزشی تعریف می‌کنند چرا که جوامع پیشرفته کاملا به این موضوع واقفند که پوشش نامناسب انسان را از ارزش‌های خود دور می‌کند.

وی افزود: دین اسلام قرن‌ها پیش بحث حجاب را مطرح کرده و یکی از ارزشمندترین زینت بانوان را حجاب معرفی کرده است که ارزش و اهمیت این موضوع را به عینه می‌توان در سیره ائمه اطهار(ع) ملاحضه کرد.

این دبیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه حجاب و عفاف چالشی اساسی در کشور به‌وجود آمده و این ارزش فرهنگی میان جوانان به‌خصوص نسل جدید در حال کمرنگ شدن است که علت‌های مختلفی را از جمله ظهور صفحات مجازی مخرب، تهاجم فرهنگی دشمن و… را می‌توان عنوان کرد.

وی به نقش مهم خانواده‌ها در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تاکید کرد و گفت: شخصیت‌های فردی و اجتماعی هر فرد در درون خانواده شکل می‌گیرد و گام به اجتماع می‌گذارد.

کارشناس علوم اجتماعی بیان کرد: هر انسانی در اجتماع برای خود ارزش مشخصی دارد، حجاب نیز یکی از این ارزش‌ها برای انسان به حساب می‌آید، حجابی که حریم‌های شخص را حفظ می‌کند و سبب بروز تعالی در انسان می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های مختلف فرهنگی در کشور با موضوع حجاب و عفاف برگزار می‌شود اما قطعا این برنامه‌ها کافی نیستند و نیاز است شاهد تحول عظیم در اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی در راستای رشد و توسعه بیش از پیش حجاب و عفاف در کشور باشیم.

 بى‌تردید نهاد خانواده یکى از مقدس‌ترین نهادهاى اجتماعى است که بشر تا به‌حال به خود دیده است. نقش خانواده در پروسه ایجاد جامعه سالم یک نقش بى‌بدیل بوده و در این میان نقش حجاب و پوشش اسلامى در سلامت و استمرار پیوند خانوادگى غیرقابل انکار است. در مقابل، برهنگى، سمّ کشنده نظم و پیوند موجود در نهاد خانواده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + 5 =