کد خبر : 168144
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
-

درخواست خصمانه نماینده صهیونیست‌ها در سازمان ملل از اروپا برای تحریم ایران

درخواست خصمانه نماینده صهیونیست‌ها در سازمان ملل از اروپا برای تحریم ایران

به گزارش قائم آنلاین، دنی دنون نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست سالانه “اتحاد مسیحیان برای اسرائیل” که روز دوشنبه در واشنگتن برگزار شد، به اظهار نظر درباره اقدام ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی خود و تکرار ادعاهای بی‌اساس و واهی صهیونیست‌ها علیه کشورمان پرداخت. به نوشته روزنامه اورشلیم پست،

به گزارش قائم آنلاین، دنی دنون نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست سالانه “اتحاد مسیحیان برای اسرائیل” که روز دوشنبه در واشنگتن برگزار شد، به اظهار نظر درباره اقدام ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی خود و تکرار ادعاهای بی‌اساس و واهی صهیونیست‌ها علیه کشورمان پرداخت.

به نوشته روزنامه اورشلیم پست، دنون در ادعاهای خود گفت که اقدام ایران نشان می‌دهد که این کشور هیچ‌گاه دست از تمایل خود برای تولید سلاح هسته‌ای بر نداشته است و این کشور نمی‌خواهد رفتار خود را تغییر دهد.

وی ادامه داد: اکنون از سران اروپا می‌خواهم که بیدار شوند و تا دیر نشده ایران را متوقف کنند. خویشتنداری آنها تنها تهران را برای دنبال کردن جاه طلبی‌هایش ترغیب می‌کند. اروپایی‌ها نیز باید به رئیس جمهور ترامپ بپیوندند و ایران را تحریم کنند. من از شورای امنیت سازمان ملل نیز می‌خواهم که رژیم تحریم‌ها را (علیه ایران) بازگرداند.

به گزارش ایسنا، در این نشست همچنین مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا به سخنرانی پرداخت و ایران را به یهودی ستیزی متهم کرد و مدعی شد که ایران از گذشته به دنبال از بین بردن یهودیان بوده است.

مقامات رژیم صهیونیستی نیز همواره در تلاش‌های خود برای ایجاد ایران هراسی در جهان و توجیه رفتارهای غیرقانونی و دور از انسانیت خود سعی کرده‌اند با طرح ادعاهایی بی‌اساس، به‌ویژه درباره برنامه هسته‌ای کشورمان ثابت کنند که ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است.

این ادعای واهی در حالی از سوی صهیونیست‌ها مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی پیش از برجام در تمامی گزارشات خود تائید کرده که هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در تأسیسات و مواد هسته‌ای در ایران وجود ندارد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز بارها ضمن رد این ادعاهای نخ نما تاکید کرده‌اند که تهران هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و این تسلیحات هیچ جایی در دکترین دفاعی کشورمان ندارد.

ایران با هدف تعامل با جامعه بین‌الملل و اعتماد سازی، پس از چندین سال مذاکره با غرب و آمریکا سرانجام در ژوئیه ۲۰۱۵ به یک توافق هسته‌ای جامع با گروه موسوم به ۱+۵ دست یافت که هدف از آن، رفع تحریم‌ها در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای تهران بود.

اما رئییس جمهور آمریکا سال گذشته توافق را نقض کرد و به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد. وی سپس تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند و در ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکا درقبال کشورمان تحریم‌های جدید را علیه صادرات فلزات ایران وضع کرد و نام سپاه پاسداران را نیز در فهرست واشنگتن از سازمان‌های تروریستی قرار داد.

این اقدامات آمریکا در نهایت ایران را بر آن داشت تا با استناد به مفاد توافق هسته‌ای تصمیم بگیرد اجرای برخی از تعهدات هسته‌ای خود ذیل این توافق را کاهش دهد. در همین راستا تهران اعلام کرد که از حد تعیین شده در توافق برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده عبور کرده و سطح غنی‌سازی‌اش را نیز افزایش می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دوشنبه شب اعلام کرد که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در هشتم ژوئیه به اطلاع شورای حکام رسانده که ایران سطح غنی‌سازی خود را از ۳.۶۷ درصد افزایش داده است.

ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶، جمهوری اسلامی حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پس از آنکه تهران اعلام کرد سطح غنی‌سازی خود را افزایش خواهد داد، خاطر نشان کرد: ایران اکنون در حال برداشتن دور دوم گام‌های جبرانی خود طبق پاراگراف ۳۶ برجام است. ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به اتخاذ اقدامات جبرانی قانونی در چارچوب برجام برای حفاظت از منافع خود در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده ادامه دهیم.

ظریف همچنین تاکید کرد که تمامی این گام‌ها تنها در صورت پایبندی گروه E3 (انگلیس، فرانسه، آلمان) به تعهداتش قابل بازگشت خواهد بود.

علاوه‌براین، عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران گفت: روند کاهش تعهدات هسته‌ای در راستای حفظ برجام است، نه از بین بردن آن. ما بر این باوریم که برجام سندی معتبر و مهم است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهدات‌مان تجدید نظر می‌کنیم.

طبق بند ۲۶ برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

بر اساس بند ۳۶ برجام اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت شاکی می‌تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کند و یا به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق “عدم پایبندی اساسی” به شمار می‌آید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + هشت =