کد خبر : 168087
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
-

بالغ بر ۷۵ درصد توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود

بالغ بر ۷۵ درصد توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود

به گزارش قائم آنلاین، کشت توت‌فرنگی در استان کردستان سابقه‌ای بیش از ۱۵۰ سال دارد و آب و هوا، شرایط اقلیمی، بارش‌های مناسب و کشاورزان سختکوش همه دست به دست هم داده‌اند تا این استان به قطب تولید توت‌فرنگی کشور تبدیل شود. هرچند کردستان تولیدکننده بیش از ۷۵ درصد توت‌فرنگی کشور است اما با وجود

به گزارش قائم آنلاین، کشت توت‌فرنگی در استان کردستان سابقه‌ای بیش از ۱۵۰ سال دارد و آب و هوا، شرایط اقلیمی، بارش‌های مناسب و کشاورزان سختکوش همه دست به دست هم داده‌اند تا این استان به قطب تولید توت‌فرنگی کشور تبدیل شود.

هرچند کردستان تولیدکننده بیش از ۷۵ درصد توت‌فرنگی کشور است اما با وجود این قابلیت و پتانسیل خوب توت‌فرنگی‌کاران این استان در فصل برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه هستند.

خبرگزاری فارس از سنندج به منظور بررسی این موضوع با زاهد حاجی‌میرزایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت‌وگویی داشت که در زیر می‌خوانید.

تولید ۴۶ هزار تن توت‌فرنگی در کردستان

فارس: امسال چه میزان تولید توت‌فرنگی در کردستان برداشت شد؟

امسال پیش‌بینی ما برای برداشت توت‌فرنگی ۵۰ هزار تن بود اما به دلیل بارندگی‌های شدید، تگرگ و سرمای هوا حدود سه هزار تُن از این محصول دچار خسارت شد که با پایان یافتن زمان برداشت حدود ۴۷ هزار تن توت‌فرنگی در سطح استان تولید شد.

سال گذشته نزدیک به ۴۱ هزار تن توت‌فرنگی در استان کردستان تولید شد که این رقم امسال با ۶ هزار تن افزایش عملکرد به ۴۷ هزار تن رسیده است.

در حال حاضر بیشترین میزان تولید و سطح زیرکشت توت‌فرنگی کشور مربوط به استان کردستان و توت‌فرنگی استان در کشور یک برند است.

خوشبختانه این محصول در ۱۰ سال گذشته رشد و کیفیت خوبی داشته و زمینه مناسبی برای کسب درآمد و اشتغال اکثر جوانان سنندج، کامیاران، سروآباد و مریوان ایجاد کرده و ضمن تامین بازارهای داخلی به استان‌های تهران، اصفهان و غیره صادر می‌شود.

ورود ۹ رقم جدید توت‌فرنگی به چرخه کاشت در کردستان

فارس: برای بهبود ارقام توت‌فرنگی در استان چه اقداماتی انجام شده است؟

توسعه ارقام جدید خارجی توت‌فرنگی از سیاست‌ها و اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان است و این سازمان درصدد جایگزین کردن ارقام تجاری به جای رقم بومی است.

با توجه به اینکه توت‌فرنگی محصولی توجیه‌پذیر برای استان کردستان است و برند استان بوده و از نظر ایجاد اشتغال و درآمد پایدار بهره‌برادران نقش بسزایی دارد لذا ما مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای را روی آن شروع کردیم و در همین راستا به‌غیر از ارقامی که در حال حاضر در کردستان کشت می‌شود شامل کوئین الیزا، پاروس، سروا، کاماروسا در آینده‌ای نزدیک ۹ رقم دیگر را وارد چرخه کاشت استان می‌کنیم البته وارد کردن این ارقام به چرخه تولید کار زمان‌بری است چون باید از سلامت محصول، کیفیت محصول و عملکرد آن اطمینان حاصل کنیم تا بتوانیم آن را ترویج دهیم.

ایجاد تونل‌های فصلی توت‌فرنگی برای جلوگیری از خسارت

فارس: با توجه به اینکه توت‌فرنگی محصولی آسیب‌پذیر است و در فصل بارندگی بهاره کشاورزان ما خسارات زیادی می‌بیند برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

با توجه به شرایط جغرافیایی استان، بهره‌برداران توت‌فرنگی هر سال به دلیل بارندگی‌هایی که در فروردین‌ماه در استان رخ می‌دهد شاهد خساراتی به مزارع توت فرنگی خود هستند و همیشه چین اول این محصول خسارت می‌بیند به منظور جلوگیری از این خسارت ترویج تونل‌های فصلی را در سطح استان شروع کردیم با احداث این تونل‌ها، توت فرنگی هم از بارندگی‌های فراوان بهار رهایی یافته و هم از سرمای زودرس پاییزه نجات پیدا می‌کند.

طرح ایجاد تونل برای مزارع توت فرنگی به صورت آزمایشی در ۳۰۰ متر مربع از باغات استان انجام شده است البته کشاورزان می‌توانند کمک‌ها و راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان باغبانی این سازمان در شهرستان‌های مختلف بگیرند و علاوه بر آن برای احداث سازه‌های آن از محل اعتبارات بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کنند.

این روش کاشت باعث می‌شود که حداقل ۱۵ الی ۲۵ روز بسته به نوع منطقه، محصول توت فرنگی زودتر وارد بازار شود و از مزیت قیمت محصولات نوبرانه استفاده کنند چرا که محصولی که بصورت نوبرانه وارد بازار می‌شود قیمت آن بالاتر است.

هرچند با بازرسی‌هایی که انجام داده ایم مردم از کاشت محصول توت‌فرنگی در سطح مزارع خود راضی هستند اما قبول داریم که واقعا جای کار کردن روی این محصول وجود دارد.

صنایع تبدیلی فقط برای توت‌فرنگی درجه سه توجیه اقتصادی دارد

فارس: بیشتر کشاورزان از نبود صنایع تبدیلی برای توت‌فرنگی گلایه دارند، در این مورد توضیح دهید که چه کاری انجام شده و یا قرار است انجام شود؟

صنایع تبدیلی برای محصول توت‌فرنگی به غیر از محصولات درجه سه آن که از کیفیت تازه‌خوری خارج است توجیهی ندارد چرا که توت‌فرنگی محصولی لوکس و تازه‌خور است.

به دلیل فصلی‌بودن برداشت توت‌فرنگی در استان و نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران، تاکنون کارخانه و یا صنایع تبدیلی برای این محصول در استان ایجاد نشده است اما امیدواریم با بهره‌برداری از کارخانه ژینانوش مریوان که خوراک اولیه آن سالانه ۸۵ هزار تُن محصولات کشاورزی استان است بتوان محصولی همچون توت‌فرنگی را نیز زیرپوشش قرار داد.

طبق قول‌هایی که داده‌اند فاز اول این کارخانه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که با راه‌اندازی آن نه تنها توت‌فرنگی بلکه بسیاری از مصحولات درجه سه ما که از مصرف تازه خوری خارج هستند و در حالت عادی به ضایعات تبدیل می‌شود وارد این واحد می‌شود.

فارس: استان کردستان به دلیل قابلیت‌ها و پتانسیل‌های مناسبی از جمله مرزی‌بودن به عنوان فرصت و گذرگاهی برای خروج محصولات استان به کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق، می‌تواند بازار خارجی بسیار خوبی برای توت‌فرنگی این استان باشد برای صادرات این محصول چه برنامه‌ای دارید؟

محصول تولیدشده استان کردستان علاوه بر تامین نیاز داخل استان بخشی عمده آن به تهران و سایر استان‌های همجوار فرستاده می‌شود و به علت عمر کم این محصول از زمان برداشت و نبود کارخانه‌های بسته‌بندی تاکنون صادرات آن انجام نشده است یعنی تا امروز شرایط صادرات برای محصول توت فرنگی در کردستان فراهم نشده است.

‌در بحث صادرات،‌ محصولات استان باید طبق استانداردهای مورد نیاز کشور هدف تولید و بسته‌بندی شود پس ابتدا باید روی بسته‌بندی آن کار کنیم که محصول ما بسته‌بندی مناسبی داشته باشد در همین راستا یک نمونه بسته‌بندی برای ما طراحی و تهیه شده است که بصورت دانه‌ای توت‌فرنگی را در آن می‌چینند و محصول بصورت فله‌ای روی هم قرار نمی‌گیرد که ضایع ‌شود اما فعلا تولید این نمونه قطعی نشده است.

امیدواریم با اقداماتی که قرار است انجام شود توت‌فرنگی که برند کردستان است را به جایی برسانیم که صادر شود پیگیر قضیه هستیم ولی مطمئنا تحقق این امر مقداری زمان می‌برد.

تولید بالغ بر ۷۵ درصد توت‌فرنگی کشور در کردستان

البته از طرف دیگر در حال حاضر میزان توت‌فرنگی که در کشور تولید می‌شود کل نیاز بازار ایران را تامین می‌کند و تا امروز مازادی نداشتیم که به خارج از کشور صادر شود چرا که فقط چند استان محدود در کشور توت‌فرنگی تولید می‌کنند و کردستان به عنوان برند این محصول بیش از ۷۵ درصد توت‌فرنگی کشور را تولید ‌می‌کند.

چون توت‌فرنگی برند استان کردستان است و هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ مزه متفاوت است حتی توت‌فرنگی تولیدشده گلخانه‌ها و استان‌های دیگر کشور را به نام کردستان به بازار عرضه می‌کنند که این درست نیست بلکه ما باید آن را انحصاری استان کنیم و با بسته‌بندی و برچسب خاصی آن را وارد بازار کنیم که محصول کردستان مشخص باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 4 =