کد خبر : 167319
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
-

بازى چندگانه اروپا با ایران

بازى چندگانه اروپا با ایران

به گزارش قائم آنلاین، اروپا همچنان در پیچ و خم انجام تعهدات خود در قبال ایران و موضوع برجام است. براساس توافق برجام در قبال تعهدات و پایبندى ایران كشورهاى مقابل یعنى ۱+۵ نیز باید به تعهدات خود پایبند بوده و در عمل اقدامات متناسب با آن‌را انجام مى‌دادند. با گذشت بیش از یك سال

به گزارش قائم آنلاین، اروپا همچنان در پیچ و خم انجام تعهدات خود در قبال ایران و موضوع برجام است. براساس توافق برجام در قبال تعهدات و پایبندى ایران كشورهاى مقابل یعنى ۱+۵ نیز باید به تعهدات خود پایبند بوده و در عمل اقدامات متناسب با آن‌را انجام مى‌دادند.

با گذشت بیش از یك سال از خروج آمریكا از برجام، كشورهاى اروپایى نه تنها نتوانسته‌اند تعهدات خود را انجام دهند، بلكه در مقاطعى همچون خرید نفت از ایران همراهى با سیاست‌هاى واشنگتن را در پیش گرفته‌اند. اكنون كه موعد برقرارى كانال مالى با ایران است، كشورهاى اروپایى به هیچ یك از وعده‌هاى خود پایبند نبوده‌اند و تنها در حد حرف به برجام پایبند بوده‌اند.

در رابطه با موضع اروپا و عدم توانایى در ایجاد سازوكار مالى با ایران باید به چند نكته اشاره كرد:

۱- اروپایى‌ها معتقدند كه براساس رویكرد «به مرگ گرفتن تا به تب راضى شدن»، باید ایران را دچار وضعیتى سردرگم همراه با امتیازهاى قطره چكانه كرد. در حالى كه قرار بود كانال مالى اروپا شهریور و یا حداكثر در آبان ماه سال گذشته اجرایى شود، با گذشت یك سال و چندماه از خروج آمریكا از برجام هنوز سازوكار این كانال معلوم نیست و هدف خاصى نیز براى آن در نظر گرفته نشده است. آن‌گونه كه معلوم است سازوكار مالى بیش از آن كه به‌دنبال سازوكار مالى با ایران و دور زدن تحریم‌ها باشد، به‌دنبال حفظ برجام از سوى ایران است و این امر در بیانیه اخیر سه كشور اروپایى مشهود است و اعلام كردند كه سه كشور اروپایى E۳ از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت مى‌كنند و هدف بلندمدت INSTEXاین است كه به روى عاملان اقتصادى كشورهاى ثالث كه خواهان تجارت با ایران هستند باز باشد و سه كشور اروپایى به تلاش براى رسیدن به این هدف ادامه مى‌دهند.

۲- اروپا به‌دنبال ایجاد مسیر جدیدى با ایران براى مذاكرات منطقه‌اى و موشكى است. این مسیر جدید از بستر برجام و عدم یگانگى در رفتار اروپایى‌ها حاصل مى‌شود. به گونه‌اى كه مكرون در موضع‌گیرى همسو با آمریكا اعلام كرد كه اروپایى‌ها به‌دنبال توافقى دقیق‌تر با ایران هستند. به هرحال اروپا باید به گونه‌اى نشان دهد كه از توافق موجود در برجام حمایت خواهد كرد، اما در عین حال به‌دنبال موضوعات دیگر با ایران است.

۳- اروپا اكنون به‌دنبال بازى برد – باخت با ایران است. یعنى از یك سو شرط برقرارى كانال مالى را به پذیرش FATFاز سوى ایران محدود كرده و از سوى دیگر، بدون دادن هیچ گونه امتیازى به‌دنبال حداكثر امتیاز است.

۴- با كانال مالى اروپا نه تنها هیچ گونه نفتى از ایران خریدارى نخواهد شدو فقط یك خط اعتبارى براى ایران باز خواهند كرد. یعنى ایران به كالاهایى كه تحریمى نباشند و نیاز داشته باشد با فروش نفت به یك كشور ثالث از خط اعتبارى اینستكس براى خرید مایحتاج خود استفاده خواهد كرد، این یعنى هر موقع اروپا بخواهد مى‌تواند از حربه مذكور براى فشار بر ایران استفاده كند.

در مجموع بازى چندگانه اروپا با ایران صرفا بازى سیاسى و به تبعیت از سیاست‌هاى آمریكاست. به هم پیوستگى سیاست اروپا و آمریكا در قبال ایران، تفاوت‌هاى ماهوى در شرایط موجود به‌وجود آورده كه همین امر منجر به تناقض هاى آشكار شده و این جمله رهبر معظم انقلاب را كه نمى‌توان به اروپا اعتماد كرد را باید تداعى‌كننده مسایل پیش رو دانست. اروپا نشان داده كه توان سیاسى و اقتصادى براى دور زدن تحریم‌هاى آمریكا را ندارد و از سوى دیگر، هم سویى با سیاست‌هاى آمریكا را در دستور كار قرار داده است. بنابراین، در مقطع كنونى نباید به امید اروپا نشست. چراكه آنچه مى‌تواند راهگشاى كشور باشد، تكیه بر توان داخلى براساس فرامین رهبر معظم انقلاب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 11 =