کد خبر : 166985
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
-

جایگاه تربیتی حضرت معصومه (س) و دلایل ازدواج نکردن حضرت

جایگاه تربیتی حضرت معصومه (س) و دلایل ازدواج نکردن حضرت

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الاسلام وحید ساجدی در گفتگو ، در رابطه با جایگاه تربیتی حضرت معصومه (س) اظهار کرد: برای شناخت این جایگاه اگر نگاه کوتاهی به القاب و اوصاف این بانو داشته باشیم، درمی‌یابیم غیرازاینکه ایشان ازنظر شرافت خانوادگی و ذاتی از امتیاز بسیار بالایی برخوردار هستند ازنظر مقام معنوی هم در اعلی

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الاسلام وحید ساجدی در گفتگو ، در رابطه با جایگاه تربیتی حضرت معصومه (س) اظهار کرد: برای شناخت این جایگاه اگر نگاه کوتاهی به القاب و اوصاف این بانو داشته باشیم، درمی‌یابیم غیرازاینکه ایشان ازنظر شرافت خانوادگی و ذاتی از امتیاز بسیار بالایی برخوردار هستند ازنظر مقام معنوی هم در اعلی درجات قرار دارند.

حجت‌الاسلام ساجدی به سلوک این بانو و گذر دادن نفس از لغزش‌ها و بعضاً لذائذ دنیوی اشاره کرد و افزود: مقام حضرت معصومه (س) آن‌چنان بالا است که در بحث ولادت ایشان، بشارت قبل از ولادت را شاهد هستیم.

ساجدی ادامه داد: امام صادق (ع) در روایتی قبل از تولد امام کاظم (ع) می‌فرمایند که از تبار من دختری متولد و در شهر قم دفن خواهد شد و این شهر آن‌قدر مهم می‌شود که سه درب از هشت درب بهشت بر روی شهر قم بازخواهد شد.

وی یکی از مهم‌ترین مراتب معنوی حضرت معصومه (س) را مقام عصمت ایشان برشمرد و خاطرنشان کرد: مقام شفاعت، فضیلت زیارت، داشتن زیارت‌نامه مخصوصه، کرامت این بانو و … همه در جای خود دلیل محکمی بر مقام و جایگاه تربیتی حضرت فاطمه معصومه است.

مسؤول قرارگاه فرهنگی مذهبی عمار، عنوان کرد: در رابطه با کیفیت عبادت حضرت معصومه (س) اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما وجود «بیت النور» که محل اقامت ۱۷ روزه حضرت در قم است محل عبادت ایشان بوده و هم‌اکنون به‌عنوان مکانی زیارتی، مورد توجه مردم است.

ساجدی پیرامون چرایی ازدواج نکردن حضرت معصومه (س)، ابراز کرد: اهمیت امر ازدواج را می‌توان از مراجعه به احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است، دریافت؛ اما دو منبع تاریخی (یکی کتاب تاریخ قدیم قم و دیگری نقلی حجت از مرحوم محمدمهدی اشتهاردی) از ازدواج نکردن دختران حضرت موسی بن جعفر (ع) حکایت دارند.

این روحانی اضافه کرد: حال برای ازدواج نکردن بانوی نامبرده دو دلیل قابل‌تصور است. اول اینکه چون حضرت موسی بن جعفر (ع) در زمان حکومت هارون زندگی می‌کردند و در آن شرایط نسبت به علویون حساسیت و دشمنی خاصی وجود داشت، برقراری ارتباط با این خانواده جرم و ممنوع بود تا چه رسد به اینکه با علوی‌ها ازدواجی صورت گیرد.

وی یادآور شد: دلیل دوم به معیارهای ازدواج بازمی‌گردد که یکی از آن‌ها هم‌کفو و هم‌تراز بودن است. شاید بتوان گفت به علت جایگاه و منزلت حضرت معصومه (س)، هم‌کفو و کسی که ازنظر جایگاه هم‌تراز ایشان باشد وجود نداشت. چنانکه این موضوع در رابطه با حضرت زهرا (س) نیز وجود داشت و امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: اگر خداوند حضرت علی (ع) را نمی‌آفرید، هر گز از آدم ابوالبشر تا آخرین انسان هم‌کفو و هم‌شأنی برای دختر پیغمبر پیدا نمی‌شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =