کد خبر : 166943
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
-

ایجاد کمیسیون‌های تخصصی لوایح، گام نخست در تحقق برنامه‌های تحولی معاونت حقوقی قوه قضاییه

ایجاد کمیسیون‌های تخصصی لوایح، گام نخست در تحقق برنامه‌های تحولی معاونت حقوقی قوه قضاییه

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمد مصدق در آئین معارفه اعضای کارگروه‌های تخصصی لوایح و مقررات قضائی اظهار کرد: تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و ریاست محترم دستگاه قضا بر لزوم ایجاد تحول در قوه قضائیه، حاکی از اهمیت این موضوع در دوره جدید و ضرورت

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمد مصدق در آئین معارفه اعضای کارگروه‌های تخصصی لوایح و مقررات قضائی اظهار کرد: تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و ریاست محترم دستگاه قضا بر لزوم ایجاد تحول در قوه قضائیه، حاکی از اهمیت این موضوع در دوره جدید و ضرورت بسیج امکانات و منابع موجود برای تحقق آن است.

مصدق با اعلام اینکه بخش مهمی از برنامه‌های تحولی ابلاغ شده قوه قضائیه بر دوش معاونت حقوقی است افزود: این معاونت در جهت تحقق برنامه‌ها و تکالیف خود به بهینه کردن شیوه‌های پیشین و کارآمدتر ساختن آن اقدام کرده که در گام نخست کارگروه‌های تخصصی سه‌گانه حقوقی، کیفری (امور ماهوی) و کیفری (امور شکلی‌) در حوزه تدوین لوایح و مقررات قضائی ایجاد شده است؛ در این میان معاونت مصمم است در آینده نزدیک، ضمن ایجاد کارگروه‌های تخصصی تنقیح قوانین و مقررات قضائی، کارگروه‌های اصلی نظریه‌های مشورتی را نیز از ۵ کارگروه به ۱۰ کارگروه ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی از نظرات و تجربه‌های ارزشمند نخبگان و صاحب‌نظران قضائی، حقوقی و دانشگاهی کشور، منشأ تحول در دستگاه قضائی است افزود: بی تردید تعاطی افکار و تجارب، تحول‌زا است؛ بنابراین، ضروری است از تجارب پیشکسوتان امر قضا، اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌ها و حسب مورد وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری بهره‌مند شویم.

مصدق فرایند تصویب لوایح و مقررات قضائی را پس از گذار از مرحله تدوین پیش‌نویس اولیه در این معاونت، طولانی و آسیب‌زا دانست و افزود: آسیب‌های موجود در این خصوص با ریاست محترم قوه قضائیه در میان نهاده شد و پیشنهاداتی نیز برای حل آن ارائه شد که مورد موافقت ریاست محترم قوه قضائیه قرار گرفت.

وی ضمن ابراز خشنودی از موافقت ریاست قوه قضائیه با پیشنهادات یادشده اضافه کرد: عملی کردن این پیشنهادها علاوه بر فراهم ساختن بستر مناسب برای بررسی تخصصی لوایح و مقررات قضائی، روند تأیید و ارسال لوایح به مراجع ذی‌صلاح یا تصویب آئین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز قوه قضائیه را سرعت می‌بخشد.

این مقام قضائی اعضای کمیسیون‌های سه گانه را جمعی از قضات عالی رتبه و مجرب و حقوقدانان برجسته کشور خواند و افزود: به رغم عهده داری مسئولیت‌های خطیر و حجم و تراکم کاری اعضای محترم، امیدواریم جلسات این کمیسیون‌ها به صورت مستمر و منظم برگزار شود و نتایج حاصل از آن، ضمن تحقق برنامه‌های جاری، اهداف برنامه‌های تحول‌مدار این معاونت را نیز محقق سازد.

مصدق خاطرنشان کرد: در خصوص ترکیب اعضای کارگروه‌های حاضر، ظرفیت‌های لازم برای حضور اعضای مدعو از اساتید دانشگاهی، کارشناسان و قضات صاحب‌نظر در حوزه‌های تخصصی مربوط پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه به اعضای کارگروه‌های تخصصی تدوین لوایح و مقررات قضائی تأکید کرد: در تدوین لوایح و مقررات قضائی ارزش‌های اسلامی و رفع مشکلات کشور مد نظر قرار گیرد.

مصدق در ادامه از ایجاد کارگروه تخصصی دیگری با حضور قضات باسابقه در این معاونت در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: این مهم نیز در راستای برنامه‌های تحول مدار معاونت به شمار می‌رود و هدف عمده از ایجاد آن بهره‌مندی از نظرات، راهکارها و تجارب اعضا در خصوص مسائل مرتبط با تکالیف و وظایف معاونت حقوقی و ارتقا کارآمدی آن با لحاظ برنامه‌های تحولی قوه قضائیه است.

تبیین ساختار، تکالیف و وظایف کارگروه‌های سه گانه و همچنین بررسی نظرات، پیشنهادها و راهکارهای ارائه شده قضات و حقوقدانان حاضر در جلسه، از دیگر برنامه‌های این نشست ۳ ساعته بود و در پایان نیز احکام ۳۰ نفر اعضای کارگروه‌های تخصصی تدوین لوایح و مقررات قضائی از سوی معاون حقوقی قوه قضائیه اعطا شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × یک =