کد خبر : 166743
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
-

باغچه‌هایی که با آب شرب آبیاری می‌شوند

باغچه‌هایی که با آب شرب آبیاری می‌شوند

به گزارش قائم آنلاین، تا چند سال گذشته که وضعیت منابع آبی تحت تأثیر شدید پدیده خشکسالی قرار گرفته بود تعدادی از روستاهای این استان با مشکل شدید آب آشامیدنی مواجه بودند که بنا به گفته مسئولان ذی ربط این مشکل تا حدودی با بارش‌های مطلوب صورت گرفته در سال جاری رفع شده است. اما

به گزارش قائم آنلاین، تا چند سال گذشته که وضعیت منابع آبی تحت تأثیر شدید پدیده خشکسالی قرار گرفته بود تعدادی از روستاهای این استان با مشکل شدید آب آشامیدنی مواجه بودند که بنا به گفته مسئولان ذی ربط این مشکل تا حدودی با بارش‌های مطلوب صورت گرفته در سال جاری رفع شده است.

اما مشکلی که هر ساله مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان با روستاییان داشته مصرف آب شرب برای سیراب کردن دام و باغچه‌ها بوده است.

انتظاری که در سال جاری با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته می‌رفت آن بود که میزان مصرف آب در روستاها کاهش یابد اما گویا وضع بدتر از سال‌های گذشته شده است.

باغچه‌هایی که با آب شرب آبیاری می‌شوند

برزگر یکی از اهالی روستای اخلی در شهرستان بجنورد در گفت و گو با ایسنا گفت: این روستا همیشه با کمبود آب شرب مواجه بود بطوری‌که در طول روز فقط یکی دو ساعت آب داشت اما هم اکنون با بارندگی‌های صورت گرفته در سال جاری مشکل آب شرب حل شده و آب شرب همیشه در این روستا وجود دارد.

وی افزود: در چند سال گذشته دام‌های این روستا به شدت با مشکل تأمین آب مواجه بود بطوری‌که باید کیلومترها مسافت را طی می‌کرد تا به یک چشمه دارای آب برسد اما این موضوع نیز برطرف شده و دام‌های می‌توانند به راحتی از آب رودخانه و چشمه‌ها استفاده کنند.

برزگر ادامه داد: بهتر شدن وضعیت آب در این روستا سبب شده تا باغچه کاری در این روستا دوباره رونق بگیرد و مساحت باغچه افزایش یابد.

به گفته وی، این باغچه‌ها توسط آب شرب آبیاری می‌شوند.

مساحت باغچه‌های روستاهای بجنورد امسال گسترده‌تر شد

اسماعیل پهلوانی مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان بجنورد همچنین در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه انتظار بر این بود تا میزان مصرف آب توسط روستاییان خراسان شمالی در سال جاری کاهش یابد، گفت: اما متأسفانه قضیه عکس شده و مصرف آب از سال‌های گذشته نیز بیشتر شده است.

وی افزود: تا ۲۰ روز گذشته که بارندگی‌ها در این استان متوقف نشده و دمای هوا هنوز بالا نرفته بود میزان مصرف آب نرمال و قابل قبول بود اما با توقف بارندگی و بالا رفتن درجه دمای هوا میزان مصرف آب به شدت افزایش یافته است.

به گفته پهلوانی، میزان مصرف آب در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تا قبل از فرارسیدن فصل گرما پمپ‌های آب برای چند ساعت در روز خاموش بودند اما اکنون پمپ‌های آبرسانی ۲۴ ساعته روشن هستند و جوابگو نیستند.

این مقام مسئول با اشاره به بارندگی‌های خوب صورت گرفته در سال جاری در این استان اظهار کرد: روستاییان مساحت باغچه‌های خود را افزایش داده اند، بطوریکه تا زمان وقوع بارندگی از آب باران برای آبیاری باغچه‌های خود استفاده می‌کردند و اکنون از آب شرب استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: بیشتر روستاییان در باغچه‌ها اقدام به کاشت سبزی و صیفی کرده اند که باید هر روز با آب شرب آبیاری شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان بجنورد تاکید کرد: تأمین آب مورد نیاز دام توسط آب شرب از دیگر مشکلاتی است که با روستاییان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر روستاییان با آب شرب، آب مورد نیاز باغچه و دام خود را تأمین نکنند به هیچ عنوان با مشکل کمبود آب مواجه نخواهیم بود.

رشد هفت درصدی مصرف آب طی بهار امسال در استان

حسن زاده سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت گو با ایسنا گفت: بهار امسال میزان مصرف آب توسط مشترکان این شرکت به نسبت مدت مشابه پارسال هفت درصد بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: در بهار امسال چهار میلیون مترمکعب آب توسط مشترکان این شرکت مصرف شده که این مقدار در بهار سال گذشته سه میلیون مترمکعب بوده است.

حسن زاده با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها در زمستان پارسال و بهار امسال خیلی مناسب بود اما این بدان معنا نیست که مشکل کم آبی در روستاهای استان برطرف شده باشد و متأسفانه در برخی از افراد این ذهنیت به وجود آمده که به طور کلی مشکل کم آبی برطرف شده است این درحالیست که باید در مصرف آب مدیریت شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + یک =