کد خبر : 164835
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۰۵
-

یادگیری سنتی کارآیی خود را از دست می‌دهد

یادگیری سنتی کارآیی خود را از دست می‌دهد

به گزارش قائم آنلاین، دکتر سید «امید فاطمی» در گفت‌وگو ، با اشاره به وجود این باور غلط در جامعه که یادگیری الکترونیکی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، اظهار کرد: در دنیای پیشرفته کنونی دانشمندان پداگوژی (علم و هنر یاددهی و یادگیری) می‌گویند که فرآیند شناختی باید در ذهن دانشجو شکل بگیرد و مطلب در

به گزارش قائم آنلاین، دکتر سید «امید فاطمی» در گفت‌وگو ، با اشاره به وجود این باور غلط در جامعه که یادگیری الکترونیکی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، اظهار کرد: در دنیای پیشرفته کنونی دانشمندان پداگوژی (علم و هنر یاددهی و یادگیری) می‌گویند که فرآیند شناختی باید در ذهن دانشجو شکل بگیرد و مطلب در ذهن او ساخته شود نه این‌که مطالب و مفاهیم از بیرون به ذهن دانشجو وارد شود.

وی یادگیری الکترونیکی را نوعی یادگیری عمیق (Deep Learning) دانست و گفت: تغییرات زیاد یادگیرندگان (دانش پذیران) از جمله حرکت به سمت استفاده از موبایل، اینترنت، کانال‌های تلگرامی و … همگی حاکی از حرکت فراگیران به سمت محیط‌های الکترونیکی شبکه‌ای است که خود سبب شده افراد دائماً به اطلاعات دسترسی داشته باشند این در حالی است که زمانی دسترسی اطلاعات تنها به حضور در کلاس درس محدود می‌شد و استاد وظیفه خود را بیشتر در انتقال اطلاعات به دانشجویان می‌دانست.

رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران با اشاره به تغییرات گسترده IT و و فناوری‌های پیشرفته و هوش ماشین در دنیای کنونی افزود: هم اکنون مرز ارتباط ماشین و انسان کم‌رنگ‌تر شده است و به صورت شفاف این دو در هم تنیده شده‌اند. اگر پیش از این برای ارتباط با ماشین نیازمند کامپیوتر بودیم امروز با فناوری‌های پوشیدنی و فراگیر مثل تلفن هوشمند و دستیاران صوتی ارتباط انسان و ماشین دائمی و بدون مرز شده است. از این دوران (دوران در هم تنیدن ماشین و انسان) به انقلاب صنعتی چهارم یاد می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن یادگیری الکترونیکی ایران با بیان این‌که نتیجه این تغییرات پارادیم جدیدی به اسم «یادگیری الکترونیکی» را ایجاد کرده است، در ادامه خاطرنشان کرد: یادگیری دانشجو محور مؤثرتر از استاد محور، یادگیری فعال محور بهتر از پسیو و غیر فعال و یادگیری محتوا محور اثرگذارتر است. یادگیری عمقی از طریق یادگیری فعالیت محور، دانشجو محور و محتوا محور حاصل می‌شود و اینها در یادگیری الکترونیکی راحت تر و مؤثر تر از یادگیری سنتی و حضوری محقق می‌شوند. از این‌رو یادگیری آینده متعلق به یادگیری عمیق و الکترونیکی است.

تحصیل ۲۰۰۰ دانشجو با شیوه آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران

«پریسا نقی‌خانی»، مدیر دوره‌های رسمی مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال ۹۷ برای ۹ پردیس دانشکده دانشگاه تهران دانشجو پذیرش شد که از آن جمله پردیس فارابی، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، کارآفرینی، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشکده مدیریت و دانشکده محیط زیست هستند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته برای پردیس دانشکده‌های فنی فومن، کشاورزی و حقوق پذیرش آموزش الکترونیک داشتیم.

مدیر دوره‌های رسمی مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران گفت: هم‌اکنون حدود ۲۰۰۰ دانشجوی شاغل به تحصیل به شیوه آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران وجود دارد و از سال ۸۶ تاکنون ۱۲ هزار نفر به این شیوه آموزش دیده و فارغ‌التحصیل شدند.

به گفته وی، ارزیابی‌ها در طول سال تحصیلی انجام می‌شود و بر اساس نتایج ارزشیابی تغییرات لازم لحاظ می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + 9 =