کد خبر : 163744
تاریخ انتشار : شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
-

انعقاد تنها ۱۶ قرارداد از ۹۰۰ نیاز فناورانه در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی

انعقاد تنها ۱۶ قرارداد از ۹۰۰ نیاز فناورانه در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی

به گزارش قائم آنلاین، نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) با هدف شناخت و استفاده از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فنی و تخصصی صنعتگران داخل کشور در زمینه تولید و ساخت مواد، قطعات، تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز داخلی کشور، با همکاری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت

به گزارش قائم آنلاین، نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) با هدف شناخت و استفاده از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فنی و تخصصی صنعتگران داخل کشور در زمینه تولید و ساخت مواد، قطعات، تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز داخلی کشور، با همکاری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری همزمان با نوزدهمین نمایشگاه “دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار” و ششمین نمایشگاه “تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران” از ۳ تا ۶ دی ماه سال گذشته برگزار شد.

فراهم کردن امکان ارتباط تقاضا و عرضه، تغییر رویکرد فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی به مساله محوری و رفع نیازهای کشور توسط ظرفیت‌های علمی و تخصصی داخل کشور از اهداف این نمایشگاه به شمار می‌رود. ویژگی مهم این نمایشگاه ارائه نیازمندی‌ها به جای عرضه توانمندی‌ها و پاسخگویی به نیازمندی‌های مورد نیاز صنایع با استفاده از توان داخلی بوده است.

در مجموع ۷۰ سازمان و شرکت در این نمایشگاه حضور یافته و نیازهای فناورانه خود را در حوزه‌های صنایع دفاعی، تجهیزات پزشکی، صنایع معدنی و فلزی، صنایع غذایی، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و صنایع شیمیایی ارائه دادند.

دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور ۷۰ سازمان و شرکت در این نمایشگاه اظهار کرد: تعداد ۹۱۳ نیاز فناورانه در سامانه نمایشگاه تستا به ثبت رسید.

به گفته وی، تقسیم‌بندی نیازهای فناورانه ارائه‌شده در نمایشگاه از لحاظ حوزه صنعت به این شرح است:

ردیف حوزه صنعتی تعداد نیازهای دریافت شده
۱ برق و انرژی ۲۸
۲ دفاعی ۷۰
۳ تجهیزات پزشکی ۵۸
۴ خودرو ۲
۵ ساختمان ۴
۶ سایر صنایع ۱۲۰
۷ شیمیایی ۵۶
۸ غذایی و آشامیدنی ۴۳
۹ فناوری اطلاعات ۵۶
۱۰ کشاورزی ۴
۱۱ معدنی و فلزی ۹۲
۱۲ نفت، گاز و پتروشیمی ۳۸۰
مجموع ۹۱۳

در این دوره از نمایشگاه از تعداد نیازهای فناورانه که اعلام شده بود، تعداد ۸۹ نیاز، منتهی به عقد تفاهم‌نامه شد. این تفاهم‌نامه‌ها به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان در حوزه‌های صنایع معدنی و فلزی، دفاعی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، گاز و پتروشیمی بوده است.

از این تعداد تفاهم‌نامه تنها ۱۹ مورد آن به عقد قرارداد منجر شده است که جزئیات آن به این شرح است:

بر اساس داده‌های شورای عتف تعداد ۷۵۰ نیاز اعلام شده در نمایشگاه بدون احتساب نیازهایی که منتهی به تفاهم‌نامه شده و نیازهای محرمانه به ثبت رسید. از این تعداد ۳۶۴ نیاز از سوی فناوران اعلام آمادگی برای اجرا شد.

از کل نیازهای فناورانه که در نمایشگاه تستا به ثبت رسید، تنها ۸۱ مورد از این نیازها از سوی متقاضیان پابرجا مانده است.

به گفته دکتر برومند، دبیر شورای عتف، بررسی این اعداد نشان می‌دهد که برای هر کدام از نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود، باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا بررسی شود که از زمان انعقاد تفاهم‌نامه تا تبدیل شدن آنها به قرارداد چه مراحلی طی می‌شود و چه مقدار آن منجر به عقد قرارداد خواهد شد.

معاون پژوهش‌وفناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این بررسی‌ها را به منظور بالا بردن شانس تبدیل شدن تفاهم‌نامه‌ها به قرار داد نام برد و افزود: علاوه بر آن، این اعداد نشان می‌دهد که نیازهای فناورانه باید واقعی‌تر اعلام شود، ضمن آنکه توانمندی‌های کشور نیز مطابقت بیشتری با نیاز دستگاه‌ها داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =