کد خبر : 163281
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
-

درخواست حقوق بشری‌ها از آسه‌آن برای حل بحران روهینجا

درخواست حقوق بشری‌ها از آسه‌آن برای حل بحران روهینجا

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، میانمار مسلمانان روهینجا را مهاجرانی غیر قانونی از هند قلمداد می‌کند و ده‌ها هزار تن از آنها از زمان بروز خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ در کمپ‌هایی در غرب راخین محدود شدند. براساس اعلام آژانس‌های سازمان ملل، بیش از ۷۰۰ هزار تن از روهینجاها سال ۲۰۱۷ به

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، میانمار مسلمانان روهینجا را مهاجرانی غیر قانونی از هند قلمداد می‌کند و ده‌ها هزار تن از آنها از زمان بروز خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ در کمپ‌هایی در غرب راخین محدود شدند. براساس اعلام آژانس‌های سازمان ملل، بیش از ۷۰۰ هزار تن از روهینجاها سال ۲۰۱۷ به سمت بنگلادش حرکت کردند که دلایل آن از جمله سرکوب ارتش میانمار علیه حملات منتسب به “شبه‌نظامیان” روهینجا بود.

انتظار می‌رود مساله مسلمانان روهینجا خصوصاً بازگرداندن آنها از بنگلادش در نشست چهار روزه رهبران ۱۰ کشور عضو آسه‌آن در تایلند مورد توجه قرار بگیرد. این نشست از فردا پنج‌شنبه آغاز می‌شود.

فعالان حقوق بشری می‌گویند، آسه‌آن نباید برای بازگرداندن آوارگان مسلمان روهینجا عجله کند و پیش از آن باید علل ریشه‌ای آوارگی آنها حل و فصل شود. اوا سانداری، حقوقدانی از اندونزی و عضو هیات پارلمانی آسه‌آن برای حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت: آسه‌آن نباید به روی قساوت‌های میانمار علیه مسلمانان روهینجا چشم ببندد و باید بها دادن به روند بازگشت را متوقف کند.

بازرسان سازمان ملل گفته‌اند، عملیات ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ که موجب فرار بیش از ۷۳۰ هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش شده است، با نیت نسل‌کشی انجام شد و شامل کشتارهای جمعی، تجاوزهای گروهی و آتش‌افروزی گسترده می‌شد.

گروه‌های حقوق بشری تاکید دارند شرایط در ایالت راخین برای بازگشت امن آوارگان مساعد نیست. برد آدامز، مدیر حوزه آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: به نظر می‌رسد آسه‌آن قصد دارد روی آینده روهینجا بدون محکوم کردن یا حتی دانش به پاکسازی قومی ارتش میانمار علیه آنها، بحث کند. مضحک است که رهبران آسه‌ان درباره بازگشت مردمان ترسیده‌ای صحبت کنند که به دست نیروهای امنیتی مورد تجاوز، قتل و ربودن قرار گرفتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − چهار =