کد خبر : 163079
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
-

لزوم افزایش تعامل دانشگاه و حوزه علمیه

لزوم افزایش تعامل دانشگاه و حوزه علمیه

به گزارش قائم آنلاین، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار وزیر علوم بیان کرد: علم و دانش در استان قم به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول قسمت دانشگاهی است که حدود ۷۵ هزار نفر در دانشگاه‌های قم مغول تحصیل هستند و وضعیت مناسبی نیز دارند. وی افزود: بخش دوم نهادها و مراکز برخواسته از حوزه

به گزارش قائم آنلاین، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار وزیر علوم بیان کرد: علم و دانش در استان قم به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول قسمت دانشگاهی است که حدود ۷۵ هزار نفر در دانشگاه‌های قم مغول تحصیل هستند و وضعیت مناسبی نیز دارند.

وی افزود: بخش دوم نهادها و مراکز برخواسته از حوزه هستند که حدود ۲۰ مرکز در این خصوص در قم فعالیت می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: قسمت سوم بخش علمی در قم، حوزه علمی است که در قم نزدیک به ۸۰ هزار طلبه از سراسر ایران و جهان در نظامات حوزوی مشغول تحصیل هستند و نزدیک به ۱۵ هزار استاد، نویسنده و مترجم در قم فعالیت می‌کنند و همچنین ۳۰۰ مدرسه و مرکز حوزوی در استان قم فعال است.

وی ادامه داد: قم قلب تپنده‌ای برای بخش علمی کشور است که معارف الهی را تولید می‌کند و آن را در سراسر دنیا نشر می‌دهند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: اولین برنامه ۵ ساله حوزه مبتنی بر ۲۰ سند پایه نگارش شده است که حرکت و توسعه حوزه علمیه بر اساس این برنامه ریل گذاری شده است و به دنبال تحول نظامات آموزشی حوزه علمیه هستیم.

وی اضافه کرد: در یک حرکت جدید، حوزه علمیه به بازسازی خود پرداخته است و با برنامه‌های نگارش شده در چشم‌انداز ۱۴۱۴ به وضعیت مطلوبی در این خصوص خواهیم رسید.

امام جمعه موقت قم اظهار کرد: در حوزه علمیه و مدیریت جدید جدید، کار ویژه‌های تخصصی تبیین شده است که تعداد زیادی از این کارویژه‌ها مربوط به مسائل اجتماعی است زیرا معتقد هستیم که حوزه باید پاسخگوی نیاز جامعه و در جهت حل مشکلات اجتماع باشد.

وی گفت: در ۴ دهه گذشته شاهد یک تحول بزرگ در تعامل حوزه و دانشگاه بودیم، قریب به ۱۰ هزار تحصیل کرده دانشگاهی برای تحصیل به حوزه‌های علمیه مراجعه کردند و همچنین ۱۰ هزار تحصیل کرده حوزه‌های علمیه، اکنون در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند و این یک نمونه تعامل حوزوی و دانشگاهی است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: چندصد نفر از حوزویان عضو هیئت علمی دانشگاه و یا مدرس دانشگاه هستند و از طرف دیگر اساتیدی بسیاری از دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمیه تدریس داشتند و تعاملات در سطح اساتید نیز وجود دارد و باید این موضوع تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح تولید علم نیز حوزه و دانشگاه بخصوص در خصوص تحول علوم انسانی بر اساس علوم اسلامی تعاملات بسیار خوبی داشتند و این سطح از تعاملات برای پیشرفت علمی و پژوهشی کشور بسیار مفید و مؤثر خواهد بود؛ البته ضعف‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که باید مرتفع شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: باید از نگاه کیفی و فرهنگی وزرات علوم تقدیر کرد، زیرا در دودهه گذشته وزارت علوم رشد کمی خوبی داشت و اکنون باید توجه‌ها بر کیفی سازی دانشگاه‌ها باشد.

وی افزود: در حوزه دانشجو طلبه، تبادل اساتید و در بخش تولید علم، ظرفیت‌های مناسبی برای تعامل وزارت علوم و حوزه علمیه وجود دارد که این ظرفیت‌ها باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − هشت =