کد خبر : 160463
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
-

عوارض آلاینده‌ترین صنعت هرمزگان به بوشهر پرداخت می‌شود

عوارض آلاینده‌ترین صنعت هرمزگان به بوشهر پرداخت می‌شود

به گزارش قائم آنلاین، حبیب مسیحی تازیانی صبح امروز در نشستی خبری، با تسلیت درگذشت زنده‌یاد بهروز رخش بهار، محیط‌بان هرمزگانی در هفته گذشته، اظهار کرد: کار محیط‌بانی فعالیتی سخت و فداکارانه است و محیط‌بانان باید با جان‌ودل و تبحر خاصی در این زمینه تلاش و کوشش کنند. وی با بیان اینکه در میزبانی از

به گزارش قائم آنلاین، حبیب مسیحی تازیانی صبح امروز در نشستی خبری، با تسلیت درگذشت زنده‌یاد بهروز رخش بهار، محیط‌بان هرمزگانی در هفته گذشته، اظهار کرد: کار محیط‌بانی فعالیتی سخت و فداکارانه است و محیط‌بانان باید با جان‌ودل و تبحر خاصی در این زمینه تلاش و کوشش کنند.

وی با بیان اینکه در میزبانی از هر مسئول کشوری و استانی، از مشکلات منابع مالی و نیروی انسانی این اداره کل سخن به میان آمد، تصریح کرد: حفاظت محیط‌زیست در هرمزگان به‌واسطه پهناوری و گوناگون بودن شرایطش امری سخت و دشوار بوده و نیاز به مجاهدانی خستگی‌ناپذیر دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه هفته محیط‌زیست در سال جاری از ۱۶ تا ۲۱ خردادماه با شعار “کاهش آلاینده‌ها و پسماند؛ آسمان آبی، زمین سبز” در حال برگزاری است، اظهار کرد: در این هفته برنامه‌های شاخصی چون مراسم روز جهانی محیط‌زیست، مراسم تقدیر از پیشکسوتان، برگزاری مسابقه چهارجانبه فوتسال، نقاشی همیاران محیط‌زیست، ساحت المان‌های بازیافتی، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه شهرستان‌ها را تدارک دیده‌ایم.

مسیحی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیستی گیاهی و جانوری شاخص استان هرمزگان باید به صورت مکرر بیان شود تا آویزه گوش تصمیم گیران و مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: هرمزگان دارای دو اکوسیستم خشکی و دریایی است و ذخایر ژنتیکی منحصربه‌فردی در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان دارای ۱۴ جزیره است که هر کدام اکوسیستم خاص خود را دارد، اضافه کرد: ۲۱ منطقه تحت مدیریت داریم که ۹۰۰ هزار هکتار را در برمی‌گیرد و نزدیک ۱۲ درصد استان را شامل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه دو ذخیره‌گاه زیست‌کره گنو و حرا در هرمزگان وجود دارد که به‌عنوان بانک ژن استان برشمرده می‌شوند، اظهار کرد: چهار تالاب از مجموع ۱۶ تالاب کشور در هرمزگان قرار دارد که از حیث تنوع تالابی می‌توان هرمزگان را استانی منحصربه‌فرد دانست.

وی با اشاره به اینکه شروع ثبت شهر بندر خمیر به‌عنوان شهر تالابی کشورمان از سال گذشته آغاز شد، عنوان کرد: طرح مدیریت جامع تالاب حرا در قشم به اتمام رسیده و در انتظار تصویب هستیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

مسیحی در خصوص حوزه یگان حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان عنوان کرد: بیشترین عملکرد یگان محیط‌زیست در مناطق حفاظت‌شده و سایر مناطق غیر حفاظت‌شده است و در کل استان در حوزه دریا و خشکی نیروهای یگان در حال گشت زنی هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۴۹ محیط‌بان در هرمزگان وجود داشت که پس از شهادت سه محیط‌بان امروز به ۴۶ نفر رسیده است، تصریح کرد: با توجه به وسعت مناطق تحت پوشش در هر ۲۰ هزار هکتار یک نیرو وجود دارد و این در حالی است که در آمار کشوری به ازای هر ۶ هزار هکتار یک نیرو تعلق می‌گیرد و این آمار نشان‌دهنده کمبود شدید نیرو یگان حفاظت محیط‌زیست در هرمزگان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۲۷۵ پست تشکیلاتی محیط‌بان در چارت تشکیلاتی محیط‌زیست وجود دارد که ۴۶ پست نیز اشغال‌شده و ۸۳ درصد پست‌ها بلاتصدی است، ابراز کرد: از سازمان استخدامی خواستیم که در آزمون‌ها نیز آمار استان هرمزگان دو برابر سایر استان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه موافقت ضمنی نیز گرفته شده و اگر طی دوسال آینده هرسال برای ۲۰ نفر مجوز استخدامی اعطا شود به میانگین کشوری خواهیم رسید، اذعان کرد: این موضوع نیز از ضروریات اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان است.

مسیحی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۰۰ مورد تخلف شکار در هرمزگان به وقوع پیوست که بیشتر به گونه پرندگان و کل بز مربوط می‌شدند، افزود: ۶۰ قبضه سلاح ضبط، ۱۹۵ مورد از ادوات و وسایل تخلف کشف، ۱۳۴ نفر دستگیر و ۱۰۶ پرونده تخلف به مراجع قضائی ارسال شد که بیشترین تخلف به شهرستان‌های حاجی‌آباد، رودان و بندرلنگه مربوط می‌شد.

وی ادامه داد: از گونه‌های شکار شده متخلفین ۹۸ شاهین و ۲۳ هوبره بوده و ۵۰ مورد تخلف نیز دارای پروانه مجاز شکار بوده‌اند.

مسیحی با بیان اینکه در دو سال گذشته هیچ مجوز شکاری با توجه به وضعیت بحرانی آب در هرمزگان صادر نشد، خاطرنشان کرد: با توجه به باران‌های سال گذشته و ابتدای سال جاری میزان سطح گونه‌های علفی در دامنه‌های موجود در هرمزگان افزایش و با گرم شدن هوا رو به خشک شدن رفته و احتمال وقوع آتش‌سوزی وجود دارد که آمادگی لازم برای مقابله با این حوادث و مخاطرات نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های توسعه استان نشان از صنعتی شدن هرمزگان طی سال‌های آینده دارد، اضافه کرد: در حدود ۱۷۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی در استان هرمزگان در سال گذشته وجود داشتند که طبق اعلامی که به اداره کل حفاظت محیط‌زیست شده بیش از ۸۵۰ واحد فعال و ۱۵۰ واحد به‌صورت مستمر مورد پایش قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با تأکید بر اینکه به دنبال کاهش آلایندگی در زمینه‌های مختلف هستیم، اظهار کرد: طی سه سال گذشته یک هزار و ۴۹۳ مورد پاسخ به استعلامات اداره کل حفاظت محیط‌زیست از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته و ۱۰۲ مجوز استقرار واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی بزرگ‌مقیاس صورت گرفته که عمدتاً به پرورش میگو اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه تعهدات و تمهیداتی برای اجرای طرح‌های پرورش میگو نیز در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: در کنترل آلودگی هوا نیز مبنای اجرایی ما قانون هوای پاک است که صنایع فعال استان دارای سیستم کنترل آلودگی هوا هستند.

مسیحی ادامه داد: از ۲۵ واحد صنعتی که باید این سیستم را نصب کنند تنها نیمی آن را نصب و مابقی یا در حال نصب یا در حال ساخت و اجرا هستند.

وی با بیان اینکه پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی پاک از هدف‌گذاری‌های مهممان است و در هر شهرستان دو مکان مجوز اجرا گرفته‌اند، افزود: ۱۳ واحد تولید کود برگی کمپوست با ظرفیت ۱۶۵ هزار کیلوگرم در سال نیز در حال فعالیت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه ۷ مرکز معاینه فنی در استان هرمزگان مورد پایش هستند، تصریح کرد: پیگیری افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری و ایجاد کمربند سبز شهرها و حریم سبز بزرگراه‌ها با کمک صنایع موجود در استان در اولویت کاری‌مان قرار دارد.

وی با بیان اینکه پنج کانون مهم و ۲۸ نقطه بحرانی گردوغبار در هرمزگان وجود دارد، اضافه کرد: در سال‌های گذشته ۳۱۸ هزار هکتار از اراضی استان هرمزگان در کانون بحران گردوغبار قرار گرفتند که دو دستگاه پایش ثابت خریداری و در حال نصب در بندرخمیر و جاسک است و چهار دستگاه سیار نیز در حال پایش مستمر هستند تا گزارش‌های لازم را نیز جمع‌آوری کنیم.

مسیحی با اشاره به اینکه با توجه استانداردهای لحظه‌ای در فاضلاب شهر بندرعباس در زمستان ۹۶ دو برابر و در زمستان سال ۹۷ با کاهش چشمگیری رسیدیم، خاطرنشان کرد: در بهار نیز همان روند زمستان سال گذشته ادامه دارد و رسیدن به زیر استانداردها نیاز به عزم جدی شرکت آب و فاضلاب و متولیان امر دارد.

وی با بیان اینکه ۲۸ نقطه در شهر بندرعباس مورد پایش قرار می‌گیرند، تصریح کرد: سه‌نقطه پارک‌های غدیر، ورزش و دولت سالم، پنج نقطه خواجه عطا، خور گورسوزان، پارک کپشکن و سورو (در دو ناحیه) آلوده هستند و شهرداری بندرعباس مکلف به نصب پرچم‌های نشان‌دهنده سالم یا آلوده بودن است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همچنان پلاژ بانوان بندرعباس در ناحیه آلوده قرار دارد، اظهار کرد: این آلودگی به فاضلاب شهری برمی‌گردد و رفع آن نیاز به همت جمعی برای رفع این موارد است.

وی ادامه داد: آنچه وظیفه محیط‌زیست مبنی بر پیگیری و ابلاغ بود نیز انجام شده و حتی نامه‌نگاری‌هایی از سوی سازمان محیط‌زیست با وزرا و استاندار صورت گرفت و باید این موضوع در اولویت قرار گیرد.

مسیحی با بیان اینکه حتی در شورای حفاظت حقوق بیت‌المال نیز رئیس‌کل دادگستری هرمزگان مهلت زمانی دوماهه برای شرکت آب و فاضلاب تعیین کرد، افزود: در جلسه بعدی مواردی که این شرکت برای تعمیرات سازه‌های خود باید انجام می‌داد، بیان و فرصت زمانی بیشتری برای رسیدن به استانداردهای لازم داده شد.

وی با اشاره به اینکه روزانه یک هزار و ۲۵۴ تن در روز پسماند عادی تولید می‌شود که ۷۹۴ تن آن در شهر تولید و مابقی در روستاها تولید می‌شود، تصریح کرد: میانگین تولید روزانه برای هر نفر ۷۰۵ گرم است و تنها ۱۵ درصد از پسماندهای استان نیز برای بازیافت استفاده و ۸۵ درصد آن به‌صورت اصولی و غیراصولی دفن می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سه شهر بستک، جناح و بندرکنگ، سلول‌های دفن اصولی را دنبال می‌کنند که تا پایان سال جاری نیز به‌صورت کامل انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح جامع پسماند شهرهای هرمزگان در دستور کار است که از ۲۱ شهر غیر ساحلی، ۷ شهر طرحشان تصویب و برای تأمین اعتبار به وزارت کشور رفته است و از ۱۷ شهر ساحلی به‌جز ابوموسی و هرمز یا به تصویب کارشناسی رسیده یا به تصویب کامل رسیده است و اجرای این طرح ۱۱۰ روستا هم در برنامه کاری‌مان قرار دارد.

وی بیان کرد: دو بیمارستان شریعتی و کودکان فاقد دستگاه بی‌خطر ساز زباله‌های عفونی هستند که بیمارستان کودکان در حال نصب تجهیزات این موضوع است.

مسیحی در خصوص اقدامات این اداره کل در مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی با اشاره به اینکه این موضوع هرساله وجود داشت اما امسال گستردگی آن وسیع‌تر بوده و پراکندگی بیشتری را در بر گرفته است، اظهار کرد: بررسی‌های موجود در سازمان فائو نشان داد سم‌پاشی هم وجود داشته است.

وی با بیان اینکه به‌طور حتم سم‌پاشی مزارع و اراضی کشاورزی بر روی محیط‌زیست تأثیر دارد، تصریح کرد: نوع سم‌پاشی و دوز آن مهم و شاید بر روی چهارپایان اثرات کمی داشته باشد اما بر تنوع حشرات تأثیرات منفی خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیشنهاد فرماندار بندرعباس در خصوص مبارزه فیزیکی یکی از پیشنهادات خوب در جهت کاهش خسارات به سایر حشرات است، خاطرنشان کرد: کشور ناگزیر به سم‌پاشی بوده و شاید این مبارزه فیزیکی پیشنهادی فرماندار بندرعباس بتواند کمی از این خطرات زیست‌محیطی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: بخشی از معضل هجوم ملخ‌ها از طریق فیزیکی می‌توان از بین برد اما دسترسی به‌تمامی مناطق برای زنده‌گیری آنها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سم‌پاشی هستیم.

مسیحی با بیان اینکه در طرح زنده‌گیری ملخ‌ها استعلامی از اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نشد اما پیشنهاد خوبی است و استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: پیشنهاد شده از سموم و روش‌هایی بهره برده شود که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند.

وی در خصوص آلایندگی نیروگاه برق بندرعباس نیز خاطرنشان کرد: اخطارهای لازم به نیروگاه برق بندرعباس داده شده اما متأسفانه همچنان بخشی از سوخت آن از مازوت بوده و به‌محض دستور سازمان محیط‌زیست اقدامات قانونی را انجام خواهیم داد.

مسیحی با بیان اینکه یکی از شروط توسعه واحد F این نیروگاه خارج کردن سوخت مازوت از این نیروگاه بود، اضافه کرد: این موضوع را به‌طور حتم پیگیری و تلاش داریم میزان آلایندگی‌اش را کاهش دهیم و از وضع موجود هیچ رضایتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه از زمان حضورم بر مسند مدیرکلی محیط‌زیست هرمزگان هیچ مجوز ساخت و سازی در منطقه حفاظت‌شده گنو صادر نشده است، اظهار کرد: در چارچوب وظایف قانونی تنها مجوز صادر می‌کنیم اما تاکنون مجوزی صادر نشده و تنها مجوزات تعمیرات املاک قدیمی داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه برنامه مدیریت منطقه حفاظت‌شده گنو در سال جاری نیز اجرا خواهد شد و نتیجه آن تا پایان سال مشاهده می‌شود، اضافه کرد: با پیگیری‌ها صورت گرفته اعتباراتی از سوی برنامه‌وبودجه برای بهسازی جاده دسترسی به کوه گنو نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه امکانات دریایی برای حفاظت از آب‌های سرزمین کافی نیست و ۸۵ درصد از پست‌های حوزه دریایی اداره کل حفاظت از محیط‌زیست هرمزگان بدون تصدی است، تصریح کرد: شناورهای مناسب حفاظت از آب‌های سرزمینی ضرورت است و پیشنهاد برای خریداری آن داده شده گرچه امکانات پایشی مناسبی همچون سیستم‌های آنلاین سیار و نمونه‌بردار عمق و سطح و کارشناسان متخصص شیلاتی و محیط‌زیستی در هرمزگان وجود دارد.

مسیحی با بیان اینکه از هیچ صنعتی که تخلف می‌کند به‌راحتی عبور نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: تمامی اختیارات قانونی لازم برای برخورد با صنایع متخلف به کار خواهیم بست و تا حصول نتیجه لازم نیز از حق قانونی خود دست نخواهیم کشید که میزان صنایع آلاینده استان از ۹ واحد در سال ۹۶ به ۲۰ واحد در سال گذشته رسید که بیشترین آلایندگی آن مربوط کارخانه آسفالت سازی و شرکت نفت فلات قاره مربوط می‌شود که شرکت نفت فلات قاره عوارض آلایندگی خود را به استان بوشهر می‌پردازد.

وی در خصوص اهمیت آموزش جوامع محلی در حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض، گفت: با صنایع تفاهم‌هایی در جهت اجرای برنامه‌های آموزشی برای جلوگیری از گونه‌های در شرف انقراض همچون لاک‌پشت پوزه عقابی، خرس سیاه بلوچی و پلنگ ایرانی بسته خواهد شد که در اولویت استفاده از سمن‌ها و معتمدین محلی برای آموزش جوامع محلی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: در بشاگرد، میناب و منطقه سیاهو حمله پلنگ به آغول‌های غیر استاندار در سال گذشته نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی نیز رصد کردیم، ابراز کرد: برآوردهای لازم نیز امروز ارائه و پس از بررسی‌های لازم جمع‌بندی‌های صورت گرفته در خصوص میزان آلایندگی در پی آتش‌سوزی رخ داده را اعلام می‌کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + هجده =