کد خبر : 159436
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
-

پیش به سوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در قزوین

پیش به سوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در قزوین

به گزارش قائم آنلاین، جلسه بررسی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس جهاد دانشگاهی قزوین، برگزار و بر توانمندسازی این قشر از جامعه، تاکید شد. زنان سرپرست خانوار قزوینی شناسایی و توانمند می‌شوند صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان

به گزارش قائم آنلاین، جلسه بررسی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس جهاد دانشگاهی قزوین، برگزار و بر توانمندسازی این قشر از جامعه، تاکید شد.

زنان سرپرست خانوار قزوینی شناسایی و توانمند می‌شوند

صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در این جلسه، اظهار کرد: در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار هدف این است تا آنها که دارای مهارت هستند اما نتوانستند وارد بازار کار شوند شناسایی و با همکاری جهاد دانشگاهی قزوین آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار به این افراد داده می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده در سال رونق تولید عزمی برای رفع مشکل بیکاری است، تصریح کرد: درگذشته ورودی دانشگاه‌ها متناسب با نیاز بازار کار بود اما امروزه ورودی دانشگاه‌ها متناسب با ظرفیت اشتغال نیست، افراد وارد دانشگاه می‌شوند و تمایل دارند که در مشاغل دولتی جذب شوند، باید تلاش کنیم این نگرش در بین جوانان از بین برود و نگاه کارآفرینی را جایگزین کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: در حال حاضر اغلب جوانان دارای مدرک کارشناسی هستند اما مهارت خاصی ندارند، ما باید مهارت‌ها و استعدادهای جوانان را شکوفا کنیم و آن‌ها را در مسیر اشتغال پایدار قرار دهیم.

وی تأکید کرد: در استان قزوین ۴۰ هزار زن سرپرست خانوار داریم که ۱۶ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و ۲ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند، در زمینه اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار این افراد در اولویت قرار دارند.

ربیعی بیان کرد: درگذشته افرادی تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند اما با رصد و پایش صورت گرفته اغلب تسهیلات منجر به اشتغال پایدار نشده است، زنان سرپرست خانواری که تنها دغدغه تأمین معاش داشتند بعد از دریافت تسهیلات و این‌که نتوانستند به اشتغال پایدار دست یابند حالا به فرد بیکار و بدهکار تبدیل شدند.

وی خاطرنشان کرد: شکست خوردن این نوع تسهیلات به این دلیل است که زنان مهارت لازم برای ورود به بازار کار و عرضه محصول را ندارند و باید به این مسئله توجه کنیم، در طرح اشتغال خانگی باید توسعه اشتغال و کارآفرینی موردتوجه قرار بگیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین خاطرنشان کرد: سازمان‌هایی که در حوزه آموزش مهارت فعالیت دارند باید هم‌افزایی داشته باشند تا آموزش‌ها در تکامل هم قرار بگیرد و بتواند فرد را به بازار کار روانه کند، آموزش کسب‌وکار، برندسازی، بازاریابی و تجاری‌سازی ازجمله آموزش‌هایی است که در این طرح موردتوجه قرار گرفت.

وی یادآور شد: افرادی که در این طرح مورد آموزش قرار می‌گیرند پساز گذراندن دوره آموزشی برای دریافت تسهیلات به اداره کار معرفی می‌شوند و تسهیلات مشاغل خانگی دریافت می‌کنند.

اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی برای ۱۱۱ زن سرپرست خانواده قزوینی

فرشاد پیله‌چی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین، اظهار کرد: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده مبتنی بر بهره‌مندی از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی اجرا می‌شود.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد که یکی از آن‌ها حوزه آموزش اشتغال‌زا است، ما به دنبال برگزاری دوره‌های آموزشی دارای خروجی هستیم، در این راستا با بهزیستی تفاهم نامه‌ای انعقاد می‌شود که طی آن دوره‌های آموزشی موردنیازی تدوین‌شده که بازار کار آن مشخص، و منطبق بر نیاز بازار جامعه هدف بهزیستی است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده، بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و اهمیت ایجاد اشتغال، در این طرح تلاش داریم دوره‌های آموزشی برگزار کنیم که منجر به ایجاد شغل واقعی و اشتغال پایدار شود.

وی تأکید کرد: در این طرح جهاد دانشگاهی به‌عنوان مجری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان ناظر و اداره کل امور بانوان استانداری نیز به‌عنوان نماینده کارفرما هستند، اما درواقع متولی اصلی این طرح وزارت کار است.

پیله‌چی یادآور شد: در این طرح ما تلاش می‌کنیم که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان را شناسایی، سپس زنان سرپرست خانوار را با توجه به نیاز استان توانمند کنیم تا بتوانند در حوزه مشاغل خانگی وارد بازار کار شوند و محصولات خود را عرضه کنند.

وی تأکید کرد: هدف اصلی این طرح توسعه اشتغال خانگی زنان سرپرست خانوار است، این طرح با رویکرد ایجاد اشتغال برای شش هزار بانوی سرپرست خانوار در ۲۳ استان کشور اجرایی می‌شود که سهم استان قزوین در این طرح، ایجاد اشتغال برای ۱۱۱ نفر است.

پیله‌چی خاطرنشان کرد: خوداشتغالی و بهبود معیشت زنان سرپرست خانواده، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد و همچنین اتصال صاحبان کسب‌وکار خانگی به بازارهای هدف از جمله اهداف پیش‌بینی‌شده در این طرح است.

وی گفت: بعد از تعیین جامعه هدف، پشتیبان‌های طرح نیز شناسایی می‌شوند، ضمن اینکه هدف طرح، صرف ارائه آموزش نبوده بلکه توانمندسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان سرپرست خانوار را در دستور کار دارد.

تخصیص اعتبار ۵۵۵ میلیون ریالی برای آموزش ۱۱۱ زن سرپرست خانوار

مسعود بابایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار ۱۱۱ نفر توسط جهاد دانشگاهی مورد آموزش قرار می‌گیرند که برای این منظور اعتبار ۵۵۵ میلیون ریالی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: ما برای کارهایمان سناریو نداریم و سناریوها تدافعی شده است و پیش‌بینی لازم صورت نمی‌گیرد، حوزه کسب‌وکار نیز ساختاری کاملاً پویا دارد، از نگاه ایستا به کسب‌وکار باید دوری‌کنیم، اشتغال‌زایی قوانینی دارد که باید خودمان را نسبت به آن‌ها به‌روز کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اشاره به اینکه با نگاه اقتصادی سال گذشته نمی‌توان برای امسال برنامه‌ریزی کرد، افزود: در سال‌های گذشته تسهیلات ارائه می‌کردیم که طی آن محصولی تولید می‌شد، همچنین این محصول در بازار به فروش می‌رسید، اما امروزه وضعیت تغییر کرده و شرایط سخت‌تر بوده است.

وی تصریح کرد: در قزوین ۱۶ هزار زن سرپرست خانوار در استان شناسایی‌شده است، در طرح توانمندسازی زنان ۱۱۱ نفر از این تعداد باید مورد آموزش قرار بگیرد که برای این منظور اعتبار ۵۵۵ میلیون ریال در نظر گرفته‌شده است.

بابایی یادآور شد: آموزش‌ها توسط جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد، رصد اشتغال در استان صورت گرفته و ۱۵ رسته اشتغال‌زایی در بازه زمانی کوتاه‌مدت و اشتغال‌زایی پایدار شناسایی‌شده است، بنابراین آموزش‌ها بر اساس این رسته‌ها باید صورت بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =