کد خبر : 158937
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
-

تحلیل یک کارشناس اقتصادی از ترازوی اقتصاد زیرزمینی و درآمدهای مالیاتی

تحلیل یک کارشناس اقتصادی از ترازوی اقتصاد زیرزمینی و درآمدهای مالیاتی

به گزارش قائم آنلاین، قاسم نوروزی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه نظام مالیات بر ثروت و عایدی درآمدی آن در مورد ایران مصداق پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: فرار، تخفیف و معافیت‌های مالیاتی، گسترده بودن پولشویی و اقتصاد زیر زمینی در کشور عواملی است که باعث شده الگوی مالیات بر درآمد و ثروت در ایران

به گزارش قائم آنلاین، قاسم نوروزی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه نظام مالیات بر ثروت و عایدی درآمدی آن در مورد ایران مصداق پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: فرار، تخفیف و معافیت‌های مالیاتی، گسترده بودن پولشویی و اقتصاد زیر زمینی در کشور عواملی است که باعث شده الگوی مالیات بر درآمد و ثروت در ایران معنای خاصی نداشته و نظام مالیاتی کشور از اثربخشی لازم برخوردار نباشد.

وی تصریح کرد: یکی از مباحثی که در خصوص توزیع عادلانه درآمد به عنوان راهکاری برای کاهش شکاف درآمدی در توسعه مطرح بوده، اعمال سیستم تصاعدی مالیات بر ثروت و درآمد است.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد قائم‌شهر، خاطرنشان کرد: در این سیستم افراد بر اساس افزایش ثروت و درآمد، مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند که نقطه مقابل این الگو معافیت یا تخفیف مالیاتی برای افراد کم درآمد می‌شود.

نوروزی با اشاره به اینکه نظام مالیاتی در ایران بسیار ضعیف و فاقد کارایی لازم بوده به بررسی عدم کارایی طرح‌های مالیاتی در کشور پرداخت و گفت: اقتصاد زیرزمینی و پولشویی در کشور وجود داشته و به این معنا است که در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کشور، مالیات پرداخت نمی‌شود.

وی عدم کارایی و تضعیف شدن نظام مالیاتی را مربوط به تخفیف و معافیت‌های مالیاتی فراوان در کشور دانست و افزود: برخی از نهادها، ارگان‌ها و بنیادهای دولتی و شبه دولتی به خصوص نهادهایی که عمده فعالیت‌های آنان عام المنفعه است مشمول معافیت‌های مالیاتی هستند.

نوروزی گفت: برخی از نهادهای مشمول معافیت مالیاتی دارای فعالیت اقتصادی با گردش مالی بسیار فراوان هستند که نمونه‌های متعددی از این نهادهای شبه دولتی همواره محل بحث کارشناسان و اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد قائم‌شهر خاطرنشان کرد: تنها ۵ درصد درآمد کشور از مالیات بوده و پایین بودن درآمد از این بخش، باز هم به فاکتورهای فرار مالیاتی، معافیت‌ها، پولشویی و اقتصاد زیر زمینی بر می‌گردد که در پس نظام مالیاتی کشور وجود دارد بنابراین دلایل، سهم درآمد مالیاتی در بودجه کشور بسیار پایین است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + 3 =