کد خبر : 158468
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
-

کردهای سوریه ۱۴۸ ازبکی عضو داعش را به ازبکستان تحویل دادند

کردهای سوریه ۱۴۸ ازبکی عضو داعش را به ازبکستان تحویل دادند

به گزارش قائم آنلاین، به نوشته روزنامه‌ فرامنطقه‌ای رأی الیوم، کردهای سوریه ۱۴۸ زن و کودک ازبکی از مجموع ۳۱۱ ازبکی عضو خانواده‌های داعشی را در راستای انتقال آنها به ازبکستان به هیئتی از کنسول این کشور تحویل دادند. کمال عاکف، سخنگوی هیئت امور خارجه کردهای سوریه به خبرگزاری فرانسه، گفت‌: با درخواست دولت ازبکستان

به گزارش قائم آنلاین، به نوشته روزنامه‌ فرامنطقه‌ای رأی الیوم، کردهای سوریه ۱۴۸ زن و کودک ازبکی از مجموع ۳۱۱ ازبکی عضو خانواده‌های داعشی را در راستای انتقال آنها به ازبکستان به هیئتی از کنسول این کشور تحویل دادند.

کمال عاکف، سخنگوی هیئت امور خارجه کردهای سوریه به خبرگزاری فرانسه، گفت‌: با درخواست دولت ازبکستان امروز گروه اول ازبکی‌های عضو داعش، شامل ۱۴۸ تن از جمله ۶۰ زن و ۸۸ کودک طبق توافق دو طرف تحویل داده شدند.

عاکف گفت‌: به دلیل تعداد بالای اتباع ازبکی امکان انتقال یکباره آنها وجود ندارد و ظرف چند روز آینده تعداد دیگری از آنها به ازبکستان منتقل خواهند شد.

طبق اظهارات این مسؤول کرد، ازبکی‌های یاد شده از طریق فرودگاه قامشلی به پایگاه هوایی حمیمیم و از آنجا به ازبکستان منتقل می‌شوند.

وی افزود: هیچ‌یک از ازبکی‌های عضو داعش که در زندان‌های کردها به سر می‌برند، در میان افرادی که به ازبکستان منتقل می‌شوند، نیستند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که شاهد انتقال دو دستگاه اتوبوس بوده است.

عاکف در ادامه از انجام رایزنی‌هایی با برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای انتقال اتباع آلمانی عضو داعش به این کشور خبر داد.

اردوگاه‌های شمال شرق سوریه ۱۲ هزار تبعه خارجی از جمله ۴۰۰۰ زن و ۸۰۰۰ کودک از خانواده‌های داعشی‌ها را در خود جای داده‌اند.

این تعداد که بخش زیادی از آنها را شهروندان کشورهای شرق آسیا تشکیل می‌دهند، فشار سنگینی را بر کردهای سوریه وارد می‌کنند.

تاکنون کشورهای اندکی اعضای خانواده‌های داعشی را تحویل گرفته‌اند، از جمله قزاقستان و کوزوو که میزبان تعداد زیادی از آنها بوده‌اند و سودان، فرانسه و آمریکا که تعداد اندکی را تحویل گرفته‌اند.

قزاقستان در تاریخ دهم مه آمادگی خود را برای بازگشت ۲۳۱ تن از جمله ۱۵۶ کودک اعلام کرد.

این کشور در تاریخ ۲۰ آوریل اعلام کرد ۱۱۰ تن از شهروندانش از سوریه به این کشور منتقل شده‌اند.

برخی کشورها با بازگشت شهروندانشان مخالف هستند. از جمله فرانسه که اعلام کرد: احتمالاً کودکان داعشی که والدین آنها در درگیری‌ها کشته شده‌اند را به فرانسه باز می‌گرداند.

پاریس اواسط ماه مارس برای اولین بار پنج کودک داعشی را از سوریه بازگرداند. علاوه بر اردوگاه‌ها، صدها تبعه خارجی عضو داعش در زندان‌های نیروهای کرد سوریه در شمال این کشور به سر می‌برند.

ناظران بین‌المللی نگران این هستند که این زندان‌ها و اردوگاه‌ها عامل ظهور دوباره داعش شوند.

کردهای سوریه در پی تعلل کشورها در تحویل شهروندان خود تشکیل یک دادگاه بین‌المللی ویژه رسیدگی به امور این افراطی‌ها را خواستار شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − پنج =