کد خبر : 158167
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
-

شورای نظامی سودان: “اگر اقدامات ارتش نبود، عمر البشیر هنوز در قدرت بود”

شورای نظامی سودان: “اگر اقدامات ارتش نبود، عمر البشیر هنوز در قدرت بود”

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیرة، محمد حمدان حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی در سودان در سخنرانی که در جمع رهبران قبایل و عشایر سودانی در شهر خارطوم داشت، گفت‌: ارتش و نیروهای واکنش سریع بخشی از انقلاب هستند و اگر اقدامات این دو نبود، عمر البشیر، رییس جمهور

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیرة، محمد حمدان حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی در سودان در سخنرانی که در جمع رهبران قبایل و عشایر سودانی در شهر خارطوم داشت، گفت‌: ارتش و نیروهای واکنش سریع بخشی از انقلاب هستند و اگر اقدامات این دو نبود، عمر البشیر، رییس جمهور بر کنار شده سودان همچنان در قدرت بود. تحرکات مردم نیز در برکناری البشیر نقش داشت.

حمیدتی اظهار کرد: ما از معترضانی که برای ایجاد تغییرات به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی، صلح و عدالت شدند می‌خواهیم به این رویکرد خود باز گردند. اگر آنها شعارهای خود را پیش رو بگیرند ما همین امروز و نه فردا قدرت را به آنها تحویل خواهیم داد.

حمیدتی در ادامه برخی از افراد را به جاسوسی و نیز همکاری با کشورهای بیگانه متهم کرد و گفت‌: کشورهایی هستند که از این اقدامات حمایت مالی می‌کنند و تلاش دارند که سودان را همانند سوریه و لیبی کنند. ما آنها را تحت نظر داریم و پرونده‌های متعددی پیش روی ما است.

این مسئول شورای نظامی سودان افزود: برخی از اعضای حزب کنگره ملی که پیشتر عمر البشیر، ریاست آن را برعهده داشت، در حال حاضر برای اینکه از حسابرسی و محاکمه بگریزند، به صفوف انقلابیون پیوسته‌اند. چهره‌های فاسدی وجود دارند که در حال‌ حاضر برای بهبود وجهه خود تلاش می‌کنند.

وی در ادامه اظهاراتش از برگزاری نشستی در فرودگاه خارطوم با تعدادی از مسئولان هواپیمایی سودان خبر داد و گفت‌: آنها از امتیازات ویژه‌ای در کشور برخوردار هستند. با این حال امروز بدون کمترین احساس مسئولیتی دست به اعتصاب زده‌اند. ما از فردا در راستای لغو امتیازات انحصاری مالکان شرکت‌های هواپیمایی تلاش خواهیم کرد و بستر لازم برای فعالیت تمامی شرکت‌های داخلی را فراهم خواهیم نمود.

حمیدتی درباره اعتصابی که فراکسیون‌های آزادی و تغییر فراخوان آن را داده بودند، خاطرنشان کرد: نتایج این اعتصاب آشکار است و نیازی به صحبت درباره آن نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از آغاز اقداماتی در راستای برقراری و حفظ صلح در دو استان کردفان جنوبی و نیل آبی که از سال ۲۰۱۱ شاهد درگیری‌های مسلحانه ای هستند، خبر داد.

صبح روز سه‌شنبه برخی سندیکاهای سودان اعتصاب سراسری به مدت دو روز را آغاز کردند تا از این طریق شورای نظامی حاکم را مجبور کنند قدرت را به غیر نظامیان تحویل دهد.

معاون رئیس شورای نظامی انتقالی در سودان در پایان گفت‌: خارطوم و دیگر شهرهای سودان در چند روز گذشته شاهد تحصن‌های اعتراضی کارکنان نهادهای دولتی، شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها، دانشگاه‌ها و سندیکاهای مختلف بوده‌اند. آنها در این تحصن‌ها خواستار انتقال قدرت به غیر نظامیان شدند.

هزاران سودانی از آوریل گذشته در مقابل مقر فرماندهی ارتش در شهر خارطوم در حال تحصن هستند. فرماندهی ارتش در تاریخ یازدهم آوریل گذشته عمر البشیر را پس از ۳۰ سال قدرت بر کنار کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + هشت =