کد خبر : 156062
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
-

در گذشته رادیو محملی برای رساندن موسیقی به دورترین نقاط بود

در گذشته رادیو محملی برای رساندن موسیقی به دورترین نقاط بود

به گزارش قائم آنلاین، دکتر حسن رضائی بحرآباد در نشست بررسی تحول ترانه امروز که در مجتمع کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در زمان قدیم، نوازندگان درجه یک در دربار حضور داشتند. موسیقی دارای کلام ساده‌‌‌ای بود و هیچ‌وقت یک موسیقی جدی که فی نفسه برای هنر ارزشمند باشد،

به گزارش قائم آنلاین، دکتر حسن رضائی بحرآباد در نشست بررسی تحول ترانه امروز که در مجتمع کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در زمان قدیم، نوازندگان درجه یک در دربار حضور داشتند. موسیقی دارای کلام ساده‌‌‌ای بود و هیچ‌وقت یک موسیقی جدی که فی نفسه برای هنر ارزشمند باشد، به کار نمی‌رفت. موسیقی هنری بیشتر برای اشراف و درباریان بود.

وی با بیان اینکه اواخر دوره قاجار موسیقی در زمینه موضوعات اجتماعی ورود پیدا کرد و مضامین به میان عامه آمد، افزود: یکی از دلایل آن، جامعه شهری بزرگ است؛ در اواخر دوره قاجار شهرها گسترده‌تر شد و قشر فرهنگی و تحصیلکرده وارد به دست گرفتن امور شد. بعد از تاسیس مدرسه دارالفنون، گروه‌های موزیک از اروپا به ایران آمدند و موسیقی علمی را آغاز کردند.

پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و فرهنگ تصریح کرد: در ادامه این تغییرات، تحولات اجتماعی هم وارد ایران می‌شود و در این حیطه چه در قالب‌های کهن و چه در قالب‌های جدیدتر، مضامین کهن ادبیات فارسی را تبدیل به مضامین اجتماعی و سیاسی کردند و سپس جنبش‌های شهری شکل گرفت.

وی عنوان کرد: در دوره‌ای، آثار عارف قزوینی که با مضامین ملی، سیاسی و … همراه است، همه گیرتر می‌شود که ما کم و بیش آن‌ها را مانند شعر«از خون جوانان وطن لاله دمیده» شنیده‌ایم. این موسیقی به تدریج از دربار جدا و به مردم رسیده بود و با ورود موارد سخت‌افزاری مانند پخش صدا، عمومیت بیشتری پیدا کرد.

رضائی بحرآباد خاطرنشان کرد: در آن دوران، به موازاتی که موسیقی همه‌گیر می‌شود موضوعات مختلف وارد این حوزه شده و تا دو دهه اول، ترانه‌ها مضامینی مانند ملی، میهنی، عارفانه، فاخر و کلاسیک را شامل می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =