کد خبر : 152139
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
-

آغاز به کار لویه جرگه مشورتی افغانستان

آغاز به کار لویه جرگه مشورتی افغانستان

به گزارش قائم آنلاین، بیش از ۲۸۰ خبرنگار مراسم افتتاحیه لویه جرگه مشورتی صلح را پوشش می‌دهند. دولت افغانستان هدف از برگزاری این لویه جرگه را مشورت با اقشار مختلف درباره صلح اعلام کرده است. با این حال ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و بعضی چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق این جرگه

به گزارش قائم آنلاین، بیش از ۲۸۰ خبرنگار مراسم افتتاحیه لویه جرگه مشورتی صلح را پوشش می‌دهند. دولت افغانستان هدف از برگزاری این لویه جرگه را مشورت با اقشار مختلف درباره صلح اعلام کرده است. با این حال ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و بعضی چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق این جرگه را تحریم کرده‌اند و آن را مانعی در روند صلح دانستند. دولت گفته است که تحریم لویه جرگه به مشروعیت آن آسیبی نمی‌رساند.

گروه طالبان برگزاری این لویه جرگه را “دسیسه دولت افغانستان” خوانده و از افغان‌ها خواسته در این نشست شرکت نکنند.

از آنجا که حاضران به بررسی اقدامات صلح مبتنی بر دستورکار ارائه شده از سوی دولت افغانستان می‌پردازند، برخی از سیاستمداران نگران هستند که لویه جرگه تنها به نفع دولت باشد.

طالبان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این لویه جرگه دولت است و نه ملت و فقط برای گسترش و بسط مدت فعالیت دولت غیر مشروع کابل برگزار می‌شود.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: در این تالار افغانستان نو و مسیر نو را بنا گذاشتیم. ۱۸ سال پیش در لویه جرگه اضطراری در همین تالار، افغانستان نو و مسیر نو آن را بنا گذاشتیم. بعدتر در یک تجربه تاریخی قانون اساسی را نیز در لویه جرگه تصویب کردیم و اساس نظام را گذاشتیم. ما امروز مسیر را داریم و بی‌راه روان نیستیم. در همان مسیر امروز همه شما برای مشورت دادن در مورد صلح پایدار جمع شدید.

وی تاکید کرد: برای من و دولت افغانستان، برقراری صلح پایدار مهمترین اولویت است. امروزچشم همه مردم به این جرگه بزرگ مشورتی صلح است و من هم به شما کاملا اطمینان دارم.

غنی افزود: جرگه یک رسم ملی است که مردم در چالش‌های بزرگ به آن متوسل می‌شدند. بسیاری از کشورها تلاش کردند نهادی مانند جرگه را ایجاد کنند اما این جرگه از هزارها سال تاریخ ما نشات گرفته و با دستور و امر و نهی تشکیل نمی‌شود. لویه کلمه پشتو و جرگه کلمه فارسی دری است. این همان پیوند عمیق خداداد برای سرزمین ماست. اینجا پیوند مردم‌ها به اندازه همین اصطلاح به هم گره خورده‌است.

رئیس‌جمهور افغانستان گفت: امروز ما به افغانستان ناشنیده گوش می‌دهیم. افغانستانی که در هر قریه، ولسوالی، شاروالی و در هر ولایت و در هر قشر است. افغانستان به همه افغان‌ها تعلق دارد. می‌خواهیم به همه فرصت مشورت و پیامی روشن از یک اتفاق بدهید.

غنی به حضور ۳۰ درصدی زنان و حضور گسترده جوانان در جرگه اشاره کرد و آن را تفاوتی نسبت به جرگه‌های قبلی خواند. او همچنین از نیروهای امنیتی یاد کرد و گفت از برکت این نیروهاست که امروز حکومت از موضع قدرت وارد گفت‌وگوهای صلح می‌شود.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: به دنبال صلح شکننده نیستم. دنبال صلحی هستم که مردم دنیا هم به پایدار بودن آن باور پیدا کنند و سرمایه‌ها به کشور ما سرازیر شود و ما از این وضعیت رقت بار خارج شویم. من طالبان را با اسلامییت و افغانیت‌اش به چالش می‌کشم چرا شما از مذاکره با دولت افغانستان هراس دارید؟ آن که طالبان را در گرو خود گرفته کیست؟ حاضریم کمک کنیم تا از این اسارت خارج شوید. برای اینکه چارچوب صلح را با طالبان مشخص کنیم. شما نماینده هستید. به خاطر این که صلح تعریف شود و چگونگی دستیابی به آن مورد بحث قرار گیرد. در سایه مشورت شما خط مشی صلح تدوین شود. می‌خواهم روند صلح افغانی شود ما اجازه نمی‌دهیم روند صلح غیرافغانی شود.

او تاکید کرد: دو سال است که بحث صلح در حکومت وحدت ملی مطرح شده است اما این بحث برای منسجم شدن در لویه جرگه مشورتی مطرح می‌شود. درباره کسانی که نیامدند هیچ نمی‌گویم، شما قضاوت کنید. من اینجا برای کمپین نیامدم. اگر کمپین می‌خواستم اسمش را لویه جرگه نمی‌گذاشتم. من این رسم  بسیار زیبا را به خاطر کمپین انتخاباتی خراب نمی‌کنم. بزرگی آن را احترام گذاشته و به آن باور دارم. کوچکترین دستاورد لویه جرگه این خواهد بود که بیش از سه هزار افغان در این جرگه با هم آشنا می‌شوند که برای تحکیم پایه‌های دولت بسیار مهم است. خاک مشترک، تاریخ مشترک، زبان‌های مشترک، صدها مشترکات دیگر داریم. اینجا کسی احساس بیگانگی نمی‌کند.

او گفت که مهاجرت و بی عزتی را همه ما دیدیم. خارج این خاک ما عزت داریم؟ دار و ندار ما در این خاک است. می‌خواهم روی پای خود بایستیم. اگر صلح باشد با سرعتی حرکت خواهیم کرد که مردم متعجب خواهند شد.

اشرف غنی، از عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی خواست ریاست لویه جرگه مشورتی صلح را به عهده بگیرد.

غنی به فتواهای علمای دینی افغانستان و سایر کشورها بر نامشروع بودن جنگ در افغانستان اشاره و تاکید کرد اکنون جنگ در کشورش، هیچ مبنای شرعی ندارد.

وی همچنین از روابط کشورش با پاکستان یاد کرد و گفت با انعطاف بی‌سابقه و طرح بی‌سابقه به پاکستان مراجعه کرده و به آنها گفتم که جنگ به نفع هیچ کس نیست. از پاکستان خواستم تا فضای همکاری را به فضای تقابل ترجیح بدهند.

غنی در پایان سخنرانی‌اش گفت: من از شما نمی‌خواهم سانسور شده صحبت کنید. حرف دلتان را بزنید. سیاست ما حرف دل شما خواهد بود. با آزادی خواست‌هایتان را مطرح کنید. من آماده‌ام حرف شما را بشنوم و سیاست‌های حکومت خود را بر اساس درخواست شما بسازم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =