کد خبر : 152032
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
-

«آزادی» را جور دیگر باید دید

«آزادی» را جور دیگر باید دید

به گزارش قائم آنلاین، جشن‌های دو هزار و پانصدساله در شرف آغاز بود. اراضی غرب تهران با تپه‌ماهورهای پشت به هم داده و زمین‌های پا نخورده بایرش حسابی بی سروشکل به نظر می‌رسید و آبرو برای پایتخت نمی‌گذاشت. قرار بود مهمانان این جشن‌های کذایی از فرودگاه مهرآباد به تهران پاگشا شوند و گذر از چند

به گزارش قائم آنلاین، جشن‌های دو هزار و پانصدساله در شرف آغاز بود. اراضی غرب تهران با تپه‌ماهورهای پشت به هم داده و زمین‌های پا نخورده بایرش حسابی بی سروشکل به نظر می‌رسید و آبرو برای پایتخت نمی‌گذاشت. قرار بود مهمانان این جشن‌های کذایی از فرودگاه مهرآباد به تهران پاگشا شوند و گذر از چند کیلومتر بیابان برهوت اصلاً صورت خوشی نداشت. همین شد که از اواسط دهه چهل آگهی‌ برای جذب بهترین طرح برای ساخت نماد تهران در روزنامه‌ها منتشر شد. دست‌آخر این، طرح حسین امانت مهندس ۲۴ ساله تهرانی بود که گوی سبقت را از رقیبان ربود و به سرانجامی مبارک رسید. ظرف مدت ۴ ماه طرح‌های روی کاغذ به نقشه‌های قابل‌اجرا تبدیل شدند و بعد از گذشت ۲ سال کار شبانه‌روزی میدان آزادی با برجی که معماری تلفیقی زیبایی را به رخ می‌کشید به بهره‌برداری رسید.

نظر به گذشته‌های درخشان

تهران در دهه چهل پوست انداخت و ظاهری مدرن‌تر از قبل به خود گرفت. با این‌حال برای حسین امانت، طراح جوان برج آزادی مهم بود آنچه از او به یادگار می‌ماند تلفیقی از معماری کهن و ایرانی اسلامی باشد. به همین دلیل برای طراحی این برج از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی بهره گرفت. خود او در این‌ باره می‌گوید: این بنا به گذشته‌های درخشان تاریخ ایران نظر دارد. به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع‌دستی و علوم مختلف سرآمد بود. من می‌خواستم جمع‌بندی خود از این‌ها را در این برج ارائه کنم تا اگر کسی از خارج وارد ایران شد و آن را دید بداند که این اثر به چه فرهنگی تعلق دارد. در این بنا خطوط موازی و کشیده پایه‌های بنا یادآور معماری هخامنشی هستند. قوس اصلی میان برج بازنمایی از طاق کسری است که در دوره ساسانیان ساخته شد. قوس بالایی و رسمی سازی‌ها از معماری دوره اسلامی تبعیت می‌کنند و من آن را از گنبد مساجد الهام گرفتم.

تجمع برای آزادیخواهی

محوطه موازی‌کاری شده فراخ میدان با رسمی بندی‌هایی که هرکدام هویتی مستقل اما دربند سازه اصلی داشتند، خیلی زود پاتوقی برای اجتماعات پر و پیمان مردمی شد. در بحبوحه انقلاب این نقطه از شهر تشخصی بی‌بدیل پیدا کرد و تبدیل به مقصد آزادیخواهانی شد که از جای‌جای شهر خودشان را به‌ پای این نماد می‌رساندند. بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی علیه رژیم شاه در این میدان پا می‌گرفت و مردم در کنار همین برج برای نخستین بار به استقبال امام خمینی (ره) رفتند و پیروزی انقلاب را با خواسته‌ای جمعی رقم زدند.

در ۴ طبقه برج چه می‌گذرد؟

برج آزادی سرجمع از سطح زمین ۴۵ متر ارتفاع دارد. با احتساب طبقه زیر زمین ارتفاع آن به ۶۳ متر می‌رسد. طبقه میانی، طبقه بالای قوس اصلی و طبقه زیر گنبد از دیگر بخش‌های این سازه هستند که هرکدام کاربری متفاوتی از یکدیگر دارند. برای ورود به طبقه زیرزمین باید ۵ متر از سطح زمین به پایین بروید. در این بخش می‌توانید بعد از تهیه بلیت از گذرگاه پیشینیان، سالن تشریفات، تالار کهن، تالار آیینه، نگارخانه اقوام و کتابخانه دیدن کنید.

طبقه دوم با ارتفاع ۲۳ متر از سطح زمین برای تعویض آسانسور طراحی‌شده است. قوس‌های اصلی شرقی و غربی بنا این طبقه را احاطه کرده و ظاهری منحصر به‌ فرد به معماری داخلی آن داده‌اند.

طبقه سوم با ارتفاع ۳۳ متر از سطح زمین گنبدی بتنی را در خود جای‌داده است. معماری تلفیقی در این بخش نمود بیشتری دارد.

طبقه چهارم محبوبیت بیشتری در بین بازدیدکنندگان دارد. معروف است که بهترین تصویر از طلوع و غروب شهر تهران را از پشت بازشوهای شش‌ضلعی و نامنتظم این طبقه می‌توان دید و ثبت کرد. اگر هنگام غروب به این طبقه سر بزنید دانشجویان عکاسی زیادی را در حال شاتر انداختن با دوربین‌هایشان خواهید دید. طبقه چهارم حدود ۴۰ متر با سطح زمین فاصله دارد و چشم‌انداز زیبایی از تهران را به شما هدیه می‌دهد.

هزینه بلیت

برای بازدید از نماد تهران از طبقه زیرزمین باید بلیت تهیه کنید. بهای بلیت برای هر نفر ۱۰ هزار تومان است.

ساعت بازدید

یادتان باشد اگر در روز شنبه به بازدید از برج آزادی بروید با درهای بسته روبه‌رو خواهید شد. اما در باقی روزهای هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ می‌توانید مهمان این سازه تاریخی شوید. اگر در روز جمعه قصد تماشای بخش‌های مختلف برج آزادی رادارید ساعت ۱۰ صبح خودتان را به این موزه برسانید.

مسیرهای دسترسی

با استفاده از متروی خط ۴ و استفاده از ایستگاه آزادی به‌راحتی می‌توانید خودتان را به این بنا برسانید. پایانه اتوبوسرانی غرب هم در ضلع غربی میدان آزادی قرارگرفته است. دو پایانه تاکسیرانی نیز در اطراف میدان آزادی واقع‌شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به تماشای برج آزادی بروید.

دیدنی‌های اطراف برج آزادی

پارک و باغ‌وحش ارم تنها ۱۰ کیلومتر با برج آزادی فاصله دارد. بعد از تماشای معماری و بخش‌های مختلف این برج _موزه می‌توانید به همراه خانواده‌تان به شهربازی یا باغ‌وحش ارم بروید. دریاچه چیتگر هم در فاصله ۲۰ کیلومتری برج قرار دارد. محوطه اطراف این دریاچه آرامش کم‌نظیری را نصیب‌تان خواهد کرد. در آلاچیق‌های حاشیه دریاچه می‌توانید اوقات فراغت خوشایندی را در کنار خانواده‌تان تجربه کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + 3 =