کد خبر : 151895
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
-

دغدغه‌هایی که کارگران را رنج می‌دهد

دغدغه‌هایی که کارگران را رنج می‌دهد

به گزارش قائم آنلاین، همه ساله پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه، مهمترین روزها در تقویم کارگری کشور است؛ مقطعی از سال که ذهن مسئولان بیش از هر زمان دیگری به جامعه کارگری و دغدغه‌های این قشر از جامعه معطوف می شود. امنیت شغلی و ثبات لازم برای بقا و فعالیت در حوزه مسئولیت های پذیرفته

به گزارش قائم آنلاین، همه ساله پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه، مهمترین روزها در تقویم کارگری کشور است؛ مقطعی از سال که ذهن مسئولان بیش از هر زمان دیگری به جامعه کارگری و دغدغه‌های این قشر از جامعه معطوف می شود.

امنیت شغلی و ثبات لازم برای بقا و فعالیت در حوزه مسئولیت های پذیرفته شده،یکی از مولفه های اساسی و تعیین کننده در تامین آرامش خاطر هر چه بیشتر روحی و روانی در جامعه کارگری محسوب می شود.

به واقع ترس،هراس و بیمِ از دست دادن موقعیت شغلی که از آن تحت عنوان ناامنی شغلی یاد می شود به ایجاد اضطراب،نگرانی و به تبع تضعیف انگیزه لازم برای فعالیت در جامعه کارگری منتهی خواهد شد.

فارغ از ابعاد و پیامدهای ذهنی و روانی این موضوع،جابجایی ها و از دست دادن شغل از حیث اقتصادی،آسیب ها و تبعات جدی و نگران کننده ای را به این قشر تحمیل می کند که به تبع پیشگیری از آن و تثبیت موقعیت شغلی در عرصه مذکور از ضروریاتی است که به عنوان یکی از مطالبات و انتظارات جدی قشر کارگری مطرح می شود.

در حال حاضر امنیت شغلی یک از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری است، در شرایط کنونی کارگران نمی‌دانند فردا که سر کار می‌روند می‌توانند بدون مشکل به کار خود ادامه دهند یا با تعدیل نیرو و اخراج روبرو خواهند شد.

دولت باید توجه جدی و نگاهی اثربخش نسبت به موضوع اشتغال کارگران داشته و شرایطی را فراهم کند که با کارگران قرارداد‌هایی بسته شود که تامین کننده آینده آنان باشد.

رفع دغدغه کارگران در زمینه بیمه نیز از جمله مواردی است که باید با نگاه دقیق، جامع و موشکافانه مسئولان مرتفع شود.

اما اکنون در آستانه هفته کاروکارگر که فرصت طرح مطالبات جامعه کارگری از مسئولان فراهم شده، فعالان کارگری مازندران در دیدار با استاندار مازندران «نبود امنیت شغلی» را مهم ترین ذهن مشغولی این قشر از جامعه عنوان کردند.
*کارگران در لیست انتظار بیمه

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندرادر این دیدار از افزایش چشمگیر بیمه کارگران ساختمانی در دولت از ۱۵ هزار نفر به ۵۲ هزار نفر خبر داد.

سید هادی ساداتی با اعلام اینکه ۸۶ انجمن صنفی کارگری ۱۳۰ هزار کارگر را تحت پوشش خود قرار داده است،اظهار کرد: از ابتدای این دولت ۳۷ هزار سهمیه بیمه کارگری به مازندران اختصاص داده شد اما همچنان شمار زیادی از کارگران در لیست انتظار بیمه قرار دارند.

وی ادامه داد: سهمیه بیمه کارگر ساختمانی با میزان متقاضی تناسب ندارد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران به مشکلات بخش کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: کارگران ما در ورزشگاه های استان سهمی ندارند .

ساداتی به طرح ساماندهی میادین کارگری اشاره کرد و اجرای این طرح را از ضروریات دانست و افزود: استان مازندران به دلیل دارا بودن آب و هوایی معتدل پذیرای کارگران از دیگر استان ها است با راه اندازی این سامانه کارگران غیر بومی شناسایی می شوند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به مشکلات کارگران بندرامیراباد اشاره کرد و گفت: متاسفانه کارگران بخش حمل و نقل در اسلکه بندر امیرآباد از جایگاه مناسب برخودار نیستند.

ساداتی خاطرنشان کرد: با استقرار استادکاران در منطقه سیلزده شهرستان سیمرغ در بازسازی خانه های مسکونی همراه با سپاه و بسیج سهیم شدیم.

*فاصله عمیق حداقل دستمزد با هزینه‌های حداقلی زندگی

در ادامه سید علی اکبر علوی نژاد رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان مازندران نیز گفت: فاصله حداقل دستمزد با هزینه‌های حداقلی زندگی به حدی عمیق است که افزایش ۳۶.۵ درصدی، فقط می‌تواند قدرت خرید از دست رفته کارگران در سال گذشته را جبران کند.

وی با بیان اینکه اگر گمان کنیم افزایش ۳۶.۵ درصدی دستمزد ۹۸ به اندازه‌ای زیاد است که می‌تواند زندگی نیروی کار را متحول کند، خوش خیالی است، در ادامه افزود: در شرایطی که توان اقتصادی کارگران به شدت سیر نزولی به خود گرفته است، مبلغ تعیین شده در تامین معیشت کارگران بی‌تاثیر است.

علوی‌نژاد در توضیح قدرت خرید از دست رفته کارگران افزود: توانایی اقتصادی کارگران به قدری در طول سال‌های گذشته از دست رفته است که کمتر خانواده کارگری امروز می‌تواند حداقل نیازهای اولیه خانواده خود را تامین کند.

اختصاص ۸ میلیارد تومان از حقوق کارگران و بازنشستگان به سیل‌زدگان

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران نیز گفت: ۸ میلیارد تومان از حقوق ۶۵۰ هزار کارگر مازندران به سیلزدگان اختصاص یافته است.

نصراله دریابیگی،اظهار کرد: حمایت از رونق تولید، سیلزدگان و کار و کارگر از مهم ترین برنامه های ما در هفته کارگر است.

وی از حمایت کارگران،بازنشستگان به سیلزدگان اخیر اشاره کرد و افزود: ۸ میلیارد تومان از حقوق ۶۵۰ هزار کارگر مازندران به سیلزدگان اختصاص یافته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: کارگران و مردم استان در بازسازی خسارت سیل حامی دولت هستند.

وی یکی از مشکلات کارگری را درمان دانست و تصریح کرد: در مازندران کارخانه ای وجود ندارد که در آن عدالت وجود داشته باشد.

دریابیگی خاطرنشان کرد: مشکلات نکا چوب مشکلاتش از جریان خصوصی سازی شروع شده است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران به فعالیت ۲۴ کانون بازنشستگان مازندران، افزود: از ۱۳۰ هزار بازنشستگان استان ۷۰ درصد حداقل بگیر هستند ؛ نیازمند همسان سازی حقوق بازنشستگان هستیم.

دریابیگی ادامه داد: با کارفرمایان مشکلی ندارند تنها مشکل ما افزایش دستمزد است که قدرت خرید کارگران هم با افزایش دستمزد ارتقاء پیدا می کند.

وی تصریح کرد: امنیت شغلی، تأمین معیشت و قرارداد موقت سه ضلع اصلی مشکلات کارگران را تشکیل می­ دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران وحدت ،همدلی و انسجام را شاه کلید تحقق شعار رهبری عنوان کرد.

*۹۵ درصد کارگران دارای قرارداد موقت هستند

در ادامه شیرافکن رئیس شورای اسلامی کار مازندران نیز گفت: مردم همچون سیل به کمک سیلزدگان شتافتند.

وی مشکل معیشتی و کاهش قدرت خرید کارگران را از دغدغه های مهم این قشر از جامعه اشاره کرد و افزود: نداشتن امنیت شغلی دیگر مشکل جامعه کارگری است .

رئیس شورای اسلامی کار مازندران با اعلام اینکه ۹۵ درصد کارگران قرارداد آنها مدت معین است، ادامه داد: شاید علت اصلی مشکلات جدی در بحث قراردادهای کارگران مربوط به ابهامات موجود در ماده ۷ قانون کار باشد که خلاءهایی را در اجرا به وجود آورده است.

*کاهش ۵۰ درصدی حوادث ساختمانی

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز گفت: حوادث ساختمانی ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

کامران اصغری به تعامل ، وفاق و همدلی کارگری و کارفرمایی اشاره و اظهار کرد: این همدلی و وفاق موجب شده تا این دو قشر با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی افزود: همچنین این همبستگی باعث شده تا ما تحصن یا اعتراض جامعه کارگری در سطح استان مشاهده نکنیم.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران به فعالیت ۲۴ کانون بازنشستگان اشاره کرد و گفت که ایجاد تشکل کارگری ،انجمن صنفی،انجمن کانون بازنشستگان حاصل اتحاد جامعه کارگری است.

وی برگزاری نخستین المپیاد ورزشی،اعزام تیم ورزشی به خارج از کشور، برگزاری نخستین کنگره شهدای کارگر و اموزش ایمنی کارگران ساختمانی را شمار فعالیت های این حوزه اعلام کرد.

اصغری ازتشکیل ۶۰۰ تشکل کارگری در استان خبر داد و تصریح کرد: حوادث ساختمانی ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با یادآوری اینکه ۱۸ هزار پرونده شکایت بین کارگری و کارفرمایی در سال ۹۷ رسیدگی شده است،افزود: ۲۸ درصد دعاوی در مراجع حل اختلاف منجر به سازش می شود.

*لزوم ساماندهی کارگران فصلی

استاندار مازندران نیز در پایان این نشست با بیان اینکه کارگران از افتخارات نظام جمهوری اسلامی هستند افزود: بخشی زیاد از کارمندان دولت نیز همچون بخش کارگری با مشکل مواجه هستند.

احمد حسین زادگان گفت: تلاش می کنیم وابستگی خودمان را از بیگانگان کم کرده و روی پای خودمان بایستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش کارگران در توسعه و پیشرفت جامعه، اما در عمل خیلی به این قشر توجه نشده است.

حسین زادگان خاطرنشان کرد: همه ما باید نسبت به کشور و نظام متعهد باشیم، نظامی که برای دفاع از حقوق کارگران اجازه ایجاد تشکل می دهد؛ این یعنی در این ساختار کارگر می تواند از حقوق خود دفاع کند.

وی با یادآوری اینکه بارها گفتم که مدیرانی که نمی توانند برای مردم وقت بگذارند ،خودشان کارشان را رها کنند،افزود: این مردم به دلیل همراهی با نظام جمهوری اسلامی مستحق بی عدالتی نیستند .

حسین زادگان ادامه داد: اینکه مطرح می شود وفاق و همدلی در بین کارگر و کارفرما حاکم است ؛ جای بسی خوشحالی است اما با این وجود تلاش می کنیم تا مشکلی برای این دو قشر از جامعه بوجود نیاید.

وی به ظرفیت بانک رفاه کارگران اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر این بانک با کارگران شد.

حسین زادگان خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد در سریع ترین زمان احصاء و پیگیری می شود.

استاندار مازندران ساماندهی کارگران فصلی را ضروری دانست و نقش شهرداری ها را در این امر مهم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه همه باید برای ترقی و پیشرفت استان تلاش کنیم، گفت: مازندران را تنها مازندرانی ها می توانند بسازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × سه =