کد خبر : 150799
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
-

سیلی سیل به دریای مازندران

سیلی سیل به دریای مازندران

به گزارش قائم آنلاین، سیل اخیر در استان‌های مازندران و گلستان که از ارتفاعات جنگلی به همراه خود هزاران تن چوب و خاشاک را به پائین‌دست آورده و موجب تخریب بسیاری از تاسیسات زیرساختی و منازل و اماکن کسب مردم شد و بازهم با افزودن حجم خاشاک همه آن‌ها را به دریا برد، حال در

به گزارش قائم آنلاین، سیل اخیر در استان‌های مازندران و گلستان که از ارتفاعات جنگلی به همراه خود هزاران تن چوب و خاشاک را به پائین‌دست آورده و موجب تخریب بسیاری از تاسیسات زیرساختی و منازل و اماکن کسب مردم شد و بازهم با افزودن حجم خاشاک همه آن‌ها را به دریا برد، حال در تدریج زمان در حال کنارزدن این خاشاک و انبوه وسائل و اسقاطی‌هاست که استفاده از سواحل را بویژه برای مسافران تابستان و طالبان دریا، که بخش اعظم مسافران و مهمانان تابستانی مازندران را تشکیل می‌دهند، ناممکن می‌کند.

بروز سیل گسترده در ۲۶ اسفند ۹۷، که تا دوم فروردین ۹۸ ادامه داشت و توانست ۲۶۰ روستا در ۹شهرستان استان مازندران را در هم بنوردد و بیش از ۶۳۰۰ خانه را آسیب برساند و بیش از ۳۸۰ خانه را تخریب کامل کند و ۸۹هزار دام و طیور را از بین ببرد و اغلب نیز به همراه خود قربانی‌ها را حمل می‌کرد به دریا که رسید آرام گرفت.

سیل در مسیر حرکت خود تا دریا، بخشی از تنه‌های درختان و وسائل مغروق را در دهانه پل‌ها بجا گذارد اما بخش مهمی را با خود به دریا برد و با گذشت چند روز بتدریج در حال کنارزدن در سواحل است که عده‌ای با استفاده از این موقعیت اقدام به بردن چوب‌های جنگلی می‌کنند و آنچه باقی می‌ماند، زباله‌های غیرقابل استفاده در سواحل است.

علاوه بر این اسقاطی‌ها، کف دریا بسوی ساحل از گل و لای انباشته شده و استفاده از آن را برای فصل گرما دشوار می‌سازد.

تا قبل از بروز سیل اخیر، سواحل دریای مازندران از دریافت گسترده فاضلاب‌های شهری و صنعتی از بهداشت نامطلوبی برخوردار بود و بر این عامل چالش بزرگ باید دپوی زباله‌ها را نیز افزود که سیل نیز بصورت گسترده فضولات جدید و خطرناک دیگری را به آنها اضافه کرد.

اگر خسارات سیل در ازبین بردن خانه و اثاثیه و همه دارائی‌های مردم را بتوان بلحاظ ریالی فهرست و رقم تقریبی آن را اعلام کرد، قطعاً خسارت مهمتر از آن، تخریب محیط زیست بویژه در دریا و سواحل را باید ذکر کرد.

آنچه که این نوشتار در پی آن است، هشدار به مسئولان بویژه به اولیای گردشگری و استانداری در پاک‌سازی سواحل و جلوگیری از تشدید زیان‌ها با کاهش سطح مسافران و مهمانان به مازندران است.

بنابر آمار سال‌های گذشته درصد بالایی از مسافران بهار و تابستان مازندران هدف خود از سفر به این استان را استفاده از دریا و سواحل زیبای آن ذکر کرده‌اند و اگر از هم‌اینک تلاش برای زیباسازی سواحل مازندران و جمع‌آوری فضولات مختلف از طروق گوناگون و ار جمله گروه‌های مردمی محیط زیستی انجام نشود، در تابستان امسال شاهد نارضایی گسترده مسافران و تقلیل آمار مسافران در سال‌های بعد خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 2 =