کد خبر : 150338
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
-

خطری مردم حاشیه پل چهارده را تهدید نمی‌کند

خطری مردم حاشیه پل چهارده را تهدید نمی‌کند

به گزارش قائم آنلاین، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد. «سکوت مسئولان استانی در خصوص به زیرآب رفتن پل الزهرا دهستان چهارده آستانه‌اشرفیه» یکی از موضوعاتی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد. در ثبت این

به گزارش قائم آنلاین، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«سکوت مسئولان استانی در خصوص به زیرآب رفتن پل الزهرا دهستان چهارده آستانه‌اشرفیه» یکی از موضوعاتی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد.

در ثبت این سوژه مردمی آمده است که «پل روستای الزهرا دهستان چهارده در سال ۱۳۸۱ بدون استفاده از اعتبارات و کمک‌های دولتی و با همت و همکاری مردم دهستان چهارده ساخته‌شده است. در روزهای اخیر، آغاز بارش‌های شدید بهاری و مهار سیل و همچنین رهاسازی آب سفیدرود در رودخانه و بالا آمدن آب، موجب آب‌گرفتگی پل آب‌نمای روستای چهارده آستانه‌اشرفیه شده و راه ارتباطی این دهستان با مرکز استان قطع‌شده است.این پل هرساله با رهاسازی آب سد سفیدرود در رودخانه سفیدرود و بالا آمدن آب این رودخانه زیرآب می‌رود ولی هر بار با حمایت مردمی در برابر آب مقاومت می‌کنند و همچنان پابرجا است. پل الزهرا مسیر دهستان چهارده به کلان‌شهر رشت را ۳۰ کیلومتر نزدیک می‌کند و در حدود ۱۷ سال پیش احداث شده است.طی سال‌های گذشته نمایندگان راهداری جهت بازدید از این پل در منطقه حضور یافته‌اند و اعلام کرده‌اند که آب گرفتن پل آب‌نما در مواقع بارندگی و بالا آمدن آب رودخانه عادی است و این جز ماهیت این دست از پل‌ها به شمار می‌رود و ازآنجایی‌که این پل به‌صورت مردمی ساخته‌شده، متولی آن نیز خود مردم هستند. شایان‌ذکر است این پل که محل تردد بسیاری از شرق گیلانی‌ها است از سیزده نوروز ۹۸ به زیرآب رفته و ارتباط این دهستان را با شهرهای لولمان و رشت قطع کرده و مشکلات بسیاری را برای مردم و اهالی آن پدید آورده است.دهستان چهارده از پنج قریه شیرکوه، گاچرا، کاچا، کتشصت آبادان و خلشا تشکیل شده و با بیش از ۳۵۰۰ نفر جمعیت در ۱۵ کیلومتری آستانه‌اشرفیه قرار دارد.»

مشکل تردد در پل چهارده به‌زودی حل می‌شود

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان با اشاره به آب‌گرفتگی پل چهارده این شهرستان اظهار کرد: این پل ۱۵ سال پیش توسط مردم چهارده برای تردد و امور مرور به لولمان ساخته‌شده است‌.

رحیم حیدری با اشاره به اینکه در فصل بهار پل آب‌نمای چهارده این شهرستان با مشکل آب‌گرفتگی مواجه می‌شود، افزود: همه‌ساله در فصل بهار و زراعت با افزایش دبی و پیشروی آب از سمت سفیدرود آب از روی پل چهارده سرازیر می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما امسال با توجه به بارش‌های شدید باران این مشکل تشدید شده و مردم را در رفت‌وآمد به شهر لولمان با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه از مردم و رانندگان خواسته‌شده تا از پل آب‌نمای چهارده برای تردد استفاده نکنند، گفت: با آغاز رهاسازی و زیرآب رفتن این پل همکاران آب منطقه‌ای و دیاری در منطقه حاضر و از رفت‌وآمد خودروها جلوگیری کرده‌اند تا خطری مردم را تهدید نکند.

رئیس شورای تأمین شهرستان آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه شدت‌جریان آب اجازه کار با بیل مکانیکی را نیز نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: از چند روز گذشته ماشین‌آلات آب منطقه‌ای در پل چهارده شهرستان آستانه‌اشرفیه حاضرشده‌اند و در تلاش‌اند تا مشکل تردد را در این پل حل کنند اما شدت‌جریان آن آن‌قدر زیاد است که امکان تردد بیل مکانیکی از روی پل نیز ممکن نیست.

حیدری با بیان اینکه پل آب‌نمای چهارده این شهرستان مسیر فرعی تردد اهالی دهستان با مرکز شهرستان است افزود: مسیر تردد اصلی دهستان چهارده محور اصلی این روستا با شهر آستانه‌اشرفیه است و اهالی از این پل تنها برای تردد به شهر لولمان استفاده می‌کردند که با تلاش تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان مشکل این پل به‌زودی حل می‌شود.

احداث پل جدید در چهارده نیازمند کد دار شدن و تأمین اعتبار

شهردار شهر لولمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به دلایل بالا آمدن آب در پل آب‌نمای چهارده اظهار کرد: به دلیل بارش‌های زیاد باران و رهاسازی آب از سد سفیدرود برای آغاز فصل زراعی، آب در این پل بالاآمده و باعث ایجاد مشکلاتی در تردد مردم شده است.

ابراهیم صالحی با بیان اینکه به‌محض کم شدن دبی آب، دهنه‌های پل چهارده را پاک‌سازی می‌کنیم، افزود: تمام دستگاه اجرایی در شهر لولمان آمادگی کامل برای حل این مشکل را داشته و به‌محض پایین آمدن حجم دبی آب و با هماهنگی با آب منطقه‌ای تمام دیواره‌های این پل تقویت و بستر رودخانه پاک‌سازی می‌شوند.

 وی با بیان اینکه پل آب‌نمای چهارده توسط مردم ساخته‌شده گفت: این پل ۱۵ سال پیش توسط اهالی و دهیاری لولمان جهت تردد مردم بین این دو منطقه احداث شده است.

شهردار لولمان با بیان اینکه از مسؤولان می‌خواهیم توجه ویژه‌ای جهت احداث پل چهارده کنند، افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف شهرداری لولمان احداث پل جدید چهارده است که در جریان بازدید اخیر استاندار گیلان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان از این آب‌نما به آن تأکید شده و لذا امیدواریم این طرح کد دار و اعتبار لازم برای آن تخصیص داده شود.

صالحی با تأکید بر اینکه در جهت ساماندهی پشت پل چهارده از بستر رودخانه شن و ماسه برداشت‌شده بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و به‌منظور تقویت دیواره پل مجوز برداشت شن و ماسه از ۱۰ هزار مترمکعب انجام‌شده است.

 وی با تأکید بر مجوز دار بودن برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه سفیدرود در محدوده پشت پل آب‌نمای چهارده گفت: مطابق مجوزی که از سازمان صنعت معدن و تجارت جهت برداشت خاک و شن طی تاریخ ۱۵ تا ۲۵ اسفندماه داشتیم موجب شده تا خسارات وارده به پل کمتر شود چون در غیر این صورت با آب‌گرفتگی پل با دِبی بالا کل پل نابود می‌شد.

شهردار لولمان با اشاره به اینکه ساماندهی پل چهارده مرحله‌به‌مرحله در حال انجام است، افزود: مرحله اول ساماندهی پل چهارده در اسفندماه آغاز و در همان ماه پایان‌یافته که با توجه به آغاز فصل تخم‌ریزی ماهی، محیط‌زیست اجازه ساماندهی و برداشت شن در این منطقه را به ما نداده و ادامه ساماندهی آن به پس از پایان خردادماه موکول شده است.

تهدیدی اهالی مردم چهارده و روستاهای اطراف را دنبال نمی‌کند

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در گفت‌وگو‌ با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه اگر در بالادست پل چهارده لایروبی انجام نمی‌شد روستاهای اطراف این پل با تهدید مواجه بودند، اظهار کرد: قبل از آغاز سال جدید با همکاری و تلاش مسؤولان بالادست این پل که پر از گل‌ولای و پوشش گیاه بود لایروبی انجام و اگر این کار صورت نمی‌گرفت آب در این پل پیشروی زیادی داشته و حتی روستاهایی مانند رودبارکی را تهدید جدی می‌کرد.

صادقی با اشاره به غیر فنی بودن ساخت پل چهارده گفت: ما نمی‌توانیم جلو پیشروی آب را بگیریم چون مخزن آب در سد سفیدرود پر و سرریزی آب از چند روز گذشته آغازشده است و ما باید پایین‌دست سد را خالی بگذاریم تا سد منجیل سرریز نشود.

وی با اذعان به اینکه تهدیدی اهالی مردم چهارده و روستاهای اطراف را دنبال نمی‌کند، تصریح کرد: پل آب‌نما چهارده همواره با چنین مشکلاتی مواجه و حتی در سال ۸۴ میزان خروجی آب ۸۰۰ مترمکعب بوده و‌ آن چیزی که مردم را نگران کرده مدت‌زمان دبی آب بوده که بسیار طول کشیده است.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه مردم می‌دانند در چه منطقی منزل بسازند، افزود: با توجه به بارندگی‌هایی که در هفته آینده آغاز می‌شود انتظار داریم تا میزان خروجی آب در این منطقه بیشتر شود ولی هیچ تهدیدی مردم اهالی آن روستا را تهدید نکرده و ‌تمهیدات لازم انجام‌شده است.

صادقی با اشاره به میزان تأثیر برداشت شن و‌ ماسه در میزان خروجی آب در پل آب‌نما چهارده گفت: یکی از مسائل برای جلوگیری از بروز سیل در کشور لایروبی به‌موقع رودخانه است که اگر به‌موقع انجام شود از میزان بروز سیل جلوگیری کرده و باعث کاهش خسارت می‌شود که خوشبختانه این امر در این پل انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه برداشت شن‌و‌ماسه باید با مجوز سازمان صنعت معدن تجارت و آب منطقه‌ای انجام شود اظهار کرد: هر فرد یا گروهی بخواهد از هر رودخانه‌ای شن برداشت و برای کارهای عمرانی مصرف کند باید از مراجع ذیصلاح مجوزهای لازم را گرفته هرچند که انجام این کار باعث آزادسازی بستر رودخانه می‌شود.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای گیلان یکی از مهم‌ترین مسائل در کاهش جلوگیری از سیل را آزادسازی بستر رودخانه عنوان کرد و افزود: آب منطقه‌ای با کار کارشناسی اطراف رودخانه‌ها که آب می‌گیرد را شناسایی و به متصرفین اخطار لازم را می‌دهد که در سال‌های گذشته این کار انجام‌شده اما متأسفانه بعضاً مردم بعد از آزادسازی رودخانه هم شروع به تصرف می‌کنند که باید فکری برای حل این مسئله کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + ده =