کد خبر : 147629
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۸:۴۵
-

بالاخره به FATF بپیوندیم یا نپیوندیم؟

بالاخره به FATF بپیوندیم یا نپیوندیم؟

به گزارش قائم آنلاین، هم اکنون ١٩٨ کشور در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند. از این تعداد، ۳۷ کشور دارای اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته هستند. اف‌ای‌تی‌اف در سال ۲۰۱۲ چهل و نه توصیه را به عنوان استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم ابلاغ کرد که کشورهای عضو موظف شدند یا قوانینی

به گزارش قائم آنلاین، هم اکنون ١٩٨ کشور در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند. از این تعداد، ۳۷ کشور دارای اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته هستند. اف‌ای‌تی‌اف در سال ۲۰۱۲ چهل و نه توصیه را به عنوان استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم ابلاغ کرد که کشورهای عضو موظف شدند یا قوانینی برای رعایت این توصیه‌ها تصویب کنند و یا قوانین فعلی خود را متناسب با آنها بهبود دهند.

به این ترتیب اف‌ای‌تی‌اف همه کشورهای جهان را بر اساس پایبندی توصیه‌های ۴۹گانه، به ٤ گروه  استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمکار و لیست سیاه دسته بندی کرده است. اف‌ای‌تی‌اف از بین همه کشورهای جهان ٩ کشور را در طی سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندی به استانداردهای جهانی مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در لیست سیاه قرار داده است و ایران در همه سالهای اخیر در این لیست بوده است.

در سالهای بعد از ایجاد اف‌ای‌تی‌اف استانداردهای این سازمان غیر دولتی درباره سطح پایبندی کشورها، به عنوان یکی از مهمترین پیش نیازهای ارائه هرگونه ارتباط و ارائه خدمات بانکی و اعتباری از سوی بانک‌ها و موسسات مالی به دیگر کشورها مطرح شده است.

یازده سال مزمزه کردن یک معاهده

با نگاهی به نمودار تصویری زیر ملاحظه می کنید که از مهر ۱۳۸۶ ایران با این بحث درگیر شده است. در سال ۱۳۹۳ دولت آقای روحانی توانست اف‌ای‌تی‌اف را راضی کند تا یک فرصتی برای اجرای توصیه‌های ٤٩ گانه این سازمان را به تهران بدهد و در عوض اف‌ای‌تی‌اف بطور موقت حضور ایران از لیست سیاه را تعلیق کند.

این فرصت تاکنون چند بار از سوی اف‌ای‌تی‌اف تمدید شده و سوم اسفند این سازمان برای  آخرین فرصت تا چهار ماه دیگر یعنی خرداد تعلیق تحریم های ایران را تمدید کرد تا عضویت خود دراین سازمان را مشخص کند. لازم بذکر است که ایران برای خروج از لیست سیاه باید قوانین داخلی خود جهت مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را بر اساس کنوانسیون‌های جهانی ای‌ام‌ال (AML) و سی‌اف‌تی (CFT) اصلاح و اجرایی کند. کارشناسان و متخصصان مسائل مالی و بین المللی میگویند که در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان اف‌ای‌تی‌اف در طی فرصت باقی مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملا ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکی و پولی از سوی سایر بانک‌های دنیا با بانک‌های ایرانی ناممکن شده و حتی کشورهای چین و روسیه هم که ظاهرا روابط حسنه ای با تهران دارند از انجام مبادلات بانکی با ما خودداری خواهند کرد.

ناظران آگاه معتقدند در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان اف‌ای‌تی‌اف در طی فرصت باقی‌مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملاً ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکی و پولی از سوی بانک‌های جهانی با بانک‌های ایرانی ناممکن شده و کشور عملاً در یک تحریم تمام‌عیار بین المللی بانکی و حتی فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

روابط بین الملل از کجا آمد؟

متاسفانه روندی که در داخل کشور برای بررسی پیمان ها و معاهدات بین المللی حاکم است، صرفا نگاهی است از زاویه واگرایی و توطئه، نه واقع نگری به حقایق حاکم بر روابط بین الملل. قطعا روابط بین الملل برای هیچ یک از کشورهای جهان رابطه ای مبتنی بر حسن نیت و بشر دوستی مطلق نیست. اما نگاهی از زاویه بدبینی صرف هم مشکل را حل نمی کند.

کارشناسان و اساتید روابط بین الملل معتقدند که روابط بین الملل مبتنی بر قدرت و پیگیری حداکثری منافع ملی کشورهاست. طبیعی است کشوری که قدرت بیشتری دارد، توانایی و امکان بیشتری هم در این امر خواهد داشت. در روابط بین الملل نکته مهم اینست که کشورها پذیرفته اند که یکسری از قواعد و قوانین را رعایت کنند. برای همین مانند قرن ۱۸ میلادی ممکن نیست هر کشوری هرآنچه خواست بکند، یا با لشکرکشی خاک کشور همسایه را به خود ضمیمه کند. مجموعه ای از قوانین در روابط بین الملل با رعایت احترام به حاکمیت دولت ها تدوین و پذیرفته شده است.

البته لازم بذکر است که این قوانین و اصول هم یکباره ایجاد و حاکم نشده. از پیمانهای محلی و دوجانبه بین قدرت های محلی در قرون گذشته شروع، و اندک اندک تحولات و وقایع تاریخی ضرورت حاکمیت قواعد و قوانین بین المللی را ایجاب کردند. مانند جنگ جهانی اول و دوم  و تلاش ناموفق برای ایجاد “جامعه ملل” بعد از جنگ جهانی اول، و کوشش کشورهای جهان بعد از جنگ دوم جهانی در قالب “سازمان ملل متحد”. بدین ترتیب بشریت با تجاربی سخت و تلخ از زیاده خواهی و جاه طلبی به درک کنونی رسید که باید اصول و قواعدی را در فضای روابط بین المللی یا بعبارتی بین دولتها حاکم کند.

قواعد و اصولی که امروز در روابط بین الملل حاکم است، کاملا تدریجی و تجربی بوده. به همین خاطر در شرایط کنونی کشورهای قدرتمند امکانات و آزادی عمل قرن بیستم یا سالهای جنگ سرد و قبل از آن را ندارند.

بنابراین باید بپذیریم که دنیای پیش رو قواعد و اصولی دارد که بدون پذیرش آنها حضور در مجامع بین المللی و تجاری آن ممکن نیست. ما هر قدر هم که مذهبی باشیم با تکیه بر عقود اسلامی نمیتوانیم تجارت بین المللی انجام دهیم. قطعا قوانین و قواعد دنیای امروز، همه کشورها را به پذیرش و انجام تعهداتی که تمایل ندارند ملزم و مجبور میکند. و البته حاکمیت قوانین بین المللی یک پیشرفت برای جامعه بشری است.

درخصوص FATF هم همین واقعیت وجود دارد. پیش از آنکه ما درگیر مسئله پولهای کثیف و پول شویی شویم، کشورهای دیگر بطور گسترده دچار آن شدند و برای یافتن راه حلی مناسب نهایتا به ” گروه ویژه اقدامات مالی” رسیده اند. همانگونه که در ابتدا نیز بیان شد، سال ۱۹۸۹ این سازمان غیردولتی تاسیس شده است. اما مرور زمان و واقعیت های تلخ رایج جهان، الزاماتی را بوجود آورده که امروز کشورهای عضو آن به یکسری از معاهدات ملزم شده اند. و سایر کشورهای دنیا هم برای فعالیت در سطح بین المللی ملزم به عضویت و رعایت آنها هستند.

نحوه تلاقی ما با قراردادهای بین المللی

مشکلی در این اصول و تعاریف فوق نیست.ولی مشکل ما از آنجایی شروع میشود که طیف های فکری و سیاسی داخل کشور نگاه های متفاوت و متناقضی نسبت به روابط و اصول حاکم بر روابط بین الملل دارند. کشور ما دارای یک نظام اسلامی و ایدئولوژیک هست که تجارب و سوابق تلخی هم دارد. اما متاسفانه حداقل در مورد بحث فوق در سال ۹۷ انواع و اقسام تهمت ها را به مسولان کشور وارد کردند. از وابستگی به بیگانگان تا تلاش برای افشای اسرار نظام و اظهار نظرهایی که تکرار آنها تنها باعث اطاله کلام و تکرار مکررات نادرست و ناخوشایند است.

طی سال گذشته بارها و بارها نگرانی و بلاتکلیفی از پیوستن یا نپیوستن ایران به این معاهدات  مدنظر گروه اقدام مالی، محافل سیاسی و اقتصادی کشور را دچار تنش و بحران کرد. حتی نرخ ارز تا حدودی از این قضیه متاثر شده. اما بدتر از همه این بودکه، یک بحث تخصصی مالی و بین المللی را تبدیل به امری عامیانه و خیابانی شد. بگونه ای که افراد غیرمطلع و غیرمتخصص درسطوح پایین جامعه وارد بحث شده و اظهار نظرهای خلاف واقع صورت گرفت. بگونه ای که درصورت تصویب آن چند برابر انرژی صرف شده قبلی برای نفی آن، باید صرف توجیح حامیان جریان مخالف FATF شود.

سخن آخر

متاسفانه این شیوه طی سالهای اخیر رایج و حاکم شده است که مباحث اجرایی کشور را برای کسب منافع حزبی و جناحی ابتدا به دیدگاه خود گره میزنند و بعد به ادامه حیات نظام و سپس تا سطح نازلی از برخوردهای عامیانه و غیرحرفه ای تقلیل می دهند. از سوی دیگر زمانی که مجبور به پذیرش آن میشوند، نوعی عقب نشینی یا شکست از مواضع نظام از آن برداشت میشود. در حالیکه آن مسئله تا این اندازه حاد و مهم نبوده است.

برخی از این توافق ها ضامن منافع ملی ماست، مانند توافق این با ۱+۵ که به “برجام” موسوم شد. اما این بحث تخصصی حقوقی و سیاسی در حد اظهارنظرهای عوامانه و کف خیابانی نزول کرد. در این راستا جمعی از مسولان کشور را به خیانت متهم کرده اند و عملا آنها را با اطلاعاتی ناقص و بعضا نادرست در مقابل افکار عمومی قرار داده اند. شاهد این مثال کلیپی است که اخیرا درفضای مجازی از برخورد یک برادر شهید در استان اصفهان با علاالدین بروجردی صورت گرفت. دراین فیلم کوتاه وی را با لحنی نامناسب مورد خطاب قرار میدهد. درحالیکه بروجردی بعنوان نماینده مجلس و عضو کمیسیون سیاست خارجی، خود از اصولگرایان محسوب میشود.

حداقل در مورد سال ۹۷ میتوان گفت، اگرچه تهیج افکارعمومی یک هنر و مهندسی اجتماعی برای پیشبرد اهداف یک نظام تلقی میشود؛ اما متاسفانه این امر تبدیل به چاقویی شده که هیچ کس نه کنترل آنرا دارد و نه مسئولیت آنرا می پذیرد. متاسفانه قربانی کردن منافع ملی در گودال دعواهای سیاسی و جناحی رویه جاری شده که باید پایانی برای آن یافت. این رویه جدی ترین چالش کشور در سال گذشته بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 18 =

الاحقر دوشنبه , ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۹:۴۴

به نام خدا
موضوع: درخواست مخالفت با تصویب لوایح استعماری پالرمو و CFT
سلام علیکم
بار دیگر در این لحظه حساس به این جملات مقام معظم رهبری در مذمت کنوانسیون هایی نظیر پالرمو و CFT توجه فرمایید: « همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت ‌و پز می شود که اطراف قضیّه، مِن‌ باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن می پیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌ و پز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان – به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌ وپز می کنند، بعد این را به‌ وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می کنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود – حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش می ریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمی کنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.»
حال به گفتگوی برخی مسئولان آمریکایی توجه فرمایید: «من می خواهم در مورد دو مسأله دیگر در رابطه با اقدامات وزارت خزانه داری برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده مالی ایران بحث کنم. در ماه اوت مجلس یک لایحه تحریمی جدید را تصویب کرد تا ابزار لازم برای مقابله با فعالیتهای موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشرتوسط ایران را در اختیار دولت ترامپ قرار بدهد. من معتقدم ایران به تلاش خود برای دور زدن تحریمهای آمریکا ادامه خواهد داد تا به گسترش نفوذ خود در جهان ادامه دهد. برای همین سؤال من این است که چگونه فشار را بر روی رهبران ایران و مؤسسات مالی حفظ کنیم تا مطمئن شویم سپاه و مؤسسات مالی مرتبط با آن در تحریمها رخنه ایجاد نکنند و آنرا دور نزنند؟» مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که ریاست گروه ویژه اقدام مالی یعنیFATF را بر عهده دارد در پاسخ به سؤال فوق می گوید: « دو راه وجود دارد که من اولی را می گویم و دومی را اسمیت بیان می کند. در رابطه با حفظ فشارها بر روی حکومت ایران یکی از کارهایی که آنها (ایرانیها) باید انجام دهند این است که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تأمین مالی تروریسم پاسخگو باشند. آنها به اندازه کافی قانون ندارند و من هم نمی دانم که آن قوانین را اگر داشتند رعایت می کردند یا نه؟ اما آنها این چارچوب قانونی را ندارند و ما آنقدر اصرار خواهیم کرد تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند. باید علیه بخش مالی آنها اقدام مقابله ای انجام دهیم.» سپس آقای اسمیت می گوید: «من می خواهم بگویم که ما باید به کار خودمان ادامه بدهیم، فشار را افزایش دهیم، هر فعالیت بد آنها را دیدیم افشا کنیم و ما هر کجا آنرا می بینیم بدون توجه به کشوری که در آن نقش داشته و بدون توجه به نوع شرکتهای دخیل در فعالیت افشا می کنیم.»
این تصور که در تدوین لایحه ی الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو یا CFT قید حق تحفظ و تطابق با قوانین داخلی در متن قانون گنجانده شده و در بیانیه نهایی ایران هم این قیود درج شده و اگر اعضای کنوانسیون نسبت به آن اعتراضی نکنند، حق تحفظ رعایت می‌شود، تصور ساده‌انگارانه است. چرا که براساس تجربه سایر کشورها باز هم در صورت بروز مساله‌ای یا اقدامی برخلاف مفاد کنوانسیون، آنچه که ملاک عمل و اقدام باید قرار گیرد، مقررات کنوانسیون است و نه قوانین داخلی کشورها و حتی مسائل ایران قابل طرح در مجامع بین‌المللی است که قطعا این اقدام استقلال قضایی و حاکمیتی کشور را تحت تاثیر قرار داده و بخشی از اختیارات خود را به این کنوانسیون ها و دادگاه‌های بین‌المللی می‌دهد.
آثار و پیامد‌های زیانبار پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون‌ها از جمله «نقض حاکمیت ملی»، «مداخله بیگانگان در امور کشور»، «اشراف اطلاعاتی دشمن به نظام بانکی و مالی کشور و اعمال دقیق‌تر تحریم‌ها در آینده»، «مخدوش شدن استقلال سیستم قضایی»، «تسلیم شدن در برابر خواسته‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی و ضربه‌های جبران‌ناپذیر به سیستم اقتصادی کشور» و «شکستن خط مقاومت در منطقه» است.
از طرف دیگر با وجود این همه خطرات و لطمات، وعده هایی که در قبال پذیرفتن الحاق به چنین کنوانسیون هایی داده می شود نه فقط هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد بلکه قطعا فریبی بیش نخواهد بود، چرا که افرادی چون «مارشال بیلینگزلی»، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا یعنی شیطان بزرگ، ریاست «گروه ویژه اقدام مالی» FATF را بر عهده داشته و خواهند داشت و طبق نص قرآن کریم وعده شیطان جز فریب نیست.
لذا به جد درخواست می گردد ولایی بودن خود را در عمل با مخالفت با تصویب این لوایح اثبات نموده و قاطعانه جلوی تصویب این لوایح استعماری که با فشار و تهدید از طرف دشمنان بر جمهوری اسلامی تحمیل گردیده است بایستید و در این امتحان بزرگ قاعده نفی سبیل را که مظهر اراده الهی است به منصه ظهور رسانده و نگذارید پس از تجربه تلخ برجام که ناشی از عدم توجه به هشدارهای مکرر امام خامنه ای و صاحبان بصیرت بود، برجام های ۲، ۳، ۴ و ۵ (مالی، منطقه ای، موشکی و حقوق بشر) بر امت مسلمان ایران و سایر گروه های مقاومت منطقه تحمیل گردد.