کد خبر : 147520
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
-

۳۰۰ سیلاب در ۴۵ سال گذشته خوزستان رخ داده است

۳۰۰ سیلاب در ۴۵ سال گذشته خوزستان رخ داده است

به گزارش قائم آنلاین، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه بازدید از مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان در گفت و گو با خبرنگار برنا در اهواز با اشاره به نقش سدها در کنترل سیلاب، اظهار کرد: بیشترین سدها هم از لحاظ تراز و همچنین حجم مخزن در دوران جمهوری اسلامی ساخته شده است

به گزارش قائم آنلاین، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه بازدید از مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان در گفت و گو با خبرنگار برنا در اهواز با اشاره به نقش سدها در کنترل سیلاب، اظهار کرد: بیشترین سدها هم از لحاظ تراز و همچنین حجم مخزن در دوران جمهوری اسلامی ساخته شده است و نقش مهمی در کنترل سیلاب دارند.

او با اشاره به اینکه بخشی از سیلاب های اخیر در خوزستان به منظور حفظ محیط زیست و احیا تالاب ها رهاسازی شده است، گفت: ۱۲ میلیارد مترمکعب سیلابی که این روزها در استان جاری شده است، حدود ۹ میلیارد آن توسط این مخازن نگهداری شده است که برای مصارف مختلف شرب، کشاورزی، صنعت و تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به تعرض های صورت گرفته شده به حد بستر رودخانه های استان خوزستان طی سال های گذشته، یادآور شد: در سال‌های گذشته تعرض هایی به بستر و حریم رودخانه ها شده است که امروز زمان اعاده حق رودخانه هاست و سعی خواهیم کرد با همکاری مسوولین و مردم به این موضوع رسیدگی کنیم.

اردکانیان افزود: با همکاری مسوولین استان و پشتیبانی کشاورزان در تلاش هستیم تا خسارت ها را به حداقل برسانیم و چنانچه در مواردی اراضی کشاورزی آسیب ببینند، خسارت کشاورزان پرداخت خواهد شد.

او بیان کرد: در ۴۵ سال گذشته، بیش از ۳۰۰ سیلاب در سطح استان خوزستان رخ داده است که تلفات جانی، تخریب  منازل مسکونی، خسارت به زمین های کشاورزی و تلفات دامی را دربر داشته است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به وجود حجم عظیم برف که در حوزه های آبریز انباشته شده، با اندکی افزایش دما یا بارش باران شاهد ذوب بخش قابل توجه ایی برف خواهیم بود که از این حیث مخازن ما باید گنجایش این افزایش آورده را داشته باشند.

اردکانیان در خصوص پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب دیده در سیل اخیر توضیح داد: با همکاری مسوولان استان و پشتیبانی کشاورزان در تلاش هستیم تا خسارت ها را به حداقل برسانیم و چنانچه در مواردی اراضی کشاورزی آسیب ببینند، خسارت کشاورزان پرداخت خواهد شد.

او با تاکید بر اهمیت پایداری سدها یادآور شد: همانطوری که رئیس جمهور امروز در جمع مدیران سازمان آب و برق خوزستان تاکید داشتند، پایداری سدها که ارتباط مستقیمی با امنیت و سلامت مردم دارد، یکی از موضوعات مهم است که باید مد نظر باشد.

اردکانیان در پایان تصریح کرد: ما با دقت فراوان این موضوع را دنبال می کنیم و این موضوع را جز اولویت های خود می‌دانیم.

لازم به ذکر است که حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهور امروز جمعه ۹ فروردین در راس هیاتی با حضور وزرای مربوطه، در سفر یک روزه به خوزستان از سدهای دز و کرخه بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت مدیریت آبی و سیلابی خوزستان قرار گرفت و در جلسه مدیریت بحران خوزستان دستوراتی را صادر کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + شش =