کد خبر : 147068
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
-

رشد چندبرابری قیمت میوه در مازندران

رشد چندبرابری قیمت میوه در مازندران

به گزارش قائم آنلاین، مهدی غلامی: داستان تکراری افزایش چندی برابر قیمت میوه در هفته نخست سال جدید در چند سال گذشته یک پای ثابت در مازندران بوده که به سبب ورود حجم بالای مسافران نوروزی به این خطه شمال کشور، موجب گلایه و اعتراض شدید شهروندان مازندرانی شده است. در چند روز نخست سال

به گزارش قائم آنلاین، مهدی غلامی: داستان تکراری افزایش چندی برابر قیمت میوه در هفته نخست سال جدید در چند سال گذشته یک پای ثابت در مازندران بوده که به سبب ورود حجم بالای مسافران نوروزی به این خطه شمال کشور، موجب گلایه و اعتراض شدید شهروندان مازندرانی شده است.

در چند روز نخست سال ۹۸ و به‌دلیل تعطیلی میادین میوه و تره‌بار مازندران، قیمت برخی میوه‌ها همانند سیب، کیوی، موز، گوجه و پیاز و سیب زمینی نسبت به هفته گذشته دو تا سه برابری افزایش داشته است.

هرچند برای تهیه مایحتاج شهروندان مازندرانی و مسافران در تعطیلات نوروز، در کنار توزیع میوه‌های تنظیم بازار، واحدها و دکه‌های کشیک عرضه میوه در نظر گرفته شد، اما به‌دلیل افزایش تقاضا در این مدت زمانی و قرار نداشتن برخی میوه‌ها در سبد میوه‌های تنظیم‌بازاری، افزایش چند برابری قیمت در برخی خرده فروشی‌ها باعث گلایه‌های مردم این استان شده است.

قیمت‌ها به سمت لاکچری

امسال حتی بیشتر سفرهای نوروزی از خرید اقلامی مثل آجیل، خشکبار خالی بوده و امید شهروندان به خرید شیرینی و میوه‌های عید بوده، اما با مشاهده میدانی خبرنگار مهر در بازار و نیز دید و بازدیدهای نوروزی گلایه‌های عمومی از وضعیت پیش آماده تکراری هرساله حکایت داشت.

دید و بازدید روزهای آغازین سال نو یکی از رسم و رسوم‌های سنتی اغلب مردم ایران به شمار می‌رود که بدون فراهم کردن بساط پذیرایی از میهمانان، امری عجیب و غیرممکن به حساب می‌آید.

گشت و گذاری در بازار خرده فروشی میوه و تره‌بار شهرهای مختلف مازندران ازجمله آمل، ساری، نور، محمودآباد نشان می‌دهد که قیمت انواع میوه بسیار بالاست و حتی این روزها قیمت مایحتاج مورد نیاز مردم از جمله سیب‌زمینی، پیاز، سیب و گوجه به شدت با افزایش همراه شده است به طوری که هر کیلو سیب تا مرز ۱۶ هزارتومان رسیده و کیوی با نرخ ۱۲ و پیاز تا ۱۰ هزار تومان در برخی مناطق سطح شهر به فروش می‌رسد.

گلایه مردم از تکرار هرساله قیمت‌های عیدانه

در همین خصوص یکی از فروشندگان میوه و تربار به خبرنگار مهر گفت: طبق روال سال‌های گذشته، همچنان مردم برای خرید وارد مغازه‌ها می‌شوند اما فرق امسال با سال‌های گذشته این است که اکثر مشتری‌ها پس از بررسی قیمت‌ها به سرعت مغازه را ترک می‌کنند و نسبت به قیمت‌ها گلایه دارند.

محمد کاملی افزود: معمولاً با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت‌ها چند درصدی افزایش پیدا می‌کند و ما نیز با نرخ بالاتری اقلام مغازه را تأمین می‌کنیم اما در سال‌جاری قیمت انواع میوه مثل سیب، پرتقال و پیاز به دنبال صادرات این محصول با افزایش قیمت مواجه بوده است.

ورود مسافران هم بی تأثیر نیست

وی اضافه کرد، که هرچند چاره‌ای نداریم که ما نیز قیمت برخی میوه‌ها را به نرخ‌های بالا خریداری کنیم و با در نظر گرفتن سود کم، عرضه کنیم اما با این وجود، مردم باز هم توان خرید ندارند.

یکی دیگر از فروشندگان نیز با بیان اینکه مردم قدرت خرید سابق را ندارند، گفت: با توجه به اینکه هرساله مازندران میزبان مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور است، حجم بالای مسافران وتقاضای زیادی برای خرید باعث شده تا قیمت برخی میوه‌ها دراین ایام افزایش یافته اما پس از این مدت کاهش خواهد یافت.

ممنوعیت تردد کامیون‌های حمل میوه به جاده‌های ارتباطی مازندران

وی توضیح داد، که با توجه به تردد انواع کامیون‌ها در جاده‌های ارتباطی تهران به مازندران در ایام نوروز ممنوع هست، این موضوع هم در باعث شده تا کمبود بازار میوه در میدان‌های عرضه میوه وتره بار مازندران ایجاد و خرده فروشی‌هایی که پیش از عید اقدام به انبار برخی میوه‌ها کرده بودند، افزایش قیمت را نیز به همراه داشته باشد.

براساس آنچه گفته شد، به دنبال سیاست‌های نسنجیده دولت و سودجویی دلالان در چندین دست به دست شدن کالا بازار میوه درمازندران در نورز و۹۸ نه تنها طبق روال سابق با افزایش قیمت‌های جدیدی روبه‌رو است بلکه طی ماه‌های گذشته نیز با موج گرانی روبه‌رو شده که حالا افزایش قیمت‌ها را چندین برابر کرده است.

هرچند با وضعیت پیش آمده مردم دیگر مثل روال سال‌های قبل توان خرید ندارند و تنها وقتی وارد بازارهای مختلف می‌شوند، با دیدن قیمت‌ها شوکه می‌شوند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، متولیان مسئول درامر بازار می‌توانستند با مشورت صاحبنظران اقتصادی به راحتی بازارعیدانه در استان‌های شمالی را مدیریت کند تا مردم با چنین قیمت‌هایی روبه‌رو نشوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + نه =