کد خبر : 138229
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
-

اتحادیه اروپا: نشانه ها در انگلیس حاکی از حرکت در مسیر برگزیت سخت است

اتحادیه اروپا: نشانه ها در انگلیس حاکی از حرکت در مسیر برگزیت سخت است

به گزارش قائم آنلاین، در آستانه رای گیری درباره  مسیربرگزیت که قرار است فردا (سه شنبه) در پارلمان انگلیس انجام شود اتحادیه اروپا در مسئله شمال ایرلند در توافق برگزیت خود را قاطع و سازش ناپذیر دربرابر لندن نشان داد.   یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی

به گزارش قائم آنلاین، در آستانه رای گیری درباره  مسیربرگزیت که قرار است فردا (سه شنبه) در پارلمان انگلیس انجام شود اتحادیه اروپا در مسئله شمال ایرلند در توافق برگزیت خود را قاطع و سازش ناپذیر دربرابر لندن نشان داد.

  یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال ۱۹۹۸ امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرح به اصطلاحBackstop   «پشتیبان» می‌تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راه‌حل موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همواره تاکید کرده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی‌پذیرد.

طرفین مذاکرات در برگزیت می خواهند از شعله ور شدن مجدد درگیری های خونین در مرزهای ایرلند جلوگیری کنند. اما افراط گرایان در مسئله برگزیت می ترسند که انگلیس با اجرای چنین طرحی همچنان در دراز مدت به صورت تنگاتنگ به اتحادیه اروپا متصل بماند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در این باره گفت که این مسئله قابل تصور نیست که طرح موسوم به Backstop لغو شود.

برای روز سه شنبه رای گیری درباره پاره ای اصلاحات و بندهای اضافی و تغییرات درباره برنامه های دولت درباره برگزیت در پارلمان انگلیس برنامه ریزی شده است.

“گراهام برادی”، یکی از نمایندگان محافظه کار در پارلمان انگلیس و حامیان تغییر در برنامه های نخست وزیر درباره برگزیت بر این باور است که طرح موسوم به Backstop با طرح دیگری جایگزین می شود.

دیپلمات اتحادیه اروپا همچنین محدودیت زمانی برای راه حل اضطراری  برای مرزهای ایرلند را رد کرده  و تاکید کرد که این طرح دیگر طرح   Backstop نیست اگر ما برای آن محدودیت زمانی قائل شویم. این دیپلمات اتحادیه اروپا بخصوص این مسئله را آشکار کرد که شرایط فعلی در انگلیس به وقوع سناریوی عدم توافق اشاره دارد. اتحادیه اروپا برای این منظور به خوبی آماده شده است.

در ماه های گذشته کمیسیون اتحادیه اروپا طرح های اضطراری زیادی را برای وقوع یک برگزیت نامنظم تصمیم گیری کرده است.

به گفته دیپلمات اتحادیه اروپا در برلین، موضع مذاکرات اتحادیه اروپا می تواند ادامه پیدا کند اگر ترزا می یک اولویت آشکار را برای یکی از مدل های احتمالی مختلف برای مناسبات آینده بین انگلیس و اتحادیه اروپا آشکار کند. تشکیل یک اتحادیه گمرگی بین اتحادیه اروپا و انگلیس همان طور که حزب مخالف کارگر مد نظر دارد قابل تصور است. البته ترزا می تا به حال این مسئله را رد کرده است.

به اعتقاد دیپلمات اتحادیه اروپا که در برلین سخن می گفت تمدید فنی مذاکرات برگزیت حدود ۴ تا ۷ هفته بعد از تاریخ مقرر برای برگزیت ( ۲۹ ماه مارس) که با آن بتوان از تصویب قانون برگزیت در پارلمان انگلیس اطمینان حاصل کرد مسئله ای ندارد. وی البته بر لزوم نهایی شدن این مذاکرات تا قبل از انتخابات اروپایی تاکید کرده و گفت: از نظر قانونی این مسئله غیر قابل تصور است که انگلیس در روز انتخابات اروپایی عضو این اتحادیه باشد و در این انتخابات شرکت نکند. در این صورت انتخابات اروپایی به چالش کشیده می شود.

وی رای گیری فردا در پارلمان انگلیس را نوعی رای گیری آزمایشی دانسته و تاکید کرد که این مطلوب است که ترزا می تازه بعد از این رای گیری به بروکسل بیاید و شرایطی برای یک رای گیری معنی دار در پارلمان خود را ارائه دهد.

می، نخست وزیر انگلیس ماه ها با اتحادیه اروپا درباره یک توافق برگزیت مذاکره کرده و سرانجام به یک توافق دست یافت که البته با مخالفت و رد پارلمان انگلیس مواجه شد. روز سه شنبه نخست وزیر انگلیس می خواهد درباره برنامه های دیگر در این راستا بحث کرده و آن را به رای پارلمان بگذارد.

به دلیل رد توافق برگزیت بین لندن و بروکسل از طرف پارلمان انگلیس شرایط درباره برگزیت بسیار مبهم و دشوار شده است. ترزا می، نخست وزیر انگلیس همچنین یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را رد نمی کند اما همچنان بر پذیرش توافق صورت گرفته با بروکسل تاکید دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =