کد خبر : 135394
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
-

از ساخت ۲۴ سرویس بهداشتی و حمام تا ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی

از ساخت ۲۴ سرویس بهداشتی و حمام تا ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی

به گزارش قائم آنلاین، عموماً افرادی که توان مالی زیادی ندارند در حاشیه شهرها، که قیمت زمین کم است، اقدام به ساخت منازلی که عموماً قانونی انجام نمی‌شود و کیفیت مناسب هم ندارد، می‌کنند که در برابر زلزله بسیار آسیب‌پذیر هستند و این امر به‌دلیل ناکارآمدی سیاست مسکن در کشور است، که نتوانسته برای اقشار

به گزارش قائم آنلاین، عموماً افرادی که توان مالی زیادی ندارند در حاشیه شهرها، که قیمت زمین کم است، اقدام به ساخت منازلی که عموماً قانونی انجام نمی‌شود و کیفیت مناسب هم ندارد، می‌کنند که در برابر زلزله بسیار آسیب‌پذیر هستند و این امر به‌دلیل ناکارآمدی سیاست مسکن در کشور است، که نتوانسته برای اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر مسکن فراهم کند، افراد ساکن در حاشیه شهر به این دلیل که احساس می‌کنند توسط مردم و مسئولین شهری نادیده گرفته شده‌اند، عصبانی هستند.

محله شهید آهنگر شهر سورک شهرستان میاندورود، یکی از این مناطق حاشیه شهر است که در سال‌های گذشته، مردم آن کمتر مورد توجه قرار گرفتند و این باعث بروز آسیب‌های اجتماعی شد و امروز نیازمند توجه مسئولان برای حل این آسیب‌ها هستند.

جعفر اصغری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میاندورود در گفت‌وگو با خبرنگا ما، اظهار کرد: جلسات قرارگاه جوادالائمه را برای ساماندهی و حل مشکلات محلات آسیب‌پذیر هر ماه برگزار می‌کنیم و در این قرارگاه، فرماندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان با دبیری سپاه حضور دارند.

ساخت ۲۴ سرویس بهداشتی و حمام

وی بیان کرد: در این محله برای کار فرهنگی و ارائه خدمات اجتماعی پایگاه ویژه‌ای را ایجاد کردیم و برنامه‌هایی نظیر برپایی نماز جماعت، برگزاری کلاس دینی و اخلاقی، اهدا لوازم التحریر و کیف به دانش آموزان، برگزاری کلاس مشاغل خانگی، ویزیت رایگان، مسابقات ورزشی، اردوی تفریحی و ورزشی، کمک در ساخت مسجد، برگزاری مراسمات ملی و مذهبی و توزیع سبد عذایی در مناسبت‌های مختلف و… اجرا می‌شوند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میاندورود با بیان اینکه ساخت سرویس بهداشتی مسجد آنها که در رزمایش پیامبر اکرم(ص) استارت زدیم در مراحل پایانی قرار دارد، افزود: ۲۴ سرویس بهداشتی و حمام در این محله ساخته شد.

اصغری خاطرنشان کرد: جمع آوری آب‌های سطحی قرار است با همکاری شهرداری انجام شود، البته ابتدا باید کار عقب‌نشینی را شهرداری انجام دهد و سپس ما کانال بزنیم و آب‌های سطحی آنجا را جمع‌آوری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اغلب این سرویس و حمام‌هایی که ساخته شد برای خانواده‌هایی در این محله بود که سرویس و یا حمام مشترک با خانواده‌های مجاورشان داشتند، افزود: طی بازدیدهایی که از سوی قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه کربلا انجام شد این اعتبارات تخصیص داده شد و در مدت بیست روز تمامی سرویس و حمام‌ها با همکاری گروه‌های جهادی، اهالی محله و خیرین ساخته شد.

اصغری تصریح کرد: برای این ۲۴ سرویس و حمام ساخته شده جمعا مبلغ ۹۶۰ میلیون ریال هزینه شد که از این مبلغ، ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه کربلا تامین و مابقی اعتبارات از طریق خیرین پرداخت شده است.

توان مالی نداریم

شهردار سورک نیز درباره اقدامات انجام شده برای اهالی این محله، اظهار کرد: برای بازسازی این منطقه باید ۱۲ واحد مسکونی جابه‌جایی تاسیسات شهری انجام شود همچنین ۱۰ چاه جدید حفر و سه حمام تجدید بنا شود، پنج سرویس بهداشتی، آشپزخانه، دو انباری، یک باب مغازه که همه این‌ها براساس تقاضایی است که از سوی مالکان داده شده که به این شرط عقب نشینی می‌کنند.

حسین طبری خاطرنشان کرد: هزینه اولیه برای اجرای این طرح چند میلیارد تومان است که با توجه به مشکلات درآمدی شهرداری و وسعت ۳۰۰ هکتاری شهر و وسعت معابر که همه آنها نیاز به اقدامات عمرانی دارد بدون تامین اعتبار از طریق مراجع بالادست مانند فرمانداری و استانداری امکان اجرای این طرح در کوتاه مدت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در این مدت در این محله با چهار ملک توافق کردیم و اقدامات جابجایی تاسیسات، اجرای دیوار چینی، معافیت عوارض تجاری و مسکونی انجام شده و تعدادی هم که اعلام شد نیازمند هستند از عوارض معاف کردیم که تعداد آنها ۱۵ مورد بوده است.

طبری یکی از مشکلات این خیابان را آب‌های سطحی بیان کرد و گفت: برای حل آن باید کانال ایجاد شود که متاسفانه بعضی از ساکنین اقدام به تعرض به بول‌های قدیمی کردند که حکم دادگاه برای رفع تجاوز را داریم که در صورت تخصیص اعتبارات لازم اقدام به ساخت کانال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این محله را به‌عنوان یکی از مکان‌های بازآفرینی شهری معرفی کردیم که مورد تاکید دولت نیز است و منتظر مجوز شورا و اخذ مشاور هستیم تا طرح را بگیریم و کار را شروع کنیم.

طبری گفت: کاری که شهرداری باید از نظر ستادی انجام می‌داد را انجام داد و درمورد ایجاد کانال منتظر پاسخ استعلام از آب منطقه‌ای نیز هستیم.

ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی

رئیس اداره بهریستی میاندورود نیز دراین باره، اظهار کرد: ملاک ما در پایگاه خدمات اجتماعی توانمندسازی منطقه است تا خود جامعه به این نگاه توانمندسازی برسد و بتواند اعتماد بنفس این جامعه را بالا ببرد و همچنین سبک زندگی آنها و نوع نگاه را نسبت به جامعه تغییر دهیم.

سیدمرتضی موسوی یکی از چیزهایی که در ذهن این افراد وجود دارد را بحث تبعیض با این نگاه که ما دیده نمی‌شویم و ما را نگاه نمی‌کنند بیان کرد و گفت: موضوع دیگر فقر فرهنگی است چون همیشه آنها را جدا کردیم و ارتباطات بین ما و آنها اتفاق نیفتاد تا از فرهنگ ما قرض بگیرند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده، اظهار کرد: همچنان مشکلات داریم اما چالش ما کمبود اعتبارات ادارات درگیر موضوع است مانند اعتبار شهرداری چون فعالیت عمرانی آن‌طور که ما می‌خواستیم مانند عقب‌نشینی، ایجاد بلوار، هدایت آب‌های سطحی انجام نشد.

موسوی با تاکید بر اینکه این محله حاشیه نشین نسبت به محله‌های حاشیه‌نشین شهرستان‌های دیگر بهتر است، افزود: مردم این محله سطح زندگی بهتری دارند و به همین دلیل همکاری خوبی دارند، در اکثر برنامه مذهبی حضور دارند و در این چند ساله اعتماد سازی زیادی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم اشتغال‌های خوبی برای آنها تعریف کنیم تکدی‌گری کاهش پیدا می‌کند، گفت: در حوزه اشتغال بسیار ضعیف هستیم و باید نهادهای مرتبط با اشتغال اقدامات لازم را انجام دهند و وظیفه بهزیستی ایجاد شغل برای آنها نیست.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان میاندروود با بیان اینکه یک اداره یا سازمان به تنهایی در این محله نمی‌تواند کار کند و همه باید در این زمینه مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: دغدغه ما این است که ادارات مشکلات را کنار نگذارند و به وسط کار بیایند چون اگر جلوی این آسیب را نگیریم به نقاط دیگر شهر نیز گسترش پیدا می‌کند.

رئیس آموزش و پرورش میاندورود نیز بیان کرد: به مدیران سفارش کردیم که غذای گرم را در دستور کار قرار دهند همچنین بعضی مدارس میز مهربانی تشکیل دادند و صبحانه اضافه همراه خود می‌آورند تا کسی فراموش کرد یا وقت نداشت و یا نتوانست تهیه کند به آنها داده شود.

اهدا غذای گرم، تحصیل رایگان و کمک معیشتی به دانش‌آموزان

بهروز عرب خزائلی گفت: تفاهم نامه دوشنبه مهربانی از سوی اداره کل آموزش و پرورش و کمیته امداد استان امضا شد ما هم استقبال کردیم و با همکاری رئیس کمیته امداد شهرستان و مدیران مدارس به شکل پایلوت ۲۰ درصد مدارس را تحت پوشش بردیم و اولین جا در مدرسه شهید محمدزاده سورک اجرا کردیم که با درایت و حسن تدبیر مدیر استقبال بسیار خوبی از این طرح شد که به‌عنوان سه طرح برتر شناخته شده و اجرا شده در استان انتخاب شد.

وی تاکید کرد: از مدیران مدارس خواستیم که لیست دانش آموزانی که نیازمند حمایت هستند چه از نظر لباس، وسایل آموزشی و معقوله زندگی را معرفی کنند که با حمایت اداره بهزیستی و کمیته امداد اسامی را به این دو نهاد دادیم تا آنها را تحت پوشش قرار دهند، چون اینها برای مدیران مدارس شناخته شده هستند کمک‌های مردمی از آنها گرفته نمی‌شود بلکه از طریق خیرین مدارس علاوه بر موضوع آموزشی در امورات زندگیشان هم کمک می‌کنند.

عرب خزائلی افزود: در محله شهید آهنگر دانش آموزان نوعا در سه مدرسه باغچه بان، شهید اسدیان و ولی‌زاده سورک جمع شدند و این مدارس اینها را در طرح حمایت از کم بضاعت‌ها مورد حمایت قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مدارس هیات امنایی تحت پوشش شهسوارانی در دو مرحله اواخر شهریور و اواخر اسفند دانش آموزان کم توان مالی که مدیران معرفی می‌کنند کفش، لباس و لوازم التحریر آنها تامین می‌شود البته مواردی هم به‌عنوان ضعف مالی به بنیاد آرش معرفی می‌شوند و تحت پوشش خاص قرار می‌گیرند.

مدیر آموزش و پرورش میاندورود، گفت: در اداره هم صندوق تعاون درنظر گرفته شد که همکاران شهرستان به میل خودشان مبلغ را تعیین کردند و از آنها کم می‌شود که برای دانش آموزان بی‌بضاعت و بیماران نیازمند مساعدت می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + 5 =