کد خبر : 134812
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۹:۴۰
-

آزادی‌های دختران تهرانی

آزادی‌های دختران تهرانی

به گزارش قائم آنلاین، مقاله گاردین با این مقدمه آغاز می‌شود: «با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت روزانه، تهران یکی از بالاترین سطوح جمعیت و آلودگی هوا را دارد.» ترافیک فشرده تهران به پدیده اجتماعی غریبی تبدیل شده است. جوانانی که در محله‌های شمال‌شهر رانندگی می‌کنند خیابان‌ها را به محلی برای قرار گذاشتن تبدیل کرده‌اند؛

به گزارش قائم آنلاین، مقاله گاردین با این مقدمه آغاز می‌شود: «با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت روزانه، تهران یکی از بالاترین سطوح جمعیت و آلودگی هوا را دارد.»

ترافیک فشرده تهران به پدیده اجتماعی غریبی تبدیل شده است. جوانانی که در محله‌های شمال‌شهر رانندگی می‌کنند خیابان‌ها را به محلی برای قرار گذاشتن تبدیل کرده‌اند؛ اصطلاح «دور-دور» مربوط به گروه‌هایی از زنان و مردان جوان است که در خیابان‌ها رانندگی می‌کنند و خودرو را کنار می‌زنند و از پنجره تلفن رد و بدل می‌کنند.

در پارک آب – و – آتش، دختری نوجوان با جین جذبی عبور می‌کند. جمعیتی از خانواده‌ها برای گرفتن سلفی ژست می‌گیرند.

زن میانسالی که از ۲۰ سال قبل در کانادا زندگی می‌کنند و برای دیدن خانواده‌اش با خواهرش به ایران آمده‌اند می‌گوید: «وقتی ما بزرگ می‌شدیم هرگز فضاهای مثل این نداشتیم. حتی چندسال قبل، تصور دیدن چنین صحنه‌هایی ممکن نبود.»

این چشم‌اندازها با تصور غالبی که برای بیشتر خارجی‌ها از تهران وجود دارد در تضاد است؛ آنها فکر می‌کنند تهران شهری است که در آن قوانین مذهبی زنان را حتی از دوچرخه‌سواری هم منع می‌کند.

روی پل پیاده‌روی طبیعت زوج جوانی بازو به بازو قدم می‌زنند. یکی از دو خواهر با دیدن این صحنه می‌گوید: «اگر آن‌زمان مثل این با پسر دیده می‌شدیم مجبور بودیم با او ازدواج کنیم.»

گاردین در ادامه می‌نویسد: «در حال‌ حاضر ۸٫۴ میلیون نفر در شهر تهران و حدود ۱۴ میلیون در تهران و مناطق پیرامونش زندگی می‌کنند و این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای غرب آسیا است. براساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل‌متحد، جمعیت تهران تا سال ۲۰۲۸ از مرز ۱۰ میلیون نفر خواهد گذشت و تا سال ۲۰۳۵ به فهرست رده‌بندی کلان‌شهرهای جهان وارد خواهد شد.»

تهران شبیه لس‌آنجلس

الیور وینرایت می‌نویسد: «در ترافیک یکی از بزرگراه‌های تهران گیر کرده‌ام. این شهر احساسی شبیه به لس‌آنجلسِ مناره‌دار را به آدم می‌دهد. البته این شباهت بی‌دلیل نیست: ساختار شهری امروزی تهران را ویکتور دیوید گروئن، پدرخوانده مراکز خرید شهری طراحی کرده است. سال ۱۹۶۶ دولت ایران گروئن را برای تهیه طرح جامع آینده پایتخت استخدام کرد و او شبکه‌ای از بزرگراه‌ها را طراحی کرد که مناطق مختلف شهر را که با دره‌های سبز از هم جدا می‌شدند به‌یکدیگر متصل می‌کرد. این مدل، مدلِ نوعی شهرهای جدید آمریکایی بود و فقط کافی بود که با کوهپایه‌های کوه‌های البرز سازگار شود.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =