کد خبر : 134612
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
-

بودجه حمایتی صندوق ملی محیط زیست روی میز کمیسیون تلفیق بودجه

بودجه حمایتی صندوق ملی محیط زیست روی میز کمیسیون تلفیق بودجه

به گزارش قائم آنلاین، پساب و پسماند یکی از چالش‌های جدی زیست محیطی در استان مازندران است. پروژه نیمه تمام زباله‌سوز در ساری و نوشهر، اوضاع نامناسب دپو زباله در آمل، وضعیت نگران کننده زباله در بابل، ریزش شیرابه‌های زباله در رودخانه تلار، مشکلات حمل زباله در محمودآباد، فریدونکنار، وضعیت نامناسب پسماند در نکا و

به گزارش قائم آنلاین، پساب و پسماند یکی از چالش‌های جدی زیست محیطی در استان مازندران است.

پروژه نیمه تمام زباله‌سوز در ساری و نوشهر، اوضاع نامناسب دپو زباله در آمل، وضعیت نگران کننده زباله در بابل، ریزش شیرابه‌های زباله در رودخانه تلار، مشکلات حمل زباله در محمودآباد، فریدونکنار، وضعیت نامناسب پسماند در نکا و نامشخص بودن محل انتقال زباله در شهرستان میاندورود و رهاسازی زباله روستاها به صورت نامناسب از مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی مازندران تنها در حوزه پسماند می‌توان ذکر کرد.

سرمایه‌گذار زباله در نوشهر و زباله‌سوز ساری منتظر ساخت زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی این واحد است، پیشرفت کارخانه زباله‌سوز نوشهر اگر چه مناسب است اما تلاش‌های انجام شده به ثمر نرسیده و همچنان شیرابه‌ها زباله نوشهر به رودخانه کنار نزدیک دریا می‌ریزد.

برای رفع مشکل دفن پسماند در استان مازندران و سایر نقاط کشور همیشه مشکل اعتباری در صدر قرار داشت و نحوه هزینه کرد اعتبارات هم از چالش‌های جدی بوده است.

اعتبار برای ساماندهی زباله در کشور اختصاص پیدا می‌کرد ولی به دلیل نامشخص بودن ناظر هزینه کرد این پروژه‌ها منابع مالی صرف سایر امور در حوزه شهرداری‌ها می‌شده و امر پسماند به صورت کلی در این بخش مغفول می‌ماند.

دولت در سال جاری هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی پسماند در کشور اختصاص داده است.

این مطلب را حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در جمع خبرنگاران اعلام کرده است.

وی با اعلام اینکه با برنامه‌ریزی دولت این اعتبار در اختیار صندوق ملی سازمان محیط زیست کشور قرار می‌گیرد، افزود: در صورت تصویب این اعتبار در کمیسیون تلفیق مجلس و صحن علنی به همان شیوه‌ای که دولت اختصاص داده است، امکان نظارت بر هزینه‌کرد این اعتبار در ساماندهی پسماند بسیار بیشتر می‌شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با اختصاص این اعتبار در صندوق ملی محیط زیست، هزینه کرد در حوزه پسماند به دلیل نظارت‌های زیست محیطی هدفمند انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به حساسیت‌های زیست محیطی استان مازندران سهم این استان و دیگر استان‌های شمالی از محل ساماندهی اعتبارات پسماند بیشتر از دیگر نقاط کشور است، با این ردیف بودجه‌ای و نهادینه شدن آن برای سال‌های آینده می‌توان امیدوار بود که پروژه‌های ساماندهی زباله در مازندران به ثمر می‌رسد.

این مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه چهار نفر از نمایندگان مجلس استان مازندران جز اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هستند و دو نفر از آنها هم به عنوان هیأت رئیسه مشغول فعالیت هستند انتظار می‌رود که زمینه تصویب این بودجه برای به ثمر رسیدن طرح‌های پسماند را فراهم کنند.

به گزارش بلاغ، به نظر می‌رسد که حمایت از صندوق ملی محیط زیست هم گام مناسب برای رفع مشکلات پسماند در کشور به ویژه در استان‌های شمالی کشور است.

در حال حاضر چشم‌ها به کمیسیون تلفیق بودجه دوخته شده است که دین خودشان را به استان‌های شمالی کشور به ویژه حوزه انتخابی خود ادا کرده و رای به هزینه کرد بهینه بودجه پسماند در کشور بدهند تا حداقل گام‌های اولیه ساماندهی اعتباری پسماند در کشور محکم‌تر برداشته شود به این دلیل آنچه که در سنوات گذشته برای ساماندهی پسماند اختصاص داده می‌شد چندان نظارت‌های قوی زیست محیطی بر آن حاکم نبوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + هفت =