کد خبر : 133376
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۹:۵۰
-

چگونه ایرانی ها دو هزار سال پیش توانستند بستنی بسازند؟

چگونه ایرانی ها دو هزار سال پیش توانستند بستنی بسازند؟

به گزارش قائم آنلاین، ایران ادعا می کند که محل تولد بستنی است. اما این محصول دو هزار سال پیش چگونه ساخته می شده است؟ بی بی سی در مستندی تلاش کرده پاسخ این پرسش را به دست آورد. سال هاست که بین ایرانی ها و ایتالیایی ها مبنی بر این که کدام یک اولین

به گزارش قائم آنلاین، ایران ادعا می کند که محل تولد بستنی است. اما این محصول دو هزار سال پیش چگونه ساخته می شده است؟ بی بی سی در مستندی تلاش کرده پاسخ این پرسش را به دست آورد.

سال هاست که بین ایرانی ها و ایتالیایی ها مبنی بر این که کدام یک اولین بار توانسته اند بستنی بسازند، بحث و رقابت وجود دارد و هر کدام از این دو کشور سعی می کنند افتخار کشف یا تولید این پر طرفدار ترین دسر و البته میان وعده مقوی و خوشمزه را به نام خودشان ثبت کنند. در شرایطی که دورترین و قدیمی ترین مدارک و شواهد ایتالیایی ها به علاقه نرون، امپراتور خونخوار رومی ها به نوعی خوراکی شیرین یخی در سال شصت و دو پیش از میلاد مسیح بار می گردد، حالا مستند سازان بی بی سی در مستندی شواهدی نشان داده اند که چهار صد سال پیش از میلاد مسیح در مناطق گرم و خشک کویری ایران یخ تولید می شده و از این یخ در تولید یک خوراکی شیرین استفاده می شده است.

مستند سازان بی بی سی با ورود به یک یخچال طبیعی، که فضایی زیر زمینی بوده که چهار صد سال پیش از میلاد مسیح محل نگهداری و انبار یخ بوده، با کنار هم گذاشتن شواهد و اسناد، راه تولید بستنی را در ایران یافته اند و از چگونگی تولید بستنی های درجه یک و خوشمزه ایرانی رازگشایی کرده اند.

در مستندی که بی بی سی تراول به نمایش گذاشته، نشان داده می شود که ایرانی ها دو هزار و پانصد سال پیش می توانستند در تابستان ها خودشان را با بستنی خنک کنند. این بستنی ها البته به شکل بستنی های امروز نبوده و برای تولید آن از یخ، شکر و نشاسته استفاده می شده. خوراکی خوشمزه ای که امروز هم در ایران طرفدار دارد و تقریبا در تمام شهرهای ایران مغازه هایی می توان یافت که این خوراکی پر طرفدار را که فالوده نام دارد تولید کرده و به فروش می رسانند.

مطلب پیشنهادی

عجیب ترین روش درمانی جدید برای مشکل سفیدی موها

عجیب ترین روش درمانی جدید برای مشکل سفیدی موها

در این مستند با یکی از قدیمی ترین بستنی فروشان اصفهان نیز صحبت شده که بستنی های سنتی ایرانی تولید می کند. این بستنی فروش می گوید در بستنی های امروز ایرانی از شیر، شکر، خامه، آجیل، زعفران و ثعلب استفاده می شود ، ترکیبی که به نظر می رسد قرن هاست بدون تغییر مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از خوشمزه ترین بستنی های دنیا را تولید می کند.

این مستند البته رازی را نیز بر ملا می کند. بستنی فروش ایرانی که در شهر توریستی اصفهان با توریست های خارجی پر شماری سر و کار دارد، می گوید که ایرانی ها و آمریکایی ها بستنی های چرب و شیرین را می پسندند، اما ذائقه اروپایی ها به بستنی های کم چرب و کم شیرین علاقه دارد.
این خود نشان می دهد بستنی اولین بار در هر کشوری تولید شده باشد، بستنی سنتی چرب و شیرین ایرانی صد در صد محصول این کشور است و اروپاییان حداقل روی این بستنی نمی توانند و نباید ادعایی داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 14 =