کد خبر : 133468
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
-

وجود ۲۷ نقطه دپوی غیراصولی زباله در مازندران

وجود ۲۷ نقطه دپوی غیراصولی زباله در مازندران

به گزارش قائم آنلاین، محمد ابراهیم یخکشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن رد هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه با آبگیری سدهراز بواسطه عمارت فاجعه زیست محیطی رخ می‌دهد، گفت: سد هراز مطالبه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان مازندران است. وی زباله و پسماند مازندران را یکی از مسائل اساسی استان خواند

به گزارش قائم آنلاین، محمد ابراهیم یخکشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن رد هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه با آبگیری سدهراز بواسطه عمارت فاجعه زیست محیطی رخ می‌دهد، گفت: سد هراز مطالبه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان مازندران است.

وی زباله و پسماند مازندران را یکی از مسائل اساسی استان خواند و ادامه داد: زباله‌ها در مازندران به ناچار در مناطق ورودی به دشت‌ها و در مجاورت رودخانه‌ها دپو می‌شدند، افزود: عمارت محل دپوی زباله آمل و شهرهای اطراف است که در فاصله‌ای از رودخانه و در خارج از دریاچه قرار دارد.

این مسئول حل مشکل عمارت و زباله آمل را اولویت نخست آب منطقه‌ای اعلام کرد و افزود: موضوع زباله آمل و شهرهای اطراف نیز با اولویت در دستور کار استان قرار دارد.

یخکشی با بیان اینکه سد هراز دارای مجوزهای زیست محیطی است و تمام ابعاد آن بررسی شده است، گفت: در خصوص سد هراز فرآیند ارزیابی زیست محیطی انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای به مفاد ارزیابی زیست محیطی در خصوص سد هراز متعهد است، اظهار داشت: در چارچوب مفاد زیست محیطی تاکید ویژه‌ای بر حل و فصل مشکلات زیست محیطی سد هراز دو سال قبل از آبگیری داریم.

وی با اشاره به انتخاب مشاور برای مدیریت امحا و کنترل دپوی زباله عمارت گفت: یکی از دانشگاه‌های مادر و مهم کشور به عنوان ناظر عالیه امحا و کنترل دپوی زباله عمارت انتخاب شده است تا تمامی‌مراحل علمی‌و کارشناسی طی شود.

یخکشی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی برای تهیه طرح اجرایی مدیریت زباله عمارت مشخص شده‌اند، اظهار داشت: فرمانداری و شهرداری آمل، محیط زیست و استانداری برای این امر انتخاب شدند.

این مسول خاطرنشان کرد: پس از آماده شدن طرح اجرایی، عملیات اجرایی شروع خواهدشد.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت سلامت آب رودخانه هراز در چه میزان است، تاکیدکرد: طبق تحقیقات اخیر به عمل آمده و بر اساس نتایج نمونه برداری و آنالیز کامل نمونه‌های آب هراز در محور سد هراز، آب رودخانه هراز در حد آب شرب است و آنالومی‌ عناصر فرعی و مابقی در این رودخانه مشاهده نشده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه نمونه برداری از خاک و آب در محور هراز هم اکنون نیز انجام می‌شود، ادامه داد: فرآیند بررسی منابع آلاینده سد هراز کاملا فنی است و بدون شک مشکل زیست محطی سدهراز قبل از آبگیری مرتفع خواهدشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برخلاف اظهار نظرهایی که در خصوص اثرات اقتصادی و اجتماعی سدهراز می‌کنند احداث این سد موجب ارتقا شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه بالاخص کشاورزان خواهد شد.

وی با بیان اینکه عقب ماندگی تاریخی در سدسازی در مازندران داریم، تاکیدکرد: در آمار ۱۱ ساله ۶۰۰ میلیون متر مکعب از حجم آب‌های مازندران کم شده است.

یخکشی با اشاره به کشت مجدد گفت: بیشترین کشت مجدد در حوزه رودخانه هراز افتاده است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به اینکه کشت دوم میزان مصرف اب را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: طبق گفته مسولین ذی ربط زیرساخت‌های پسماند در مازندران آماده نیست و۲۷ نقطه دپوی غیراصولی زباله در مازندران وجود دارد.

یخکشی با بیان اینکه ۱۰ سد در مازندران وجود دارد، گفت: کل ظرفیت سدهای استان مازندران ۳۲۸ میلیون مترمکعب است که سد هراز به تنهایی ۲۵۰ میلیون مترمکعب خواهدبود که تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب می‌توان تنظیم کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 2 =