کد خبر : 132644
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
-

عوارض چاقی بر حس بویایی

عوارض چاقی بر حس بویایی

به گزارش قائم آنلاین، محققان دانشگاه اوتاگو نیوزلند دریافتند توانایی افراد چاق در تشخیص و تفکیک بوها کمتر از سایر افراد است. محققان اطلاعات مربوط به بیش از ۱۵۰۰ نفر را از مطالعات کلینیک سراسر جهان و مقالات منتشر شده در زمینه ارتباط چاقی با حس بویایی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به گزارش قائم آنلاین، محققان دانشگاه اوتاگو نیوزلند دریافتند توانایی افراد چاق در تشخیص و تفکیک بوها کمتر از سایر افراد است.

محققان اطلاعات مربوط به بیش از ۱۵۰۰ نفر را از مطالعات کلینیک سراسر جهان و مقالات منتشر شده در زمینه ارتباط چاقی با حس بویایی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در این بررسی ها مشخص شد ارتباط محکمی بین وزن بدن افراد و توانایی بویایی آنها وجود دارد و هرچه حس بویایی قوی تر باشد، احتمال لاغری بیش تر است.

به اعتقاد محققان حس بویایی نقش مهمی در رفتارهای غذایی دارد، زیرا نحوه شناسایی و انتخاب طعم های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. ضعف در حس بویایی منجر به انتخاب غذاهای ناسالم و در نتیجه افزایش خطر چاقی می شود.

مطلب پیشنهادی

وام گرفتن به اندازه دوبرابر موجودی امکان پذیر شد

وام گرفتن به اندازه دوبرابر موجودی امکان پذیر شد

با توجه به این که افراد چاق حس بویایی ضعیف تری دارند، محققان به این فرضیه رسیدند که چاقی موجب تغییر متابولیسم بدن شده و این تغییر، مسیرهای ارتباطی بین روده و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان برای بررسی صحت این نظریه به بررسی اثرات دو شیوه درمانی چاقی با استفاده از جراحی شامل بایپس معده و برداشتن بخشی از معده پرداختند. در نتیجه این بررسی ها مشخص شد برداشتن معده موجب بهبود حس بویایی می شود در حالی که سایر روش های درمان چاقی چنین اثری ندارند.

به نقل از «ساینس دیلی»، چاقی یک مشکل جهانی است که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار داده و یک عامل ریسک برای دیابت و بیماری های قلبی محسوب می شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت میزان چاقی در جهان از سال ۱۹۷۵ میلادی تا کنون سه برابر شده است.

بهپو

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر ۲۰۰ ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد – لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
در صورتیکه تمایل به دریافت خبرنامه بهداشت نیوز را دارید، آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 10 =