کد خبر : 131666
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۸:۴۰
-

آيا در حيات غير مادي، گياهان هم روح ابدي دارند؟

آيا در حيات غير مادي، گياهان هم روح ابدي دارند؟

به گزارش قائم آنلاین، ابتدا بايد توجه كرد كه گياهان گرچه حيات دارند، اما شايد روح به آن معنايي كه در مورد انسان به كار مي ‏رود، نداشته باشند. اما هر چه باشد بهره ‏اي از تجرد حيات دارند. اساسا در منطق قرآن كريم نه تنها حيوانات و گياهان، بلكه تمامي موجودات از حيات و

به گزارش قائم آنلاین، ابتدا بايد توجه كرد كه گياهان گرچه حيات دارند، اما شايد روح به آن معنايي كه در مورد انسان به كار مي ‏رود، نداشته باشند. اما هر چه باشد بهره ‏اي از تجرد حيات دارند. اساسا در منطق قرآن كريم نه تنها حيوانات و گياهان، بلكه تمامي موجودات از حيات و تجرد بهره ‏اي دارند و لذا همه ‏ي موجودات عالَم به تسبيح حق مشغولند، ولو اين كه ما انسان‏ها متوجه نشويم: «و إن من شي‏ء إلا يسبح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم». پس اگر مقصود از اين سؤال روح اصطلاحي نباشد، بلكه حقيقت هر موجودي باشد، بايد گفت كه حقيقت هيچ موجودي، حتي جمادات، از بين نمي‏ رود و لذا در قرآن كريم حشر و رستاخيز، تنها مختص انسان نيست، بلكه تمامي موجودات عالم در قيامت محشور مي‏ شوند.

به بيان علامه طباطبايي (ره)، آيه شريفه‏ «و ما خلقنا السماء و الأرض و ما بينهما باطلا» و نيز آيه‏ «و ما خلقنا السموات و الأرض و ما بينهما إلا بالحق و أجل مسمي» عمومي بودن معاد را ثابت مي‏ كنند، چون خداوند متعال [در اين آيات فرموده كه هر موجودي براي غايتي آفريده شده است و خلقتش باطل نيست.] و در اين دو سياق، بين موجودات زنده – البته زنده از نظر ما – و غير زنده، يا بين موجودات عاقل و غير عاقل، فرقي ننهاده و لذا مي ‏فهميم كه حكم معاد و حشر براي همه ‏ي موجودات است.».

بر اساس آيات قرآن صريحا مي‏ توان حشر تمامي موجودات زنده و غير زنده را اثبات كرد و اين مطلب در روايات، شرح بيش‏تري داده شده و حتي حسابرسي حيوانات نيز مطرح شده است. به عنوان مثال در روايتي آمده است كه پيامبر (ص) هنگام ديدن شتري كه بسته بارش را از پشتش برنداشته بودند، فرمود: «صاحبش كجاست؟ به او بگوييد خود را براي دادخواهي فردا (قيامت) آماده كند.»

 

منبع:

زندگي پس از مرگ،‏ جلد چهارم‏، حسين سوزنچي،‏ ص

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =