کد خبر : 131429
تاریخ انتشار : شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۹:۵۵
-

چرا قرآن تكذيب يك پيامبر را تكذيب همه پيامبران قلمداد نموده؟

چرا قرآن تكذيب يك پيامبر را تكذيب همه پيامبران قلمداد نموده؟

به گزارش قائم آنلاین، از آن جا كه شخصيت حقوقي همه پيامبران الهي يعني هدف و هدايت آنان مشترك است، كسي كه نبوت يك پيغمبر را انكار كرد، مثل آن است كه نبوّت همه انبيا را نپذيرفته باشد. مؤمنان هيچ فرقي در اصل رسالت و لزوم قبول رسولان بين آنها قائل نمي شوند، يعني پذيرش رسالت يك پيغمبر،

به گزارش قائم آنلاین، از آن جا كه شخصيت حقوقي همه پيامبران الهي يعني هدف و هدايت آنان مشترك است، كسي كه نبوت يك پيغمبر را انكار كرد، مثل آن است كه نبوّت همه انبيا را نپذيرفته باشد. مؤمنان هيچ فرقي در اصل رسالت و لزوم قبول رسولان بين آنها قائل نمي شوند، يعني پذيرش رسالت يك پيغمبر، مستلزم پذيرش رسالت همه انبيا است. همچنين ترك دعوت و هدايت يك پيغمبر مستلزم ترك همه انبياست. از اين رو قرآن اقوامي كه پيامبر خود را تكذيب نموده اند را به منزله تكذيب كننده همه پيامبران دانسته است. در اينجا به برخي مثالهاي قرآني اشاره مي كنيم:

۱- خداوند درسوره حجرمي‏ فرمايد: («ولقد كذَّب اصحاب الحجر المرسلين») [۱] اصحاب حجر، همه مرسلان را تكذيب كردند. در حالي كه اصحاب حجر بيش از يك پيغمبر نداشتند و در برابر همان پيغمبر ايستادند. اين سخن براي آن است كه از يك سو سخن پيامبرِ اصحاب حجر سخن همه انبياي گذشته و آينده بوده است،
۲- درباره «اصحاب ايكه» نيز مي ‏فرمايد: («كذَّب اصحاب الأَيكة المرسلين») [۲] آنان كه دعوت حضرت شعيب را نپذيرفتند و به نفرين آن حضرت مبتلا شدند، همه پيامبران را تكذيب كردند.

۳ و ۴- درباره قوم ثمود و همچنين قوم لوط نيز مي‏ فرمايد آنان همه مرسلان را تكذيب كردند: («كذَّبت ثمودٌ المرسلين»)[۳] («كذَّبت قوم لوطٍ المرسلين»)[۴] با اين كه قوم ثمود و همچنين قوم لوط بيش از يك پيامبر نداشتند.

بدين ترتيب طبق بيان قرآن اين اقوام با انكار دعوت پيامبر خود، هدف همه انبيا را تكذيب كردند، چون دعوت يك پيغمبر، دعوت همه انبياست. و از سوي ديگر غالباً در دعوت هر پيامبري جريان انبياي گذشته و آينده مطرح است و تكذيب يك پيامبر، تكذيب همه پيامبراني است كه جريان زندگي آنان، به ‏اجمال يا به تفصيل، در گفتار آن پيامبر مشخص، طرح شده است. خلاصه آن كه طبق جهات ياد شده تكذيب يك پيامبر مستلزم تكذيب همه انبياست.

پي نوشت:
[۱] حجر، ۸۰٫ «المرسلين» جمع مُحَلّي به الف و لام است كه مفيد عموم و شمول است.

[۲] شعراء، ۱۷۶٫

[۳] شعراء، ۱۴۱٫

[۴] شعراء، ۱۶۰٫

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 15 =