کد خبر : 131523
تاریخ انتشار : شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
-

برجام مرده است و ما خارج از آن هستیم

برجام مرده است و ما خارج از آن هستیم

به گزارش قائم آنلاین، محمدجواد لاریجانی مشاور امور بین‌الملل رئیس ‌قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اعتقاد بر اینکه ما دیگر هیچ تعهدی به برجام نداریم، بیان کرد: ما در برجام دو اندیکاتور داشتیم. اندیکاتور اول این است که ما باید نفت خودمان را در حد سهمیه‌مان به

به گزارش قائم آنلاین، محمدجواد لاریجانی مشاور امور بین‌الملل رئیس ‌قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اعتقاد بر اینکه ما دیگر هیچ تعهدی به برجام نداریم، بیان کرد: ما در برجام دو اندیکاتور داشتیم. اندیکاتور اول این است که ما باید نفت خودمان را در حد سهمیه‌مان به راحتی بتوانیم بفروشیم و دو اینکه باید سیستم بانکی به ما اجازه بدهد این پول نفت را هرجور می‌خواهیم مصرف کنیم و این دو اصلاً شرط مذاکرات ما در برجام بود و انجام نشد.
لاریجانی افزود: حالا ما اولین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که نباید تعهد برجامی را بر دوش خود نگه داریم نه اینکه خارج بشویم از برجام. دنیا نباید تصور کنند که ما مسئول هستیم تمام قدم‌ها را برداریم و آنها هم هروقت دلشان خواست هرکاری انجام دهند. ما امروز هیچ تعهد بین‌المللی نداریم. هفت بند از برجام مربوط به آمریکاست و اگر شما هفت بند از یک قراردادی را بردارید دیگر آن قرارداد اعتبار ندارد. لذا ما باید در این مذاکرات کارشناسانه عمل کنیم نه تنها سیاسی.
وی با پاسخ به سؤال که در برجام بمانیم یا خارج شویم، بیان کرد: ما اگرچه ممکن است به برجام عمل کنیم اما باید اعلام کنیم که هیچ تعهد قانونی به برجام نداریم. و دیگر اینکه در برجام ۱۸ مورد هست که با برجام تضادی ندارد و ما باید این‌ها را بلافاصله عملیاتی کنیم. دیگر اینکه باید بازرسی‌هایی که مبتنی بر پروتکل الحاقی است را نباید بپذیریم. لذا دیگر محدودیت در بازرسی‌هاست. یعنی کلی کارهای جالب است که به دنیا نشان می‌دهد که ما تعهد قانونی نداریم اما داریم کار می‌کنیم تا ببینیم شما چقدر راه می‌آیید. دولت امید دارد به اینکه اروپا ۶۰-۷۰ درصد از تعهدات خود را انجام دهد و من بر خلاف دولت اعتقاد دارم که این غلط است.
به گزارش تسنیم، دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: برجام یک قرارداد مرده است اما مسئله بین‌المللی است و گزینه‌های ما بسیار بیشتر، پیچیده‌تر و دقیق‌تر از ساده خارج شدن از برجام است. ما اصلا از برجام خارج هستیم.
هدف اصلی اروپا
فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اعلام مکانیزم مالی ویژه از سوی اروپا تا پایان سال میلادی جاری، اظهار داشت: ما نباید چندان به طرف اروپایی امیدوار باشیم چرا که از نظر آنها چه مکانیزم مالی ویژه جهت تداوم همکاری با ایران ارائه شود چه نشود، چه به ایران امتیاز بدهند یا ندهند ایران در برجام خواهد ماند.
ایزدی افزود: تا زمانی که این ذهنیت بین اروپایی‌ها درخصوص ایران وجود داشته باشد، این وضعیت هم ادامه خواهد داشت و آنها خود را ملزم به ارائه امتیازی بیشتر و یا رفتاری بهتر نسبت به ایران نمی‌بینند.
وی در ادامه گفت: اروپایی‌ها در بسیاری از حوزه‌ها هم فکر و همسو با آمریکایی‌ها هستند و طبعاً اگر آنها مجبور به انتخاب میان ایران و آمریکا شوند، انتخاب آنها آمریکا است و البته این انتخاب آنها ده‌ها سال پیش صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قرار بود چند هفته پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها مکانیزم مالی ویژه را تهیه و مراحل اجرایی آن را آغاز کنند، افزود: امروز پس از گذشت هشت ماه از زمان خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها وعده آغاز اجرایی شدن این مکانیسم را تا پایان سال میلادی جاری می‌دهند و این موضوع به دلیل آن است که آنها خروج ایران از برجام را جدی تلقی نمی‌کنند.
ایزدی خاطرنشان کرد: از آنجا که هدف اصلی در میان کشورهای اروپایی بهبود روابط تجاری با آمریکا است بنابراین موضوع ایران از اهمیت بالایی برای آنها برخوردار نیست و هیچ کدام حاضر نیستند که روابط تجاری خود با را آمریکا قربانی ارتباط با ایران کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =