کد خبر : 130944
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۸:۳۰
-

اعطای وام بلاعوض بسیج برای اقتصادی شدن نیروگاه‌های خورشیدی

اعطای وام بلاعوض بسیج برای اقتصادی شدن نیروگاه‌های خورشیدی

به گزارش قائم آنلاین، مجتبی اصغری در نشست تخصصی نقش و پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور که با حضور نمایندگان معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد، سازمان بسیج مستضعفین و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد، با تأکید بر اینکه تا وقتی قیمت‌های برق به صورت

به گزارش قائم آنلاین، مجتبی اصغری در نشست تخصصی نقش و پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور که با حضور نمایندگان معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد، سازمان بسیج مستضعفین و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد، با تأکید بر اینکه تا وقتی قیمت‌های برق به صورت یارانه‌ای و بسیار پایین است، مدیریت مصرف برق توجیه‌پذیر نخواهد بود، گفت: ارزان بودن قیمت برق انگیزه را از بخش خصوصی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از بین می‌برد.

وی افزود: این موضوع باعث می‌شود بخش خصوصی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان معیشت جایگزین در روستاها و عامل ایجادکننده اشتغال در مناطق محروم انگیزه‌ای نداشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیج همواره به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خانگی تأکید می‌کند و امسال در طرح جهاد روشنایی ۳ هزار سامانه خورشیدی نصب خواهد کرد، گفت: سازمان بسیج تا کنون برنامه‌های مختلفی در راستای خدمت‌رسانی، حمایت مردمی و کمک به دستگاه‌های دولتی ارائه کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا همچنین مطرح شده است تا از ظرفیت این نیروی خدمت‌رسانی در جهت طرح جهاد روشنایی وزارت نیرو با هدف احداث سامانه‌های انرژی خورشیدی در مناطق روستایی و محروم استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری ۳ هزار سامانه خورشیدی نصب می‌شود. پس بنابراین در حال حاضر مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین مشکل که در روستاها با آن مواجه هستیم افزایش نرخ مهاجرت بوده است و در صورتی که بتوان شیوه‌های کسب درآمد مانند سامانه‌های خورشیدی را به شکل پایدار در این مناطق ایجاد کنیم، مطمئناً با کاهش مهاجرت از این مناطق روبه‌رو خواهیم شد.

اصغری گفت: برای اقتصادی کردن تعداد سامانه‌های خورشیدی در کنار وام‌های کم‌بهره، سازمان بسیج تسهیلات معادل ۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض به این سامانه‌ها اختصاص می‌دهد.

به گفته وی، این ۵ میلیون تومان از محل صندوق ذخیره ارزی به صورت بلاعوض به این طرح اختصاص می‌یابد.

قائم‌مقام سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور گفت:‌توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر آنکه دارای فواید زیست‌محیطی است موجب اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستایی نیز خواهد شد.

به گفته وی،‌ تا کنون سازمان بسیج با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف ایجاد درآمد برای خانواده‌های کم‌بضاعت و مناطق محروم اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: کماکان از دهه ۷۰ تعداد بیشماری از طرح‌های روستایی در مناطق محروم به اجرا درآمده است اما سوال اینجاست که چرا این طرح‌ها تا کنون ثمربخش نبوده است.

وی افزود: برای پاسخ به این سوال باید گفت که تا فضای کسب و کار در جامعه فعلی بهبود پیدا نکند، نتیجه مطلوبی را در بستر جامعه دریافت نخواهیم کرد.

وی در خصوص بودجه لازم برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: می‌توان از شرکت نفت خواستار شد که سوخت صرفه‌جویی شده در نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به آنها پرداخت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + هفت =