کد خبر : 130895
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
-

جمع‌آوری ۵ هزار نمونه در بانک خون بندناف مازندران

جمع‌آوری ۵ هزار نمونه در بانک خون بندناف مازندران

به گزارش قائم آنلاین، مرتضی ضرابی در نشست خبری در ساختمان جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد، با ارائه توضیحاتی برای معرفی سلول‌های بنیادی خون بند ناف، گفت: هر سلولی، سلول بنیادی نیست بلکه باید قدرت خودنوزایی، تمایز و مشخص شدن را داشته باشد تا سلولی بنیادی باشد. وی افزود: سلول‌های بنیادی خون ساز از منبع

به گزارش قائم آنلاین، مرتضی ضرابی در نشست خبری در ساختمان جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد، با ارائه توضیحاتی برای معرفی سلول‌های بنیادی خون بند ناف، گفت: هر سلولی، سلول بنیادی نیست بلکه باید قدرت خودنوزایی، تمایز و مشخص شدن را داشته باشد تا سلولی بنیادی باشد.

وی افزود: سلول‌های بنیادی خون ساز از منبع مغز استخوان در بیماران دچار مشکلات خونی چون سرطان و تالاسمی و سایر استفاده می‌کنند که لازمه اش این است که در شرایط خاص مغز استخوان گرفته شود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف درباره روند خون گیری، گفت: از خون محیطی فرد سالم سلول‌های بنیادی را می‌توان جدا کرد، خونی که در بند ناف جریان دارد مملو از سلول‌های بنیادی است که بلافاصله بعد از تولد امکان استفاده از این خون درصورت بروز مشکلات خاص وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه حجم خون بند ناف و جفت در دوره جنینی ۸۰ تا ۲هزار میلی لیتر است که بعد از تولد جمع آوری می‌شود، اضافه کرد: این کار طی مدت ۱۵ دقیقه بلافاصله پس از زایمان انجام می‌گیرد و فرآیند ساده و مهمی است.

ضرابی با اشاره به اینکه نخستین بار در سال ۱۹۷۸ شناسایی و در سال ۱۹۸۸ اولین پیوند صورت گرفت، گفت: اولین پیوند به افراد غیر خویشاوند در سرطان خون در سال ۱۹۹۳ انجام شد.

وی افزود: بانک خون در دو بخش عمومی یعنی اهدای خیرخواهانه و ذخیره نمونه شخصی است که طی فرآیندی شامل جمع آوری ،انتقال به آزمایشگاه، جداسازی سلول‌ها و در پایان نمونه داخل تانک‌ها در دمای منفی ۱۹۶ درجه در نیتروژن مایع ذخیره می‌شود.

ضرابی یادآور شد: در دنیا ۸۰۰ نمونه در بانک عمومی و ۴ میلیون نمونه در بانک‌‌های خصوصی ذخیره شده و ۴۰ هزار پیوند صورت گرفته است.

وی به ویژگی‌های خون بند ناف ازجمله در دسترس بودن، آسان و بدون درد کاهش انتقال آلودگی و اینکه شانس رد پیوند کمتری دارد اشاره کرد و گفت: ظرفیت های ایجاد شده در کشور این است که تنها بانک خون در کشور هستیم که بیش از ۱۰۰ هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره‌سازی شده و این میران بالاترین ظرفیت سلولی در سطح خاورمیانه است که دستاورد مهمی بوده است.

ضرابی با اعلام اینکه مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک را در کشور داریم، به طوری که اگر اطلاعات ژنتیکی بیمار را داشته باشیم در زیر یک دقیقه می‌توان نمونه مناسب را از داخل بانک برای پیوند پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان دارای ۳۱ دفتر نمایندگی در کل کشور و دو دفتر در کشورهای عراق و عمان است، اظهار کرد: همچنین در کشور امارات دفتر نداریم ولی نمونه جمع‌اوری می‌شود.

ضرابی ادامه داد: بانک خون محیطی را هم داریم که مخصوص بیماران سرطانی است و برای انجام اتولوگ به‌دلیل اهمیت ضمائم زایمانی روز جهانی خون بند ناف اعلام شده است.

وی افزود: امروزه در درمان بیماری‌هایی چون آرتروز، بیماری لک و پیس و پوستی، پارکینتون، ضایعات نخاعی، اوتیسم، چین و چروک و جوان‌سازی میتوان از سلول‌های بنیادی استفاده کرد.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیان کرد: با اینکه جز کشورهایی هستیم که به علم سلول های بنیادی دست پیدا کردیم ولی در کاربردش هنوز به جایگاه درستی نرسیدیم و محدودیت مراکز پیوند سلول درمانی را داریم.

این مسئول افزود: با توجه به تحریم‌های اخیر در کشور، خوشبختانه توانستیم با شرکت‌های داخلی مذاکراتی برای دانش ساخت تانک‌های دوجداره و ذخیره سازی سلول‌ها داشتیم تا شرایط تولیدش در داخل ایجاد شود و امیدواریم طی پنج سال آینده بتوانیم تعداد نمونه را به عدد ۲۰ هزار برسانیم.

وی اظهار کرد: یک نمونه از سلولهای بنیادی ۶۰۰تا دو میلیارد سلول نابالغ را به دست میدهد، که بیشترین پیوند برای سلول های بنیادی خون بند ناف برای افراد غیر خویشاوند بوده است.

ضرابی با اشاره به اینکه موانعی برای عدم پذیرش خون گیری وجود دارد، گفت: اگردر سابقه پزشکی مادر مواردی از جمله مصارف برخی داروها، تاتو یا بیماری ویروسی باسد نمیتوان از خون بندنافش استفاده کرد، که این تعداد کمتر از پنج الی ۶ درصد موارد هستند، خوشبختانه بهترین شبکه جمع‌آوری را در کل کشور داریم و میزان آلودگی کمتر از یک درصد است .

وی افزود: جمع‌آوری خون بند ناف و پرده جنینی ‌که هر کدام از موهبت‌های الهی هستند و میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند پرده جنینی یا پرده آمینوتیک به عنوان پانسمان بیولوژیک فرآوری می‌شود که در پانسمان زخم‌های مزمن از این پرده جنینی استفاده شده که تا پایان امسال تولیدش به شکل انبوه انجام خواهد شد.

ضرابی خاطرنشان کرد: از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بند ناف در بیماری‌های غیر خونی چون آلزایمر و فلج اطفال استفاده می‌شود، پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری با استفاده از این سلول‌ها وجود دارد، همچنین سلول‌های مزانشیمی پالپ دندان شیری از دندان کودکانی که در سن افتادن دندان هستند گرفته و برای پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد البته هنوز خدماتش شروع نشده است.

وی گفت: تا کنون ۱۱۰هزار نمونه ذخیره سازی شده و ۳۰پیوند برای بیماری‌های خونی انجام شد، از سال گذشته هم کارآزمایی بالینی برای بیماری‌های فلج مغزی انجام شده است.

این مسئول یادآور شد: در مجموع ۵ هزار نمونه از استان مازندران جمع آوری شده با توجه به اینکه این استان از محدود استان‌هایی است که مرکز پیوند دارد و فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهد به همه خانواده‌هایی که در آستانه فرزند دار شدن قرار دارند توصیه می‌کنیم که از این فرصت استفاده کنند، هزینه اینکار ۳ میلیون تومان است که در قالب تسقیط و وام طی قراردادی با بانک رسالت می‌توان پرداخت کرد نمونه را تا ۲۰ سال می‌توان نگهداری کرد.

ضرابی گفت: درصد بالایی از زایمان‌ها به‌صورت سزارین است اگر طبیعی باشد شانس برای گرفتن حجم خون بیشتر را داریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =