کد خبر : 130384
تاریخ انتشار : شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
-

پیگیری‌های بی‌نتیجه آبی!

پیگیری‌های بی‌نتیجه آبی!

به گزارش قائم آنلاین، شاید کمتر کسی باور کند که ساکنان برخی شهرها و روستاهای غرب مازندران با وجود بارش‌های فراوان، رودخانه‌های پرآب و سفره‌های غنی آب‌های زیر زمینی از کمبود آب آشامیدنی رنج می‌برند و با گذشت چندین سال هنوز این مشکل برطرف نشده است. غرب استان مازندران باوجود هزار و ۲۰۰ میلی‌متر بارندگی

به گزارش قائم آنلاین، شاید کمتر کسی باور کند که ساکنان برخی شهرها و روستاهای غرب مازندران با وجود بارش‌های فراوان، رودخانه‌های پرآب و سفره‌های غنی آب‌های زیر زمینی از کمبود آب آشامیدنی رنج می‌برند و با گذشت چندین سال هنوز این مشکل برطرف نشده است.

غرب استان مازندران باوجود هزار و ۲۰۰ میلی‌متر بارندگی با چالش تأمین آب شرب مواجه است.

از سوی دیگر بحث کمبود آب و قطع مداوم آن در تعدادی از روستاها گاهی در رسانه‌ها مطرح و تانکرهای انتقال آب روستایی در مناطقی که زیرپوشش این ارگان باشند اعزام می‌شوند.

جمله پنهان ماندن فقر مازندران زیر برگ سبز بارها و بارها از سوی متولیان استانی مطرح می‌شود ولی برای رفع آن اقدامی انجام نمی‌شود.

این رسانه در راستای پیگیری مطالبات عمومی، برای آگاهی و توجه مردم و مسئولان به ضرورت موضوع، این موضوع را جزء سوژه‌های پیگیری خود قرار داده است که در این راستا در گام نخست به تشریح این معضل از زبان فرمانداران غرب استان پرداخته است.

جواد اصلانی فرماندار عباس‌آباد در جلسه اخیر شورای اداری مازندران به معضل کمبود آب در شهرستان‌های غرب استان اشاره و از مسئولان دستگاه‌های خواست تا توجه جدی به این موضوع را در اولویت کاری این شورا قرار دهند.

تأمین آب یکی از مشکلات اساسی
وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما در این‌باره اظهار کرد: بنده به‌دلیل اینکه در شهرستان‌های رامسر، عباس‌آباد و تنکابن کار کرده‌ام، کاملا این مشکل را لمس کرده و به عینه در میان مردم دیده‌ام.

قطعی ۵ روزه آب در برخی از روستاهای بالادست
فرماندار عباس‌آباد با بیان اینکه یکی از موضوعات اساسی شهرستان‌های غرب استان، موضوع تأمین آب آشامیدنی است؛ افزود: باید نگاه‌ها را در غرب استان به سمت آب ببریم؛ در مناطق بالادست، خانوارهایی هستند که بیش از ۵ روز آب خانگی آن‌ها قطع است.

این مسئول بیان کرد: من به عینه دیدم که بعضی از روستاها، آبی که دارند را میان اهالی تقسیم می‌کنند و یا در برخی نقاط، انتقال آب با تانکرها تأمین می‌شود.

وجود رودخانه‌های متعدد و بی‌برنامگی در بهره‌بری

اصلانی با بیان اینکه ما باید روی موضوع آب سرمایه‌گذاری کنیم؛ خاطرنشان کرد: ما در غرب استان رودخانه‌های پر آب و خوبی حتی به لحاظ کمیت داریم، رودخانه‌های متعددی نظیر، دو هزار، سه هزار، نشتارود، صفا رود و غیره که آب‌های این رودخانه‌ها بعد از طی مسیر به دریا می‌ریزد و شور می‌شود؛ بی‌آنکه بهره‌ای ببریم.

وی ادامه داد: در رامسر، عباس‌آباد، تنکابن و سایر نقاط بالادست شهرستان‌های غرب استان ما کلا مشکل آب داریم و اگر به همین روال پیش برود، دچار مشکلات اساسی خواهیم شد.

خیلی از اراضی کشاورزی بلا استفاده مانده‌اند
فرماندار عباس‌آباد با بیان اینکه خیلی از اراضی کشاورزی نیز در این نقاط، به‌دلیل کم آبی بلااستفاده مانده‌اند؛ اظهار کرد: باید با تغییر اصلاح کشت در این مناطق ضمن مدیریت منابع آبی، کشاورزی در این مناطق که ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد نیز احیا شود.

افزایش مشکل کم‌آبی با افزایش تقاضای مشترکین جدید
اصلانی توصیه کرد: با توجه به منابع آبی موجود در غرب استان باید با جذب اعتبارات ملی و آغاز پروژه‌های لازم نظیر سدسازی، این مشکل مدیریت و رفع شود.

به گفته وی، علیرغم کم آبی موجود هر ساله بر تعداد مشترکین جدید افزوده می‌شود و این موضوع موجب می‌شود تا هر ساله بر مشکلات کم آبی نیز بیشتر از گذشته اضافه شود.

وجود مشکل کمبود منابع آب در کلاردشت
در بخش دیگری از پیگیری این موضوع در غرب استان گفت‌وگویی با کامران پولادی فرماندار کلاردشت انجام دادیم که وی نیز توجه مسئولان استانی را به این موضوع  خواستار شد و تصریح کرد: ما در کلاردشت با مشکل کمبود مخازن و منابع ذخیره آب مواجه هستیم.

وی افزود: خیلی هم در این خصوص پیگیری کردیم اما متأسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم.

فرماندار کلاردشت خاطرنشان کرد: برای ساخت منابع و مخازن ذخیره‌سازی آب در کلاردشت چندین سال است که زمین مشخص شده، دیوار کشی به پایان رسیده و حتی گودبرداری هم انجام دادیم اما اعتبارات لازم جهت احداث و ادامه پروژه از سوی مدیران دستگاه‌های ذیربط پیگیری نشده است.

وجود مشکل آب در ۵ روستای بالادست رامسر
محمد آزاد فرماندار رامسر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه آب یکی از موضوعات اساسی و جدی استان و کشور و به‌طبع شهرستان‌های غرب مازندران است؛ گفت: آب در شهرستان رامسر باید مدیریت شود، باید مدیریت در بحث منابع، تولید و مصرف با جدیت دنبال شود.

وی در خصوص مشکل آب در مناطق بالادست رامسر ضمن تأیید این موضوع پاسخ داد: مجموعا ۴ تا ۵ روستا در مناطق بالادست با کمبود آب مواجه هستند که نیازمند مدیریت در توزیع آب در این مناطق است.

مشکل فرسودگی شبکه‌ها را داریم

فرماندار رامسر در پاسخ به این سوال که آیا در شهرستان رامسر با مشکلی برای تأمین آب آشامیدنی دارید یا خیر، اظهار کرد: در شهر رامسر، تولید آب‌ آشامیدنی وضعیت مطلوبی دارد اما با مشکل فرسودگی شبکه‌ها مواجه هستیم.

آزاد خاطرنشان کرد: هم شبکه‌ها باید در رامسر بهسازی شوند و هم باید برای مدیریت منابع آبی، مردم پای کار بیایند و در مصرف‌شان مدیریت کنند.

مصرف دوبرابری آب آشامیدنی در رامسر تا کمبود منابع آب کشاورزی
وی تصریح کرد: از آن‌جا که در مناطق شهری رامسر، عموما واحدهای مسکونی به‌صورت خانه باغ هستند؛ لذا مصرف ما به‌جای ۳۰۰ میلی‌متر بر ثانیه، هم اکنون ۶۰۰ میلی متر بر ثانیه بوده و دو برابر شده است.

به گفته فرماندار رامسر، مردم دلیل استفاده از آب آشامیدنی را در مصارف کشاورزی، کمبود منابع آب کشاورزی در این شهرستان عنوان می‌کنند.

ناگفته نماند که طی تماس با زندی فرماندار چالوس جویای وضعیت تأمین آب در این شهرستان هم شدیم که زندی با بیان اینکه مشکلات ما در این بخش خیلی گسترده است، پرداختن به جزییات و توضیحات بیشتر را مستلزم حضور رودررو در دفتر کاری خود عنوان کرد و از ادامه پاسخ خودداری کرد.

خوب آنچه مشخص است بنا به اظهارات فرمانداران غرب استان، مشکل تأمین آب آشامیدنی در این نقاط از موضوعات جدی است که باید مسئولان دستگاه‌های ذیربط استان به فکر چاره‌اندیشی و اتخاذ تمهیدات لازم باشند.

پیگیری این سوژه مردمی ادامه دارد…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه − دو =