کد خبر : 127571
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۹:۲۰
-

چرا هر كسي قادر به تحمل بار سنگين نماز نيست؟

چرا هر كسي قادر به تحمل بار سنگين نماز نيست؟

به گزارش قائم آنلاین، نماز، بر اثر داشتن اجزايي چون ركوع و سجود، تجسّمي از خضوع و خاكساري است و هر كسي حاضر به انجام آن نيست. ازاين‏رو در آيه فوق، امري بزرگ و سنگين معرّفي شده است. در جاي ديگر نيز آمده است: («كبر علي المشركين ما تدعوهم إليه»)[۱] تنها كساني مي ‏توانند به آساني آن

به گزارش قائم آنلاین، نماز، بر اثر داشتن اجزايي چون ركوع و سجود، تجسّمي از خضوع و خاكساري است و هر كسي حاضر به انجام آن نيست. ازاين‏رو در آيه فوق، امري بزرگ و سنگين معرّفي شده است. در جاي ديگر نيز آمده است: («كبر علي المشركين ما تدعوهم إليه»)[۱]
تنها كساني مي ‏توانند به آساني آن را تحمّل كرده، آن را برپا دارند، از آن استعانت بجويند و به نتيجه برسند كه به امر عظيم‏ تر، يعني خشوع قلبي رسيده باشند. جنگ دروني و مبارزه با هواي نفس نيازمند خضوع و خاكساري دربرابر خداي بزرگ است.
خداي سبحان در جنگ با دشمن بيروني به ما فرمود: هرچه در توان داريد براي رويارويي با دشمن، سلاح فراهم سازيد و نيروي رزمي بسيج كنيد؛ («وأعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة») [۲] در جنگ دروني نيز مي ‏فرمايند: بايد خاشع و دل‏شكسته شويد تا بتوانيد بار سنگين نماز را بر دوش كشيد و همانند زميني كه با خشوع خود مي ‏تواند باران طبيعي را از آسمانِ مُلك جذب كند و در نتيجه، سرسبز و خرّم شود، شما نيز با خشوع دروني و با سلاح دعا و بكاء و با سرمايه اميد و رجا كه همه اين موارد در نماز جمع است، مي‏ توانيد از نماز كمك گيريد تا باران رحمت و مغفرت را از آسمان ملكوت، به زمينه تشنه خود سرازير كنيد.
خلاصه آن‏كه اولاً، در هر جنگي قدرت و عزم آهنين بر پيروزي بر دشمن لازم است. ثانياً، پيروزي در هر جنگي مشروط به خلوص و خضوع در برابر خداوند است. ثالثاً، سلاح جنگ بيرون آهن ستبر و سلاح جنگ درون آه رقيق است.

پي نوشت:

[۱] شوري، ۱۳٫

[۲] انفال، ۶۰٫

تفسير تسنيم، ج۴، ص۱۷۰-۱۷۱٫

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 2 =