تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

توسعه یک حسگرزیستی برای شناسایی میزان گسترش سلول‌های سرطانی

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از گیزمگ، پژوهشگران امیدوارند که بتوانند از این تحقیق برای تولید یک سیستم با دقت بالا که پزشکان را قادر به تشخیص میزان گسترش سرطان می‌کند، استفاده کنند. متاستاز (Metastasis)، دگرنشینی یا فراگُستری به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر، گفته می‌شود. به این

متاستاز (Metastasis)، دگرنشینی یا فراگُستری به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر، گفته می‌شود. به این نوع تومورها، تومورهای دگرنشین نیز گفته می‌شود.

“پرادیپتا گاش” (Pradipta Ghosh)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: سرطان اگر متاستاز نداشته باشد، نمی‌تواند خیلی خطرناک باشد. اگرچه روش‌های متعددی برای تشخیص متاستاز وجود دارد، اما هیچ ابزاری برای مشاهده و اندازه‌گیری پتانسیل سلول‌های تومور در متاستاز وجود ندارد.

هنگامی که یک سرطان از محل اولیه آن به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، درمان آن بسیار مشکل می‌شود، بنابراین یک حسگر زیستی برای نشان دادن و تعیین پتانسیل متاستاز سرطان، حیاتی است. پژوهشگران در تحقیق جدید در مورد یک پروتئین که در سلول‌های سرطانی متاستاز تغییرات بسیار منحصر به فردی را به وجود آورد، متمرکز شده بودند.

پژوهشگران این مطالعه موفق به طراحی و توسعه یک بیوسنسور جدید شدند که می‌تواند به طور موثر، پیشرفت و تغییرات منحصر به فرد این پروتئین را کنترل کند و سیگنال فلورسنت را که میزان متاستاز سلول را نشان می‌دهد، مورد هدف قرار دهد. در حقیقت این حسگر زیستی وقتی که یک سلول متاستاز را ملاقات می‌کند، روشن می‌شود.

“گاش” در انتها افزود: ما طی این مطالعه نه تنها توانستیم اطلاعاتی در مورد سطح تک سلولی به دست آوریم، بلکه توانستیم انعطاف‌پذیری تک سلولی را نیز مشاهده کنیم.

یافته‌های این مطالعه در مجله ” iScience ” منتشر شد.