کد خبر : 127640
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
-

استناد محققان جهان به “روش گنجی”

استناد محققان جهان به “روش گنجی”

به گزارش قائم آنلاین، داوود دومیری گنجی، رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین آمل در گفت‌وگو با اعلام اینکه روشی که ما کشف کرده‌ایم، در دنیا تحت عنوان “روش گنجی” یا AGM method شناخته می‌شود، یادآور شد: کسانی که بعد از ما با این روش کار کرده‌اند، به تحقیقات ما ارجاع می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: این موضوع

به گزارش قائم آنلاین، داوود دومیری گنجی، رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین آمل در گفت‌وگو با اعلام اینکه روشی که ما کشف کرده‌ایم، در دنیا تحت عنوان “روش گنجی” یا AGM method شناخته می‌شود، یادآور شد: کسانی که بعد از ما با این روش کار کرده‌اند، به تحقیقات ما ارجاع می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود میزان ارجاعات به مقاله بیشتر شده و به تبع آن شاخص h-index مقاله بالا رود؛ این شاخص بسته به تعداد مقالات فرد و میزان ارجاعات به آن متغیر بوده و لازم است که نسبت این دو معیار به یکدیگر به صورت ۵۰، ۵۰ باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی یادآور شد: همچنین از دیگر معیارهای قرار گرفتن نام یک دانشمند در لیست دانشمندان یک درصد برتر جهان این است که مقاله او مسیر علمی جدیدی را به روی دیگران بگشاید. همچنین کاربرد بسیار زیاد “روش گنجی” در مهندسی نیز بر این موضوع تأثیرگذار بوده است.

کاربرد متد غیرخطی در پیش‌بینی مسائل اجتماعی

این دانشمند ایرانی که حوزه تخصصی خود را مهندسی مکانیک، شاخه تبدیل انرژی معرفی کرده است، درباره “AGM method” توضیح داد: روش گنجی، کار بر روی مسائل غیرخطی یا دینامیک غیرخطی (Nonlinear Dynamics) است که در بسیاری موارد کاربرد دارد؛ از جمله آن که مساله ساده یک ماشین یا حرکت دورانی یا غیرخطی یک هواپیما، ذیل حوزه دینامیک غیرخطی قرار می‌گیرد.

دومیری گنجی تشریح کرد: همچنین ایده‌های جدیدی که در رابطه با حرکت زیگزاگی یک جسم در سیستم‌های هوافضا مطرح می‌شود و نیز ساخت و نحوه حرکت موشک‌های بالستیک یا هواپیماهای جنگی، برگرفته از ایده دینامیک غیرخطی است.

وی با اشاره به اینکه با پیروی از این روش موشک یا هواپیما در تیررس دشمن نخواهد بود، به جنبه‌های اجتماعی این روش پرداخت و توضیح داد: مسائل اجتماعی از جمله اغتشاشات و … نیز یک الگوی غیرخطی و غیرقابل پیش‌بینی را دنبال می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تصریح کرد: زمانی که جامعه‌ای به مدت طولانی آرام باشد، بزرگان علمی و سیاسی در نقطه‌ای از آن اغتشاش ایجاد کرده تا ببینند به دنبال آن چه اتفاقی می‌افتد؛ به عبارتی آن‌ها از این طریق به تجزیه و تحلیل مسائل مختلف می‌پردازند.

دومیری گنجی افزود: بنابراین ایجاد اغتشاش اجباری، همچون یک جرقه بیرونی و خارج از سیستم محسوب می‌شود که اثرات آن در داخل سیستم، به کمک علم جدید “دینامیک غیرخطی” قابل پیش‌بینی است.

وی تأکید کرد: تازگی این مسائل باعث شده من و دیگر همکارانم از جمله دکتر مفید گرجی و دکتر شیخ‌الاسلام، جزو لیست دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار گیریم.

ضرورت جهت‌دهی رشد علمی به نگارش کتاب و ثبت پتنت

این دانشمند ایرانی با اشاره به اینکه کتاب‌های متعددی در این حوزه نوشته که از سوی انتشارات معتبر جهان از جمله اشپرینگر و … به چاپ رسیده است، اظهار کرد: چنان‌چه مقالات به کتاب و پتنت تبدیل شود، می‌تواند درآمدزا باشد. به عنوان مثال اگر قیمت هر کتاب ۱۰۰ دلار و تیراژ آن صد هزار نسخه باشد، مبلغی برابر با یک میلیون دلار ثروت‌آفرینی خواهد کرد.

وی سپس به افزایش تعداد دانشمندان ایرانی در لیست یک درصد دانشمندان برتر جهان طی سال گذشته اشاره کرد و با اعلام اینکه این عدد از ۷ به ۱۶ نفر رسیده است، گفت: علی‌رغم رشد علمی چشمگیر، هنوز در ابتدای راه هستیم و باید این رشد را به سمت نوشتن کتاب‌های بیشتر و ثبت پتنت، جهت دهیم.

به گزارش ایسنا، پروفسور “دومیری گنجی” امسال برای چهارمین بار، مقام نخست در لیست دانشمندان ایرانی یک درصد برتر جهان را نیز احراز کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =