کد خبر : 126970
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
-

هزار کشته و نقص عضو شده به دنبال انفجار مین در روستاهای مرزی بانه

هزار کشته و نقص عضو شده به دنبال انفجار مین در روستاهای مرزی بانه

به گزارش قائم آنلاین،  کامیار و صفر از اهالی همین روستا هستند، که یکی ۳۵ و دیگری ۴۰ سال سن دارد، آنها تصمیم می گیرند، در حوالی پایگاه نظامی متروکه  رمه را به چرا می برند، کامیار لحظه ای از صفر جدا می شود که صدایی مهیب او را در جای خود خشک می کند، لحظه ای بعد به سمت صدا

به گزارش قائم آنلاین،  کامیار و صفر از اهالی همین روستا هستند، که یکی ۳۵ و دیگری ۴۰ سال سن دارد، آنها تصمیم می گیرند، در حوالی پایگاه نظامی متروکه  رمه را به چرا می برند، کامیار لحظه ای از صفر جدا می شود که صدایی مهیب او را در جای خود خشک می کند، لحظه ای بعد به سمت صدا می دود که پیکر غرق در خون رفیقش را می بیند، سراسیمه به سمت رفیقش می دود اما صدای دوم مهیب تر از قبل در گوشش فریاد می کشد، روی زمین می افتد و دردی سهمناک وجودش را درهم می پیچد هر دو پایش روی مین رفته است و جز بوی دود و خون و درد کشنده چیز دیگری حس نمی کند.

فردا صبح خبری در رسانه ها منتشر می شود: مین باز هم در بانه قربانی گرفت، هردو مصدوم از مچ تا کف پای خود را از دست دادند،

۸۰ روستای بانه و مریوان مین روبی نشده اند

ابوبکر درویشی در این باره به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، می گوید: ۲ سال پیش در سطح شهرستان بانه نیروهای مجرب اقدام به مین روبی در سطح شهرستان کردند، اما همچنان در بسیاری از روستاهای مرزی شهرستان بانه مین روبی انجام نشده است و مین های منفجر شده در شب گذشته که به قطع پای دو نفر از اهالی روستای هنگه ژال بانه انجامید نیز به احتمال زیاد از مین های همین پایگاه بوده است.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته رئیس شورای اسلامی استان کردستان بوده است،  گفت: من مساله مین روبی در سطح شهرستان را از نهادهای مربوطه  پیگیری کردم آنها تمایل دارند که مردم را با خطرات مین آشنا کنند و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است چنانکه از طرف برخی سمن ها و سپاه بسیاری از پایگاه ها نظامی بازمانده از دوران جنگ و بسیاری از مناطق مین روبی شده است.

نماینده مردم بانه در شورای عالی استان ها با بیان اینکه ۸ سال جنگ در این مناطق در جریان بوده و به این زود ی ها نمی توان مین روبی کرد، ادامه داد: هنوز مین، بمب های خوشه ای عمل نشده و خمپاره و توپ های عمل نکرده دوران جنگ در مناطق بانه و مریوان  جان مردم را تهدید می کند که نیازمند اقدامات بیشتری است.

درویشی خاطرنشان کرد: ضروری است ارگان های مربوطه مناطق مین روبی نشده را شناسایی کنند، و با نصب تابلو در مناطق خطر و آموزش، مردم را از خطرات مین آگاه کنند، چنانکه این ۲ نفر نیز با این فکر که ۳۰ سال از جنگ گذشته و مین وجود ندارد، در حالیکه اگر آموزش لازم را دیده بودند این فاجعه بار نمی آمد.

وی با بیان اینکه ۵۰ روستای مرزی در شهرستان بانه و حدود ۳۰ روستا در شهرستان مریوان وجود دارند که مین روبی نشده اند، عنوان کرد: در شهرستان بانه از بعد از پایان جنگ تا کنون ۵۰۰ نفر در اثر انفجار مین جان خود را از دست داده و ۵۰۰ تن دیگر نیز قطع عضو شده اند.

عضو شورای اسلامی استان کردستان با اشاره به شرایط سخت معیشتی مردم کردستان گفت: مردم این مناطق ۸ سال در خط مقدم جبهه بوده  و همیشه مدافع کشور بوده اند اکنون علاوه بر مشکلات اقتصادی و بیکاری، از مین این دشمن پنهان در زیر زمین رنج می برند ونیاز به نگاه ویژه مسئولان دارند.

وی با تاکید براینکه حاکمیت باید به نمایندگان مردم و نظرات آنها احترام گذاشته و از آنها نظرخواهی کند، تصریح کرد: من به عنوان نماینده مردم سال ها تجربه دارم و اگر از ما نمایندگان نظرخواهی نشده و دولت یکطرفه تصمیم گیری کند، کاری از پیش نخواهد برد.

نقشه نقاط مین گذاری شده را نداریم

منصور مرادی نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی درباره علت مین روبی نشدن مناطقی از کردستان گفت: مساله مین همچنان در کردستان حل نشده و مین های جا مانده از زمان جنگ باعث شده که هر از گاهی با انفجار مین ها و در پی آن از دست دادن همشهریان یا نقص عضو آنها مواجه شویم، چنانکه سال گذشته یکی از همشهریان مان ۲ دست و یک چشم خود را ازدست داد.

وی با تاکید براینکه ما بارها  از مسئولین خواسته ایم و تذکر دادیم که هر چه زودتر موضوع مین روبی را پیگیری کرده  و نسبت به خنثی سازی آنها اقدام کنند، خاطرنشان کرد: ۲ سال پیش مین روبی انجام شد، اما موانعی برسر راه این کار وجود داشت، یکی اینکه مسئولان ذیربط نقشه  نقاط مین گذاری شده را ندارند تا بر اساس آن بتوانند مین ها را خنثی کنند، هرچند که برخی از آنها نیز مربوط به دشمن است و نقشه ای از آنها در دست نیست.

نماینده مریوان در مجلس اضافه کرد: همچنین در موارد زیادی بارش برف و باران مین ها را جا به جا کرده است به نحوی که در  زمین های زراعی یا در نزدیکی مدارس در روستاها نیز مین مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است مسئولین ذیربط برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی حساسیت بیشتری داشته باشند، تصریح کرد:ما در این مدت جواب کافی برای پیگیری هایمان نگرفتیم، لذا  نامه ای خطاب به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران تنظیم کرده و به امضای نماینده شهرهای مرزی و تعداد دیگری از نمایندگان خواهم رساند، که هرچه زودتر مساله مین روبی پیگیری شود.

براساس این گزارش، مردم مناطق غربی کشور به لحاظ معیشت و اشتغال در شرایط نامطلوبی به سر می  برند از سوی دیگر این مردم سختی های ۸ سال جنگ را نیز تاب آورده اند اما امروز مساله مین های جمع آوری نشده بیش از پیش بر مشکلات شان افزوده است، آنانکه می روند خانواده ای را در عذاب گذاشته اند و اگر مرد باشند معیشت خانواده از قبل هم شرایط بدتری خواهد گرفت و آنانکه می مانند عضوی از اعضای بدن خود را از دست می دهند به نحوی که دیگر یارای کار کردن را آنهم در این وانفسای نبود شغل و کار مناسب و تکیه زدن بر مشاغلی همچون کلبری و … از دست خواهند داد، لذا ضروری است که مسئولین هر چه زودتر برای مین روبی این مناطق و کاستن از بار مشکلات این مردم چاره ای بیندیشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =