کد خبر : 126862
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
-

محرومیت زدایی هدیه انقلاب اسلامی به استان ها

محرومیت زدایی هدیه انقلاب اسلامی به استان ها

به گزارش قائم آنلاین، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از۸۰۰ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است. حدود ۳۴۰ هزار نفر در روستاهای چهارمحال و بختیاری سکونت دارند ، که این رقم ۳۶ درصد جمعیت این استان را شامل می شود. با عنایت به نگاه ویژه

به گزارش قائم آنلاین، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از۸۰۰ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است.

حدود ۳۴۰ هزار نفر در روستاهای چهارمحال و بختیاری سکونت دارند ، که این رقم ۳۶ درصد جمعیت این استان را شامل می شود.

با عنایت به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به روستاها به ویژه روستاهای واقع در مناطق محروم و عزم مسئولان در ارائه خدمات زیربنایی، آموزشی و عمرانی، با تدبیر عالی ترین مقام اجرایی نظام، دفتر امور مناطق محروم کشور در سال ۱۳۶۸ شکل گرفت و هم اینک نیز به عنوان معاونت توسعه روستایی در حال فعالیت است.

در این سالها با اختصاص منابع لازم به روستاها ، در زدودن غبار محرومیت از چهره مناطق روستایی فعالیت می کند.

در همین راستا در چهارمحال و بختیاری نیز خدمات و فعالیت های بسیاری انجام گرفته است، هر چند کافی نیست و هنوز در برخی از مناطق نارسایی ها و کمبودهایی وجود دارد ، اما این محرومیت زدایی در بهبود زندگی روستاییان نقش بسزایی ایفا کرده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری می گوید: در طول ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی به ویژه در دولت تدبیر و امید، خدمات بسیاری خوبی در روستاها ارائه شده است.

ملک محمد محمودیان گفت: در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از روستاهای استان از نعمت آب لوله کشی، گاز و برق بهره مند نبودند ، اما امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب،دسترسی مردم به این خدمات آسان شده است.

وی ادامه داد: هم اینک ۴۶۴ روستای استان گازکشی شده است که درصد گازرسانی به روستاها را ۸۷ درصد افزایش داده است.

محمودیان تصریح کرد: تنها ۱۳ درصد روستا که در مناطق سخت گذر و کوهستانی از جمله بخش بازفت، دهستان بارز در بخش منج و دهستان پشت کوه میلاس قرار دارند ، بی بهره از انرژی گاز هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری همچنین درصد روستاهای برخوردار از نعمت برق را ۹۹٫۵ درصد و روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت بهره مند از آب لوله کشی را ۷۲ درصد اعلام کرد.

محمودیان ، با بیان اینکه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک هزار و ۵۳۹ کیلومتر راه روستایی در استان ایجاد شده است، اظهار داشت : هم اینک ۶۵ درصد راه های روستایی استان آسفالت است.

وی، با بیان اینکه ۸۴ درصد روستاهای استان دارا مدیریت روستایی هستند، افزود: ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان دارای شورای اسلامی روستا است.

محمودیان تعداد روستاهای برخوردار از خدمات اینترنت را ۹۰ درصد تعداد روستاهای استان عنوان کرد و گفت: هم اینک ۳۰۷ روستا به خدمات اینترنت دسترسی دارند و تا پایان سال ۲۰۰ روستای دیگر نیز به خدمات اینترنت مجهز می شوند.

به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری،۱۰۰ درصد روستا زیر پوشش بیمه سلامت و ۹۰ درصد روستاها تحت پوشش صدا و سیما هستند.

محمودیان، روستاهای دارای تلفن ثابت را ۶۶۵ روستا عنوان کرد و افزود: ۱۵۹ دفتر آی سی تی (ICT) نیز در روستاهای استان فعال شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری به تحولات حوزه کشاورزی در روستاهای استان اشاره و تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی ۲۹۶ هزار تن محصولات کشاورزی در استان برداشت می شد ، اما این میزان هم اینک به یک میلیون و ۴۳۰ تن محصولات زراعی، دام و طیور و آبریان افزایش یافته است.

محمودیان خاطرنشان کرد: تولید ۶ هزار و ۵۰۰ تن قارچ در سال و افزایش تولید عسل از ۷۰ تن به یک هزار و ۵۱۲ تن در سال از دیگر دستاوردهای این حوزه است.

وی، مراکز بهداشتی و درمانی فعال در روستاها را شامل ۴۰ درمانگاه، ۳۳۰ خانه بهداشت و ۷۹ مرکز بهداشتی درمانی اعلام کرد و گفت: ۶۵ مرکز توانبخشی نیز در روستاها خدمات رسانی می کند در حالی که تعداد این مراکز خدماتی قبل از انقلاب انگشت شمار بود.

چهارمحال و بختیاری دارای ۴۲ شهر، ۲۵ بخش و ۸۰۲ روستای دارای سکنه است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۶ برنامه توسعه در استان اجرا شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =