کد خبر : 126380
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
-

لذت آشپزی در منزل

لذت آشپزی در منزل

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام مامان‌پز، اما امروزه، با تغییراتی که در سطح جهان رخ داده است، دیگر وضعیت کاری مانند سابق نیست و «دورکاری» یکی از امکانات این زمانه است. مامان‌پز هم در زمره امکان‌های جدید دنیای امروز است که به کمک بستری همچون اینترنت و به‌کارگرفتن شبکه توزیع، مانند پلی میان مشتری و آشپز

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام مامان‌پز، اما امروزه، با تغییراتی که در سطح جهان رخ داده است، دیگر وضعیت کاری مانند سابق نیست و «دورکاری» یکی از امکانات این زمانه است. مامان‌پز هم در زمره امکان‌های جدید دنیای امروز است که به کمک بستری همچون اینترنت و به‌کارگرفتن شبکه توزیع، مانند پلی میان مشتری و آشپز قرار می‌گیرد و امکان برقراری ارتباط بین این دو را فراهم می‌کند. چنین وضعیتی، در قیاس با شغل‌های مرسوم، سه مزیت مهم دارد:

۱- امکان آشپزی در منزل
۲- ساعات کاری شناور
​۳- نبود نگرانی از توزیع و پخش

فعلا این سه مزیت مهم را مدنظر داشته باشید تا به سراغ تشریح هر یک از این‌ها برویم.

امکان آشپزی در منزل

طبق گزارشی که سازمان آمار ایران داده است، تنها ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران مشغول‌ به کار هستند! جدای از وضعیت بد اقتصادی در این ایام و فقدان زیرساخت‌ها و تخصص‌های لازم برای اشتغال‌زایی، یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که سبب می‌شود که وضعیت اشتغال در ایران این‌طور باشد، نقش سنتی زن در خانواده‌هاست.
با وجود رویکرد سابق به نهاد خانواده، معمولا نقش زنان در خانواده به نقش مادری فروکاهیده شده است و معمولا پس از ازدواج، و با مدنظر داشتن افق فرزندآوری، این طیف از جامعه مشغول به کار نمی‌شوند. اگر هم زنان مشغول به کار باشند، با تولد فرزندان، معمولا ایشان هستند که از کار خود کنار استعفا می‌دهند و به نگهداری از فرزندان مشغول می‌شوند.
در اهمیت جایگاه مادری کمترین تردیدی نیست، ولی موقعیت وظایف مادری به طوری است که نه به‌کلی وقت روزانه او را پر می‌کند و نه درعین‌حال ارتباط او با فرزندش می‌تواند نادیده گرفته شود.

در چنین وضعیتی چه می‌توان کرد؟

خب! یکی از راه‌هایی که به‌تازگی و طی یک دهه اخیر پیش روی ایشان قرار گرفته است درگیری با شغلی پاره‌وقت و ترجیحا از راه دور است که نه تمام و کمال وقت ایشان را می‌گیرد و درعین‌حال کمک‌هزینه‌ای برای زندگی خودش است. استقلال مالی زنان مقدمه استقلال اجتماعی و عاطفی ایشان است و جامعه‌ای می‌تواند زنانی توانمند پرورش دهد که مقدمات حضور آن‌ها در صحنه اقتصادی را به ایشان بدهد.

یک سناریوی دیگر را در نظر بگیرید

بانویی را تصور کنید که سال‌های متمادی در منزل برای خانواده‌اش آشپزی کرده است. حال، با بزرگ‌تر شدن فرزندان و مستقل‌شدنشان، زمان فراغت او در خانه مداوم در حال افزایش است. بسیاری از زنان در چنین موقعیت‌هایی به بحران‌های روحی و روانی دچار می‌شود؛ چرا که نمی‌توانند از مهارت‌های خود به میزان کافی استفاده کنند و جامعه نیز فضای لازم را به ایشان نمی‌دهد. چنین چیزی مسئله‌ای است که تعداد بسیاری زیادی از زنان هم‌وطن به آن دچار هستند. امروز اینترنت این فضا را به ما می‌دهد که بتوانیم از مهارت‌هایمان به بهترین نحو استفاده کنیم و آن را در اختیار دیگران قرار دهیم.

این استقلال مالی امری دور از ذهن نیست و مامان‌پز یکی از همان راه‌هایی‌ست که امکان این استقلال مالی را فراهم می‌کند. مامان نازبانو، یکی از همراهان مامان‌پز، توانسته است در مدت همکاری با مامان‌پز، دستاوردهای مهمی داشته باشد به‌طوری‌ که، مامان نازبانو کارش رو با فروش روزانه پنج تا شش پرس غذا و منوی محدود شامل دو سه عنوان غذا شروع کرد و بعد از دریافت نظرات مثبت مشتری‌ها، تصمیم گرفت تنوع غذاهای منوش رو بیشتر کند. به همین ترتیب مشتری‌هاش هم روز به روز بیشتر شدن و این روزها گاهی روزانه تا ۸۰ پرس هم سفارش داره و فروش روزانه‌ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رو هم تجربه کرده است.

البته ایشان تنها کسی نیستند که چنین تجربه‌ای داشته‌اند، مامان آفاق در این رابطه می‌گوید: من سه فرزند دارم شاید بهترین مزیت کار در مامان‌پز، بودن در کنار فرزندان و تربیت آن‌ها باشد. آشپزی برای من یک کسب‌وکار خانوادگی هست که همه اعضای خانواده به نحوی در اون کمک می‌کنند و صمیمت بین خانواده خیلی بیشتر شده است. علاوه‌بر این از نظر اقتصادی، آشپزی در منزل توانسته مخارج زندگی ما رو تامین کند و یک درآمد رو به رشد و دائمی رو برای ما داشته باشد.

در چنین شرایطی، آشپزی می‌تواند هم فال باشد و هم تماشا! یعنی هم می‌توان کنار خانواده ماند و از همراهی و همدمی با آن‌ها استفاده کرد، هم می‌توان ارتباط بیان اعضای خانواده را قوت بخشید و هم از این طریق امرار معاش کرد. چه چیزی از این بهتر؟!

ساعات کاری شناور

مشهور است مدرنیزاسیون و بنیان‌های فکری آن، تلقی ما را از کارهای سنتی تغییر داده‌اند. در زمان قدیم، حضور در محیط کاری راس ساعت معین و خروج از محیط‌ کاری در ساعت مشخصی، معنایی نداشت. کار را باید تا زمان تکمیل شدن ادامه می‌دادید تا تمام شود. در روزگارانی که کاری نبود، مردها و زنان به مشغله‌ها و کارهای دیگر رسیدگی می‌کردند و در زمان‌هایی هم که کارهای مهمی (مثل برداشت محصول) سر و کله‌شان پیدا می‌شد، باید کل روز را کار می‌کردند.
در روزگار مدرن، این روند تغییر کرد و با استانداردشدن همه‌چیز، کار هم به استانداردهایی تغییر حالت داد؛ از جمله حضور به‌موقع و خروج سر زمان معینی از محل کار. چنین چیزی هم مزیت‌هایی و هم معایبی دارد.

با ظهور اینترنت، شماری از اجبارهای کار در دوران مدرن به کنار رفت و شاهد بازگشت شماری از بایسته‌های کاری در زمان حاضر هستیم.

بیایید مثالی ملموس بزنیم:

در زندگی امروز، هر زن و شوهری معمولا روزها و ماه‌ها و سال‌های متمادی کار می‌کنند تا اندوخته‌ای برای خود ذخیره کنند. قرار است این اندوخته پس‌اندازی باشد تا امکان بچه‌داری و فرزندآوری را مهیا کند. با زایش فرزند یا فرزندان جدید، معمولا در ایران مادر خانوار از پیشه شغلی‌اش کناره‌گیری می‌کند تا بزرگ‌کردن نوزاد را عهده‌دار شود (هر چند در کشورهای صنعتی پاره‌ای اوقات این مردها هستند که بچه‌داری می‌کنند و زن‌ها شاغل می‌مانند).
کما اینکه یکی از همراهان مامان‌پز (مامان ترنج) می‌گوید: با به دنیا اومدن فرزندم دیگه امکان کار تمام وقت را نداشتم و برای رسیدگی به فرزندم خانه‌نشینی رو انتخاب کردم. اصلا دلم نمی‌خواست کودکم رو با این سن کم به مهد کودک بسپارم. دوست داشتم خودم از آن مراقبت کنم و شاهد بزرگ شدنش باشم. اینجوری شد که کار اداری و فعالیت‌های بیرون از خونه را رها کردم.

 این پروسه، ممکن است از شش ماه تا حتی بزرگ‌شدن کامل فرزندان طول بکشد. اما همه می‌دانیم که زمانی که تربیت و نگهداری کودکان در ماه‌های ابتدایی بدان نیازمندند، با زمان نگهداری از سال‌های خردسالی و کودکی و نوجوانی متفاوت است: در دوران نوزادی ممکن است این مراقبت ۲۴ ساعتی باشد و در نوجوانی تنها به رسیدگی دورادور کارها و پیگری درس‌ها منتهی شود.

پس شاهد این مسئله هستیم که ساعت کاری والدین کمی آزادتر می‌شود و درست در این زمان است که امکان استفاده از مهارت‌ها فراهم می‌شود؛ ولی محیط‌های کاری متداول پذیرای این مسئله نیستند که کارمندان هر ساعتی که می‌خواهد بیاید و هر ساعتی که می‌خواهد برود.
اینجاست که جرقه‌ای زده می‌شود! باز هم اینترنت بستری را فراهم می‌کند که امکان ساعت‌های کاری شناور مهیا باشد. با امکان‌هایی که اینترنت امروزه مهیا کرده است، می‌توان در زمان‌های خالی به کارها رسیدگی کرد و محصولات و خدمات را عرضه کرد. مامان‌پز، در چنین بستری است که کار می‌کند و امکان حضور در منزل را فراهم می‌کند. دیگر قید و بند حضور در محیط اداری وجود ندارد.
یکی از همراهان مامان‌پز با آشپزی در منزل به امکانات جدیدی دست یافته است. او می‌گوید: مزایای زیادی از کار در مامان پز به دست آوردم. می‌توانم در کنار خانواده و فرزندم باشم و کار خودم رو انجام بدم. الان فرزندم یک سال و نیمه هست و دوست دارم در کنارش باشم. علاوه‌بر این برنامه‌ریزی زمان کاری و وقتم هم در اختیار خودم است. هم می‌توانم به کارهای خانه و کارهای شخصی‌ام برسم و هم می‌توانم درآمد خوبی داشته باشم. الان وقتم به صورت لذت‌بخشی پر شده و همیشه برای روز بعد می‌دانم باید چکاری کنم.

ممکن است در ابتدای کار تعداد سفارش‌ها محدود باشد، اما به‌مرور تعداد سفارش‌ها بیشتر می‌شود و می‌تواند حتی چشمگیر هم شود. همان‌طور که مامان‌ترنج می‌گوید: اوایل که شروع به کار در مامان پز کردم فروش کمی داشتم. تقریبا روزی ۵-۶ پرس غذا سفارش می‌گرفتم و منوی محدودی هم داشتم. راستش برای ادامه کار تردید داشتم. البته از آنجایی که بیشتر دلم می‌خواست خودم رو مشغول کنم و سرگرم باشم این کار رو شروع کردم و زیاد به منافع مالی آن فکر نمی‌کردم. من همیشه کار بیرون از منزل داشتم و بیکاری اذیتم می‌کرد. رفته رفته مشتری‌ها بیشتر شدن و سفارش غذای شرکتی هم داشتم. طعم غذای خونگی توانست مشتری‌ها رو راضی کند و این روزها سفارش های روزانه زیادی را می‌گیرم.

تمامی زنانی که دستی در آشپزی دارند و بنا به شرایطی نیاز دارند که ساعت کاری‌شان شناور باشد، می‌توانند کار خود را در خانه انجام دهند و باقی کار را به مامان‌پز بسپارند، یعنی چیزی که در مرحلۀ بعد بدان خواهیم پرداخت!

نبود نگرانی از توزیع و پخش

خب می‌رسیم به مزیت مهم آخر. این مسئله‌ای‌ است که احتمالا همه کسانی که خدماتی را تاکنون ارائه کرده‌اند، با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند و آن مسئله ارائه محصولات یا خدمات است. ساختن و آماده کردن یکی است و توانایی به فروش رساندن آن مسئله‌ای دیگر.

با همراهی با مامان‌پز این مشکل برطرف خواهد شد! پخت و پز را شما انجام دهید و باقی را به مامان‌پز بسپارید، همچنان‌که یکی از مادران (مامان آفاق در وب‌سایت مامان‌پز) می‌گوید:
مامان‌ها، خانم‌های خانه‌داری هستند که در مامان‌پز غذای خونگی رو برای فروش تهیه می کنند. اگر به گذشته نگاه کنم بله خودم رو موفق می‌دانم. سایت مامان‌پز همیشه توصیه‌های خوبی برای مامان‌ها داره و بهترین فضا رو برای خانم‌های خانه دار فراهم کرده است. از اینکه می‌توانم از مهارت‌های آشپزی خودم درآمد خوبی داشته باشم خوشحال هستم.

نتیجه‌گیری

مامان‌پز (و آشپزی در منزل و کسب درآمد از آن) در واقع یک ایده مناسب در میان افرادی مناسب و در زمان مناسب است.
ایده‌ای که دستاوردهای مهمی داشته و می‌تواند علاوه‌بر اشتغال‌زایی برای شمار چشمگیری از زنان، غذاهایی باکیفیت‌تر و مناسب‌تر را در اختیار دیگران قرار دهد. شانس تبادل نظر و خوانش نظرات دیگران، این امکان را فراهم می‌کند تا دریابیم نقاط ضعف و قوت در کجاست و این تعامل مداوم، راه را برای مداوم بهتر شدن هموار خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × یک =